På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
För att uppnå lägsta vägljud, vad ska man då tänka på vid däckval? Blir det lägst ljud med små hjul med hög profil och smala däck, eller är det med som modet föreskriver, stor diameter, låg profil och breda däck?
Lennart L
Svar:
Generellt borde smalare däck ge lägre buller. Men däckbullret beror också på mönster, gummits hårdhet och däckets uppbyggnad. Olika däck passar också olika bra till olika bilar. Och man är ju bunden till de för bilen godkända dimensionerna. Men med detta sagt så får man ändå inte den skillnad i buller som bilägare nog är ute efter, när man letar efter tystare däck. En väg med slät asfalt i jämförelse med grov, sliten beläggning ger större skillnader än då vi provat med däck i olika storlek och bredd på samma bil. Och då har vi förstås hållit oss till bilens godkända däckstorlekar.
I Vi Bilägares stora bullertest i nr 15 2021 framgår att av de tio med lägst bullernivå hade åtta bilar 20-tumshjul, de andra två 19 tum. Och det var åtta elbilar, en bensinelhybrid och en laddhybrid. Så buller handlar mycket om vägbeläggningen, hjulupphängningarna och hur man lyckats dämpa inträngande buller.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Läs alla artiklar i vår serie om buller i bilen
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.