Vem ska betala för problemen med TPMS? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en ny BMW uttagen i somras. Vid köpet fick jag ingen information om TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) av försäljaren.
När jag bytte till vinterdäck (och köpte två nya) fick jag heller ingen info, men då varningslampan för felaktigt däcktryck inte går att släcka är min fråga: ska verkstaden ombesörja kostnaden för de nya däcken och jag får stå för de två gamla? Eller ska BMW stå för givare i alla fyra däcken?
Kerstin Bergmark
Svar:
Från och med den 1 november i fjol är det lagstadgat att nya bilar ska ha ett system som övervakar lufttrycket i däcken och varnar om detta skulle bli för lågt. BMW-bilar tillverkade från och med mars i fjol har ett sådant system. Kravet gäller såväl sommar- som vinterhjul. Däcktryckssensorn sitter på ventilen i fälgen, alltså inte i själva däcket.
BMW-återförsäljarna och -verkstäderna erbjuder allt ifrån enstaka däck och fälg till hela hjulsatser med däcktryckssensorer. Det är också möjligt att få hjul som saknar däcktryckssensor kompletterade. Ungefär 4 500 kr kostar det att få ventil med däcktryckssensor monterade i fyra hjul samt få dessa monterade och balanserade. Då blir hjulen fullt kompatibla med bilens övervakningssystem. Batteriet i ventilen beräknas ha en livslängd på tio år.
Montering av ventiler med däcktryckssensorer av icke-originaltyp erbjuds av hjul- och däckfirmor. Man bör vara medveten om att dessa kan kräva programmering för att fungera på bilen, vilket också innebär att en omprogrammering krävs ifall man vill skifta position på hjulen för att få ett jämnare däckslitage. Den beräknade livslängden hos batteriet i sensorn kan vara så kort som tre till fyra år. Detta bör man vara medveten om när man gör en kostnadsjämförelse.
Michael de Geer,
BMW Group Sverige
Om du har köpt de nya däcken hos BMW ska de vara utrustade med trycksensorer. Däremot är det inte säkert att en fristående däckverkstad automatiskt monterar trycksensorer. Det måste du i så fall beställa och betala. Till de gamla däcken får du själv bekosta sensorerna.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om TPMS?
Fråga:
Jag har en ny BMW uttagen i somras. Vid köpet fick jag ingen information om TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) av försäljaren.
När jag bytte till vinterdäck (och köpte två nya) fick jag heller ingen info, men då varningslampan för felaktigt däcktryck inte går att släcka är min fråga: ska verkstaden ombesörja kostnaden för de nya däcken och jag får stå för de två gamla? Eller ska BMW stå för givare i alla fyra däcken?
Kerstin Bergmark
Svar:
Från och med den 1 november i fjol är det lagstadgat att nya bilar ska ha ett system som övervakar lufttrycket i däcken och varnar om detta skulle bli för lågt. BMW-bilar tillverkade från och med mars i fjol har ett sådant system. Kravet gäller såväl sommar- som vinterhjul. Däcktryckssensorn sitter på ventilen i fälgen, alltså inte i själva däcket.
BMW-återförsäljarna och -verkstäderna erbjuder allt ifrån enstaka däck och fälg till hela hjulsatser med däcktryckssensorer. Det är också möjligt att få hjul som saknar däcktryckssensor kompletterade. Ungefär 4 500 kr kostar det att få ventil med däcktryckssensor monterade i fyra hjul samt få dessa monterade och balanserade. Då blir hjulen fullt kompatibla med bilens övervakningssystem. Batteriet i ventilen beräknas ha en livslängd på tio år.
Montering av ventiler med däcktryckssensorer av icke-originaltyp erbjuds av hjul- och däckfirmor. Man bör vara medveten om att dessa kan kräva programmering för att fungera på bilen, vilket också innebär att en omprogrammering krävs ifall man vill skifta position på hjulen för att få ett jämnare däckslitage. Den beräknade livslängden hos batteriet i sensorn kan vara så kort som tre till fyra år. Detta bör man vara medveten om när man gör en kostnadsjämförelse.
Michael de Geer,
BMW Group Sverige
Om du har köpt de nya däcken hos BMW ska de vara utrustade med trycksensorer. Däremot är det inte säkert att en fristående däckverkstad automatiskt monterar trycksensorer. Det måste du i så fall beställa och betala. Till de gamla däcken får du själv bekosta sensorerna.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om TPMS?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
TPMS är en bra grej, även om vi i Sverige faktisk inte har lag på det, då vi har valt att undanta oss från detta EU-direktiv. Trafikverkets motivering är att vi byter hjul två gånger om året och kollar därför däckstrycket minst två gånger per år. Visst, det hjälper ju inte vid en smygpunka eller en rejäl punka heller för den delen, men det finns inget myndighetskrav på att det skall fungera på en bil som tillverkats och rullar ut på våra vägar i Sverige efter november 2014.
Däremot så är biltillverkaren tvingad att ha systemet i en bil som de säljer efter november 2014 och systemet får inte vara möjligt att "klicka ur" eller programmera bort, utan det kommer att vara en varningslampa för detta om hjulen saknar TPMS.
