"Måste jag byta eller håller det bilens livslängd?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en Volvo S60 D2 årsmodell 2013. Måste jag byta partikelfilter eller håller det bilens livslängd?
O Persson
Svar:
”Partikelfiltret ska hålla bilens livstid och behöver inte bytas. Verkstäderna kan göra en så kallas serviceregenerering och göra rent ett igensatt filter om det skulle behövas.”
Karin Wik, Media Relations Volvo Car Sverige
Fråga:
Jag har en Volvo S60 D2 årsmodell 2013. Måste jag byta partikelfilter eller håller det bilens livslängd?
O Persson
Svar:
”Partikelfiltret ska hålla bilens livstid och behöver inte bytas. Verkstäderna kan göra en så kallas serviceregenerering och göra rent ett igensatt filter om det skulle behövas.”
Karin Wik, Media Relations Volvo Car Sverige
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Faktiskt en fråga som skulle kunna diskuteras på forumet. Vad är bilens livslängd?
Tillverkarens spekulativa längd, ägarens mer eller mindre omhändertagande. Och vad resultatet blir.
Lätt att misstänka Volvo för att tala om nollfelsgräns.
i så fall cirka 2000 driftstimmar som för många andra tillverkare.
bgl, men då kommer man inte långt... kör man i snitt 60 km/h... så blir det 12000 mil innan det börja hända saker... låter lite lite...
Nu är det partikelfilter i bensinbilar också. Partikelfilter brukar få bytas.
Jag har kört vag diesel med x antal beg bilar som rullat 25-38000 mil vardera och jag har aldrig haft problem med detta.
Mso, men har de haft partikelfilter? Det kom väl på allvar först för 10-15 år sedan.
På en del äldre Volvo V70, V50 och C30 (kanske fler) finns intervall på 12 000 mil då partikelfiltret ska bytas.
På sonens V50 D2 kostade En 12000-milaservice inte mindre än 17.000kr på Bilia i Uppsala, då ingick bl a byte av bränsle- och partikelfilter men inga reparationer eller andra tillägg. Samtidigt servade jag min Astra Turbo (Bensin) på auktoriserad Opelverkstad för 1795kr...
På sonens V50 D2 kostade En 12000-milaservice inte mindre än 17.000kr på Bilia i Uppsala, då ingick bl a byte av bränsle- och partikelfilter men inga reparationer eller andra tillägg. Samtidigt servade jag min Astra Turbo (Bensin) på auktoriserad Opelverkstad för 1795kr...
Vad är "bilens livslängd"? och finns det delar som inte kan gå sönder?
Ja, den bör hålla ett bra tag men du kan lika gärna få räkna med att byta den. Det händer.
Precis som med allt som slits. Förr eller senare kommer den vara full med aska.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.