På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
En kamrem ska man ju byta – men när? Har alltid hört att en kamkedja är mycket bättre och den behöver aldrig bytas? Men nu har jag läst att en kedja kan sträckas och måste bytas. Gäller det bara vissa bilar? Vill inte köpa bil för 90 000–140 000 och så går den sönder?
Mia
Svar:
Oavsett om det är en kedja eller en rem som brister så blir det ett dyrt kalas, så jag förstår din fundering. Det har varit och är ett elände för den bilägare som drabbas. En kedja har förutsättningar att hålla länge – om konstruktionen är riktigt utförd och utan ”svaga länkar”, som till exempel spännhjul eller själva kedjan. Många minns nog med fasa hur kamremmar gick sönder en masse på 90-talet och att bytesintervallen för vissa fabrikat sänktes radikalt.
Jag upplevde själv ett haveri på en av Vi Bilägares långtestbilar, en Opel Omega, där det enligt verkstaden var havererad vattenpump, vilken också drevs av kamremmen, som orsakade ventilmassaker i motorn. Bilen var ny och hade inte ens rullat 2 000 mil. Men även bilar med kamkedja råkar ut för haverier och det blir inte billigt då heller. Så det handlar inte bara om kedja eller kamrem, utan om hur biltillverkaren lyckats med konstruktionen.
Till saken hör också att kamremmar i dag har bättre hållbarhet och att tillverkarna troligen förbättrat kvaliteten på drivning, omlänkning och spännhjul. Det finns inte mycket fakta om kamdrivningshaverier. Bara ett försäkringsbolag, Länsförsäkringar, redovisar utfallet för maskinskada bland sina kunder, senast 2017. Garanti- eller goodwill-fall finns inte med. Under rubriken Motorskador är just kamdrivning vanligaste felet och det dyraste att laga – drygt 27 000 kronor. Skadan är vanligast bland bensindrivna bilar.
De tio märkena med lägst antal motorskador hos Läns-försäkringar är i fallande ordning: Suzuki, Toyota, Honda, Hyundai, Kia, Renault, Volvo, Ford, Chrysler och Lexus (alla bättre än medelbilen).
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Köp en billigare bil och spara en slant till eventuella problem.
Det är en fördel om man känner någon på verkstadssidan som man kan fråga om evt. problem med kamkedjor. Det hade jag nytta av när jag köpte en beg. C5 kollade på en bensin som gått ca 8000 mil men hade en motorstörning som lyste jag kollade med tekniker jag kände på Citroen och fick veta att det var relativt vanligt på den motorn som PSA köpt från BMW, det blev en hdi med kamrem istället som jag bytte vid 15000 mil
Googla först innan man väljer bil, vissa motorer har inga problem över huvud taget med kedjorna, andra (ofta tyska, och del amerikanska) har massiva problem som kan bli enormt dyrt.. Min BMW med 2 liters diesel var riktigt svår att sälja, många har fått nys om dom dåliga kamkedjorna vilket gjorde det svårt att sälja bilen (vågade inte ha kvar den pga motorn heller, igensotad och kamkedjerisken). Idag på moderna bilar tycker jag kamrem är en stor fördel, långa bytesintervall och lättare och billigare att byta än en kamkedja.
"Gäller det bara vissa bilar?"
Det stämmer... det gäller bara vissa specifika modeller.
Välj ut en modell och skaffa kunskap om den, välj ut en annan och skaffa kunskap om den osv...
Åsikter och tolkningar finns det gott om, men fakta är det man ska bry sig om.
(Fast det är inte mycket till råd att ge, då även vad som ger intryck av att vara fakta i själva verket kan vara undermåligt slarv och inte mycket värt.)
Har just fått kamkedjeras på min fullservade 2010 års Skoda Octavia som gått 13 000 mil. Folksams maskinskadeförsäkring upphör att gälla vid 8 år eller 15 000 mil utan att de meddelar det (står på sidan 12 i de finstilta villkoren, de har du väl läst!). Det går inte att få fram en begagnad 1800- motor så hela bilen måste skrotas utan att jag får en krona i ersättning. Inte ens hyrbilsförsäkringen gäller när inte maskinskadan täcks. 50 000 kr down the drain! Undvik Skoda och Folksam....
oljebyten är extra viktigt för en kamkedja, jag byter olja o filter dubbelt så ofta som rekommenderat, det lönar sig
Kamkedjeras beror ofta på fel service.
Att bilen är fullservad innebär inte att den är rätt servad med rätt olja!
Och till skillnad från kamrem så signalerar kamkedjan innan den går av med ett rejält rassel. .
I mitt fall gick den inte av utan rappade över några kuggar vilket räckte för att ventilerna skulle slå i kolvarna. Jag begär alltid helsyntetolja sen vet man ju inte vad man får....
Det går tyvärr inte rädda dåligt konstruerade med extra oljebyten ,det är räknenissarnas fel att klena kamkedjedrivningar återkommer på flera märken tex MB hade enkelkedjor som började rassla vid ca 10000 mil,men då kom dom med dubbelkedjor som aldrig behövde bytas, fast på en del senare modeller har enkelkedjor kommit tillbaka som då i en del fall havererade på Maseratimotorn på Citroen SM fanns en enkelkedja utan sträckare som havererade före 10000 mil som fick byggas om och nu verkar ju VW och BMW ha en del för klena konstruktioner som i slutändan blir dyrt för kunderna
Det finns ju motorer som är billiga att repa vid kamremsbrott C5 1 HDI där gick i regel bara 4 vipparmar som var enkla att byta
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.