Det finns även system som använder bilens ABS-sensorer för detta, för att på så sätt märka av varvtalsskillnader mellan olika hjul, vilket det blir om något hjul har mindre luft än normalt. Då slipper man tänka på vilka hjul man har, om det finns sensorer och om batterierna är OK.
Se där, en Svensk klassiker som krånglar till det mellan biltillverkare och lagstiftning.
Svaret på TS fråga är som jag ser det, hade han köpt vinterhjul samtidigt som sin nya bil av BMW så skulle jag kräva att TPMS-moduler var med. Har han löst det själv, eller som det verkar, använt sig av sina gamla vinterhjul så är det kanske inte riktigt BMW-återförsäljarens fel, även om information hade kunnat vara på sin plats.
TPMS är ett eländans dyrt krångel. Det är väl klart att om man tillåter fri fart som i Tyskland att rätt tryck är väldigt viktigt. Men nu har ju vi mest 80.....
Kerstin får betala för TPMS för vinterhjulen - om hon vill ha.
Uppgift om TPMS står i instruktionsboken - säljaren kan inte berätta om alla funktioner/ system som finns i en BMW.
Kerstin har, sannolikt, inte besvärat sig med att "knappa fram" INFO om däckstrycket för sina sommarhjul.
Om hon köpt vinterhjulen av BMW, hade dom haft skyldighet att berätta. Dom vill ju sälja - det har hon uppenbarligen inte gjort - hon skriver om "verkstaden" och om "BMW".
Jag har sagt det förut - i ett sånt här fall, bör ViB kolla upp basfakta, innan publicering.
Vilket elände med lagkrav på allt möjligt, ytterligare en extremt dyr skrivbordsprodukt som pådyvlas på oss bilister, jag tittar på lufttrycket regelbundet, och känner direkt om luften börja pysa ur vid punktering, inga problem, detta vore möjligen försvarbart på motorcyklar där det kan bli farligt med lågt lufttryck
Även jag förbannar dessa prylnissar som pådyvlar oss normalt förnuftiga människor allt detta teknik- fjanteri. Vi är hur många som helst som kört i ur och skur, i mitt fall ca 500000 mil, under många år utan att någonsin sakna ISG, TPMS, autobroms m.m. m.m. Säkerhetsbälte och ABS och ac kan jag acceptera men det som skett på 2000-talet det betackar jag mej. Kostnaderna kan bli svindlande när allt detta krackelerar för det gör det förr eller senare, förmodligen förr. Kom inte och skriv att min fru inte kan pumpa ett däck etc. Då kan hon förmodligen inte slå på blinkers heller så då måste det också göras automatiskt. Hur lat får man bli och ändå få behålla körkortsbehörigheten. PUNKT!
Under min bantävlingsperiod med Lotus Elan, BMC Cooper och Saab Sport tänkte jag nog ungefär som signaturerna Axelman, Antifeministen och Kalle2.
Men varför denna ilska, Mumma-48? Signaturen EnannanRobban påpekar ju att EU-kravet inte gäller i Sverige. Det visste kanske inte någon på redaktionen. Inte jag heller när jag först bloggade om vinterhjulen med TPMS-sensorer till mitt företags "Labb-Volvo", en XC60 modellår 2015 tillverkad i augusti 2014:
http://bildrullen.se/2014/12/lag-pa-dacktrycksvarning-med-hjulsensorer-hjulkalendern-2/
Själv betalade jag gladeligen ett par tusenlappar per uppsättning för att få TPMS-sensorer monterade i Labb-Volvons 8 vinterhjul med däck från Nokian (Hakka8 med dubb och R2 utan).
Även om jag själv är van att häva sladd, så skulle ju någon annan förare av Labb-Volvon kunna råka illa ut efter en "aktion" av SUV-hatande däckpysare.
Det kan ha varit bakgrunden åtminstone till någon av de livsfarliga sladdolyckor, som jag vittnat om som sakkunnig i domstol. Polis, försäkringsbolag och flera domstolar skyllde dock på fortkörning - utan att bry sig om mina fynd på vrak och olycksplats, som klart pekade på pyspunka i det kurvyttre bakhjulet:
http://bildrullen.se/2014/12/sa-overdrivs-olycksbilars-fart-med-dator-hjulkalendern-22/
Lennart Strandberg! Min ilska grundar sig på att jag vill kunna välja bort utrustning jag inte känner något behov utav. Jag är numera pensionär och köper i framtiden bara begagnade bilar ca 3-5 år gamla. Om man som nybilsköpare kunde välja bort sådant som man anser är till mer problem än nytta är jag övertygad om att många skulle köpa betydligt mer "skalade" bilar än som nu är möjligt. Nästa bil får bli en Dacia av årsmodell 2013-14. Det är det enda bilmärke som kan erbjuda detta och det är bedrövligt.
TPMS är ett fullkomligt "lull-lull" för de som följer reglerna för kontroll av bilen innan avfärd. (säkerhetskontroll). För de som inte följer lagstiftningen räcker det med att kolla däcken på "andra sidan" av bilen en gång i månaden. Får du punka märker du det om du inte kör på "punkteringsfria" däck.
TPMS är överkurs. Det räcker gott att övervaka däcket med ABS-sensorerna. Jag har haft flera punkteringar. Jag har inget TPMS system. Bilen har varnat för lågt däcktryck ändå.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.