Nästa artikel
Bilfrågan: Malmö–Stockholm på 0,2 l/mil?
Bilfrågan

Bilfrågan: Malmö–Stockholm på 0,2 l/mil?

Publicerad 16 januari 2020 (uppdaterad 2 november 2020)
"Skulle vilja veta hur man mäter bränsleåtgången på hybrider." Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Läste i nummer 8/2019 om en Volvo hybrid på över 300 hästkrafter som ni testade och den drog 0,2 liter per mil. Jag kör mellan Malmö och Stockholm en gång per vecka och det låter ju super att kunna köra denna sträcka på 0,2 liter milen med en bil på över 300 hästkrafter. Skulle vilja veta hur man mäter bränsleåtgången på hybrider. Stämmer detta säljer jag min BMW direkt.
Ronnie

Svar:
Det ”test” du hänvisar till var bara en första provkörning av V60 T8 Twin Engine, då inte tillfälle gavs att göra en egen mätning av bränsle/el-förbrukning. Den nya normen, WLTP, innebär att laddhybrider får mycket låg förbrukning och låga utsläpp. Den håller för de som inte kör längre än 4–5 mil och kanske några enstaka långkörningar. Men sedan spricker den. Vi Bilägare har beskrivit biltypens för- och nackdelar i ett test av tre laddhybrider i nr 1/2019. Med rätt körmönster, vilket inne- bär övervägande 4–5 mils körning och sedan laddning, når ägaren mycket låg användning av bensinmotorn. Fördelen är också att man med lite planering kan köra på el i stadsmiljö. Men med tanke på inköpspriset måste nog körsträckan på el med laddhybrider bli längre, annars blir snart helelektriska bilar ett bättre val.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Kör du laddhybrid och i så fall: vad har du för förbrukning?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-01-16 08:07
Klarsynt

@GRP
Ja, dubbla drivlinor att släpa runt på, plus att Volvo redan från början är sjukt tung, så är det nog den perversa sanningen.

.

#2 • Uppdaterat: 2020-01-16 08:17
Maisch

Har inte provat Volvos hybrider, men Passat GTE verkar gå snålt på landsväg även när batteriet är slut. Men den släpar ju på mindre vikt och har en mindre motor. Men dom flesta jag känner som har plug-in hybrider tankar väldigt sällan bensin, om det inte är långresor genom sverige, vissa nästan aldrig.

#3 • Uppdaterat: 2020-01-16 08:29
Klarsynt

@Maisch
Hur mår dessa motorer, de som uppenbarligen då aldrig används? Inte nog med att man har två drivlinor som skall servas: Om den ena aldrig används så "rostar" den ju ihop.
Näe, sanningen är nog den att de flesta som köper hybrider gör det för att de får bonus samt att det är PK och sedan laddar de dem aldrig, utan släpar bara runt på den extra vikten. Detta har ju vidare framkommit i en del undersökningar, i kombination med att långt ifrån alla har någonstans att ladda.

.

#4 • Uppdaterat: 2020-01-16 08:49
L. Mäkinen

Klarsynt,
Nu påstår du än en gång att folk med laddhybrider inte laddar dem. Var finns data på det? Sluta använda egna varianter på sanning. Du gör dig bara till åtlöje.

#5 • Uppdaterat: 2020-01-16 08:52
Klarsynt

@L. Mäkinen Det är du som gör dig till åtlöje när du utgår från att det man säger inte är sant. Till skillnad från dig så finns det faktiskt folk som kan något. Googla lite istället och du får svar på dina frågor. Här t ex:

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20160601/faran-med-laddhybrider-manga-av-bilagarna-laddar-aldrig-sina-bilar/

"Hela sju av tio bilägare som har en laddhybrid laddar i själva verket aldrig sin bil."

.

#6 • Uppdaterat: 2020-01-16 08:58
Grosser

Och Klarsynt, du hänvisar till en brittisk undersökning. I vilken grad rör den hur laddhybrider används i Sverige?

#7 • Uppdaterat: 2020-01-16 08:59
L. Mäkinen

Klarsynt,
Om du läser artikeln du hänvisar till så ser du att uppgiften kommer från en person som säger sig ha fått uppgifter från en biltillverkare som han inte nämner namnet på. Dessutom får han sin lön från ett företag som säljer utrustning för att ladda sladdlöst. Med andra ord är det inget verifierat alls utan enbart marknadsföringsfluff.

#8 • Uppdaterat: 2020-01-16 09:03
L. Mäkinen

Utanför mitt kontorsfönster ser jag normalt mellan åtta och tio laddhybrider stå parkerade. Den ena av två som aldrig är inkopplad är en Prius vilket är fullt förståeligt. Den har så litet batteri att man inte motiveras att ladda den. De koreanska bilarna har nästan alltid sladden inkopplad.¨Den andra som inte är inkopplad körs från hem till arbetsplats och tillbaka utan att batteriet töms. Där kopplas den in vid sida av den familjens andra laddhybrid.

#9 • Uppdaterat: 2020-01-16 09:17
Klarsynt

@L. Mäkinen Det är ingen som är intresserad av information från din granne som du inte nämner namnet på. Och dina observationer från ditt kontorsfönster är knappast relevanta i ett sammanhang utanför dina egna fantasier.

.

#a • Uppdaterat: 2020-01-16 10:12
Roger Skagerström1

Det är fortfarande mer konkreta exempel och fakta än du någonsin kommit med i dina hittepå-teorier, Klarsyn.

Det är knappast någon som lägger den extra kostnad en laddhybrid innebär vid köp bara för att vara "PK".

Och nej - eldrivlinan behöver knappt servas en. Och en bränslemotor som inte används rostar ihop? Vad får du allt i från? Det är som att du hatar elbilar och vad men än säger så kommer du du med det ena dumma argumentet efter det andra, i ren desperation då du vägrar inse fakta.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.