"Min däckfirma kunde inte svara på varför däcken ser ut som de gör. Kan ni reda ut detta?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har fyra sommardäck av modell Nokian Hakka Blue 2 inköpta mars 2017. Jag har sedan dess åkt 5 000 mil. Nu var det dags för byte till nya. Då upptäckte jag att alla fyra däck hade ett väldigt märkligt gummiband i mitten på däcken. Det var 3–4 millimeter kvar i mitten och lite mindre på kanterna. Min däckfirma kunde inte svara på varför däcken ser ut som de gör. Kan ni reda ut detta?
O Granath
Svar:
Däcken är byggda enligt Cap&Base-tekniken. Man har alltså två olika gummiblandningar i slitbanan. Överst finns ett gummi som ger önskade egenskaper som bra våtgrepp och lågt rullmotstånd, bland annat tack vare komponenten Silika. Men de moderna syntetiska komponenterna bidrar också till en hög nivå av statiskt elektricitet som måste ledas bort och det gör man med hjälp av en strimma gummi med högre andel av kimrök som leder ner statisk elektricitet i vägen. De sista millimetrarna av däckmönstret ger många mil men sämre grepp i väta och ökad risk för vattenplaning. Utseendet är med andra ord normalt.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Jag har fyra sommardäck av modell Nokian Hakka Blue 2 inköpta mars 2017. Jag har sedan dess åkt 5 000 mil. Nu var det dags för byte till nya. Då upptäckte jag att alla fyra däck hade ett väldigt märkligt gummiband i mitten på däcken. Det var 3–4 millimeter kvar i mitten och lite mindre på kanterna. Min däckfirma kunde inte svara på varför däcken ser ut som de gör. Kan ni reda ut detta?
O Granath
Svar:
Däcken är byggda enligt Cap&Base-tekniken. Man har alltså två olika gummiblandningar i slitbanan. Överst finns ett gummi som ger önskade egenskaper som bra våtgrepp och lågt rullmotstånd, bland annat tack vare komponenten Silika. Men de moderna syntetiska komponenterna bidrar också till en hög nivå av statiskt elektricitet som måste ledas bort och det gör man med hjälp av en strimma gummi med högre andel av kimrök som leder ner statisk elektricitet i vägen. De sista millimetrarna av däckmönstret ger många mil men sämre grepp i väta och ökad risk för vattenplaning. Utseendet är med andra ord normalt.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mina Nokian sommardäck har torrsprickor. Två år gamla. Såg samma fast mycket värre på en Saab 9-3 som jag provkörde. Nokian måste vara 100% marknadsföring och noll kvalité.
Kan det vara för lågt lufttryck runt om?!
Kan det vara för lågt lufttryck runt om?!
Nej. Tycker deras vinterdäck är rätt dåliga med. Dom har ju fuskat i många däcktester med.
Nokia hör till de bästa vinterdäcken, oavsett vilken del av landet man kör i
har set det på wv produkter turon og golf det har intet med dækkene at gøre ,som ofte bil hvilket mærke bil ?
Jarl Karlsson.
Tyvärr är det inget ovanligt att nästan nya däck börjar spricka.
Hjälper inte ens om du har en entusiastbil som bara får sol på sig när den körs 100 mil på en sommar.
Vinyl/däckglans. Inte heller det, får däcken att hålla.
Byter inte däck för att mönsterdjupet är för litet, utan för att däcksidorna får för djupa mönster.
Förr kunde man göra däck som varade, kika på försvarets gamla fordon där årtalet står.
Dagens gummi verkar vara självsönderfallande. Men det gäller tyvärr inte bara bildäck...
Bilen min hade rätt lufttryck och hjulinställning var ok. Så där var inget fel. O Granath
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.