Frågeställaren äger en Toyota Verso och undrar om det är korrekt att man manuellt måste koppla på lyset när det är dags att köra med släp.
”Normalt kör jag med auto, men när jag kopplar på ett släp, så måste jag ändra manuellt. Är detta verkligen rätt?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har köpt en Toyota Verso för cirka ett år sedan med monterad dragkrok. Normalt kör jag med ljusreglaget på auto. Men när jag kopplar på ett släp, så måste jag ändra manuellt för att få släpvagnens ljus att tändas. Jag har påpekat detta hos säljaren, men där påstås det att det är korrekt. Är detta verkligen rätt?
L A
Svar:
Det stämmer att man manuellt behöver vrida om ljusläget till halvljus vid tillkoppling av släpvagn. Bakgrunden och anledningen är att EU-typgodkända bilar omfattas av ett undantag i den svenska trafikförordningen, som gör att de kan köra med tända varselljus fram och släckta bakljus under dagtid, vilket sköts automatiskt med ljusreglaget i auto-läge.
Undantaget omfattar dock inte släpvagnar som därmed alltid måste ha bakljusen tända enligt svenska regler – och därför måste föraren manuellt ställa om ljusreglaget.
Erik Gustafsson, Toyota Sverige
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Jag har köpt en Toyota Verso för cirka ett år sedan med monterad dragkrok. Normalt kör jag med ljusreglaget på auto. Men när jag kopplar på ett släp, så måste jag ändra manuellt för att få släpvagnens ljus att tändas. Jag har påpekat detta hos säljaren, men där påstås det att det är korrekt. Är detta verkligen rätt?
L A
Svar:
Det stämmer att man manuellt behöver vrida om ljusläget till halvljus vid tillkoppling av släpvagn. Bakgrunden och anledningen är att EU-typgodkända bilar omfattas av ett undantag i den svenska trafikförordningen, som gör att de kan köra med tända varselljus fram och släckta bakljus under dagtid, vilket sköts automatiskt med ljusreglaget i auto-läge.
Undantaget omfattar dock inte släpvagnar som därmed alltid måste ha bakljusen tända enligt svenska regler – och därför måste föraren manuellt ställa om ljusreglaget.
Erik Gustafsson, Toyota Sverige
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Väldigt många asien-bilar verkar inte ha någon ljus-automatik. De åker helt enkelt med små lysande ledlampor fram och inget ljus bak.
Det är just så automatiken ska fungera.
Inga fördomar, men det verkar ju inte bara vara yngre förmågor som totalt litar på ordet automatik.
1.
Nä, det gäller dygnet runt, ljust eller mörkt.
Det är inte så det fungerar med automatik.
Tidigare hade t.ex. Subaru ett läge på ljusvredet där det stod AUTO fast med inte fanns någon som helst automatik.
Renault verkar också sakna automatik i många bilar.
Hålller med McTar. Har stött på väldigt många Kior med släckta bakljus vid skymning. Antingen har de inget skymningsrelä eller så är de felprogrammerade.
Eftersom även halvljuset slås av och på via tändningen så kör jag alltid med reglaget i läget "halvljus" - då har man ju garanterat också ett fungerande bakljus i alla situationer.
Anledningen till att bilar kör med släckta bakljus kanske kan vara att den s.k. "automatiken" inte fungerar så magiskt perfekt som vissa tror, "Min bil fungerar alltid fantastiskt med "automatiken
Även om "din" bil skulle fungera bra - om det är så att instrumentbelysningen är kopplad till automatiken på samtliga bilar? annars kanske det är lite svårt att hålla reda på varje av och på? är det tokigt att tro att det måste gälla för samtliga andra också.
Automatik är idiotiskt, släckta bakljus är idiotiskt, det ser man ute på vägen.
När något inte fungerar ska man acceptera att det är så och inse att en ändring måste till och inte fanatisk fortsätta basunera ut hur fantastiskt det är som bevisligen inte fungerar i praktiken.
Man borde ändra svenska bilar så bakljusen brinner med DRL, det är extremt enkelt när det är en dator som sköter ljuset, ren lättja från generalagenternas sida.
Pi, den lösningen tycker jag är den bästa. Så fungerade det även på mina senaste Volvo. Min nuvarande Toyota har autoläge och det fungerar riktigt bra. Det räcker att jag i dagsljus kör in i carporten så tänds halvljuset redan när bilen är halvvägs inne. Men jag har också noterat att både Kia och Hyundai ofta är mörklagda bak även i mörker. Vad gäller körning med släp fungerar Toyotan sämre. Då måste man, som sägs ovan, manuellt slå på halvljuset för att släpets belysning ska fungera. Problemet är att Toyota saknar halvljusautomatik, så när man stannar och öppnar dörren ljuder bara en signal för att uppmärksamma en på att man glömt halvljuset på. Det måste man slå av manuellt... När man sen ska åka vidare gäller det att komma ihåg att manuellt slå på det igen. Vilket är lätt att glömma om man tidigare i många år ägt bilar med halvljusautomatik... Har Toyota inte hört talas om denna förträffliga lösning?
Men visst är detta intressant... Vi har ett regelverk inom EU som säger att bilar får köras i dagsljus utan bakljus. Okej då...
Men reglerna säger också att ett tillkopplat släp SKALL ha ljuset tänt. Då borde släpinkopplingen vara att det alltid ligger ström på belysningen ut på släputtaget när bilen är igång.
Alternativt så gör man som allt för många stolps... bilförare, man slår om till parkeringsljus när man drar släp... då lyser det ju både bak och fram... lite mindre fram och lite mer bak :-(
Automatik fungerar mycket bra, rätt ljus i alla lägen.
Alltid ljus framåt.
Ljus bakåt när det behövs.
Aldrig något dimljus som bländar.
Hel- och halvljus i rätt tid.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.