Däckets decibelnivå som anges i EU-märkningen är den utanför bilen. Men i Vi Bilägares tester gör vi bullermätningen inne i kupén.
”Om däcken har en ljudnivå på 72 decibel och jag sätter på nya som har 68–69 decibel, hur mycket minskar bullret då i kupén?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en bil där det är en del vägljud i kupén. Om man nu antar att de däck jag har i dag har en ljudnivå på 72 decibel och jag sätter på nya däck som har 68–69 decibel i ljudnivå, hur mycket minskar bullret då i kupén? Blir det hörbart eller ingen skillnad?
Medlem: 647256
Svar:
Den decibelnivå som numera anges på etiketten med däckens EU-märkning visar hur mycket buller däcken avger utanför bilen. Det finns inga officiella mätningar av bullernivåerna inne i kupén, men i Vi Bilägares däcktester, liksom i biltesterna, ingår bullermätning som ett moment. Hur mycket däcken väsnas kan variera mycket från bil till bil. En skillnad på tre decibel är tydligt hörbar.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Tittar du på decibelnivån på etiketten när du köper däck?
Fråga:
Jag har en bil där det är en del vägljud i kupén. Om man nu antar att de däck jag har i dag har en ljudnivå på 72 decibel och jag sätter på nya däck som har 68–69 decibel i ljudnivå, hur mycket minskar bullret då i kupén? Blir det hörbart eller ingen skillnad?
Medlem: 647256
Svar:
Den decibelnivå som numera anges på etiketten med däckens EU-märkning visar hur mycket buller däcken avger utanför bilen. Det finns inga officiella mätningar av bullernivåerna inne i kupén, men i Vi Bilägares däcktester, liksom i biltesterna, ingår bullermätning som ett moment. Hur mycket däcken väsnas kan variera mycket från bil till bil. En skillnad på tre decibel är tydligt hörbar.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Tittar du på decibelnivån på etiketten när du köper däck?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det där är en sida av saken, men det handlar inte bara om hur "högt" det låter utan också om vilka frekvenser som alstras och DET går inte riktigt att förutse utan måste upplevas - det är alltså när du kör bilen med de nya däcken som du får svaret. Upplevelsen av bullret är (delvis) också individuell - de frekvenser som stör mig måste inte nödvändigtvis upplevas på samma sätt av någon annan.
ett trick om man åker själv är att öronproppar, gärna formgjutna med seriösa filter som dämpar linjärt. Sen skruvar man upp radion till behaglig volym och upplevelsen blir som att åka i en väldigt tyst bil.
65 decibel är alltså,dubbelt så starkt som 62 decibel.
http://absoflex.se/akustikteori/decibel-vad-ar-det/
http://www.vagbrytarenstockholm.se/kunskapsbanken/db/index.htm
Så vill man ha en tyst bil så kan det löna sig att jämföra olika bilar.
Vibiägares test 2008.
Lexus LS 600h 65,9 dBA
Mercedes S-klass 68,7
BMW 5-serie 69,1
Volvo V70 69,5
Renault Mègane 69,6
Audi A6 69,9
Volvo S80 70,6
VW Tiguan 70,7
Toyota Prius 71,3
VW Passat 71,4
Man bör kunna tala med baksätespassagerarna i vanlig samtalston i motorvägsfart utan att föraren vänder sig om. Enda nackdelen med en tyst bil är att man ibland försöker starta motorn fast den redan är igång, men man lär sig efter ett tag att kolla på instrumenten istället för att lyssna om motorn går.
Buller är komplicerat och mer än upplevelse än siffror. Decibelskalan är lurig. 3 dB är dubbelt så högt luft/ljudtryck, men inte mer än en hörbar skillnad. Kopplar man bort ena högtalaren i en stereoanläggning, sjunker ljudtrycket med 3dB, men det låter ju inte häften så mycket. En upplevd halvering eller dubblering är ungefär 10 dB.
Jag vill ha en ls600h! Hörseln är lurig, och med stigande ålder så förändras hörseln och man blir känsligare för lågfrekventa ljud men mindre känslig för skrikiga ljud, det är väl därför pensionärer går så bra ihop med småbarn
celef, istället för att alla i Sverige ska tvingas köpa bilar för en miljon för att få bra ljudkomfort så borde rimligen man kunna kräva bättre asfalt. Kontinental asfalt kontra svensk skiljer nog dessutom mer än 3 db i lite högre farter. Vi skulle alltså alla vara miljonärer bara vi fick vettig asfalt.
lesserwisser: Har rätt i det han skriver och därför börjar man först höra en skillnad i ljudstyrka vid 2-3 decibel och 6 decibel är en påtaglig klart hörbar förändring .
Så bäst är nog att prova olika bilar och höra med egna öron om man tycker att bilen går tillräckligt tyst.
Själv provkörde jag en ny KIA Sportage med dieselmotor som jag inte skulle kunna tänka mig att äga då dieseln ger ett som jag tycker högst obehagligt basljud från motorn som kanske tillhör en av dieselbilens eller dieselbussens nackdelar som kanske inte alla störs av men som man slipper i en bättre bensinbil.
Men nu gällde ju frågan om dB-nivå på däcken!
Jag har själv funderat på om man märker skillnaden INUTI bilen med ett däck som är märkt 68dB och ett som är märkt 71dB.
Sedan när det gäller redovisning av bilars bullernivåer så är den ganska meningslös så länge man inte gör en frekvensanalys.
Som påtalats tidigare här så uppfattas buller olika störande, det är väldigt individuellt.
Skulle våga påstå att decibel som anges för däcken inte har något med att göra med hur man upplever bullret inuti bilen.
Det är inte heller alltid ljudet från mönstret mot vägbanan som letar sig in i kupén, utan själva däcket är i sig som ett resonansrum och får en klang som kan leta sig in i kupén. Släpp ett luftfyllt däck ned på ett hårt underlag så hör du klangen eller knacka med skaftet på en skruvmejsel på sidan av däcket på bilen. Detta ljud kan vara mycket svårt att komma till bukt med. Olika däckstorlekar har olika tonhöjder och ju högre tryck du har i ett däck desto starkare låter det.
Sedan är det ju väldigt individuellt vilket ljud och hur starkt man står ut med det. En person med högre intelligens stör sig mer på ljud än en med lägre intelligens (finns forskning på det). En person som är hungrig stör sig mer på ljud än en som är mätt. En person som har huvudvärk stör sig mer på ljud än en som mår bra, osv.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.