Nästa artikel
Bilfrågan: Lurad på däcken?
Bilfrågan

Bilfrågan: Lurad på däcken?

Publicerad 25 maj 2015
Savas testvinnare Intensa hp rekommenderas inte som året-runtdäck i Sverige.
"Finns det verkligen däck som är lämpliga att använda både sommar som vinter?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har köpt nya däck av lågprismärket Sava. När jag hämtade bilen var den utrustad med däck märkta M+S. Enligt försäljaren är det normalt för lågprismärken att ha denna märkning och att detta är okej. Enligt min uppfattning är det olämpligt att ha en gummiblandning som passar både vinter och sommar. Finns det verkligen däck som är lämpliga att använda både sommar som vinter?
Wigert Göransson
 
Svar:
Nej, det finns inga däck som är bra både sommar och vinter. Men det finns flera tillverkare, företrädesvis av budget- eller lågprisdäck, som märker sina sommardäck M+S, trots att däcken alls inte är framtagna för det vi menar med vinterväglag. M+S är däremot en gångbar beteckning på andra marknader i Europa och i USA.
I Vi Bilägares senaste sommardäckstest (nr 4 2015) blev Sava Intensa hp bäst av lågprisdäcken.
Sava uppger att Intensa hp är ett sommardäck som kan användas året runt på vissa marknader, dock inte i Sverige eller när temperaturen är under +7 C. Intensa är heller inte godkänt som vinterdäck i Sverige.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Har du varit med om något liknande?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-05-25 09:15
saabnisse

Det finns ju faktiskt länder som har en vinter som är som vår sommar och där kanske de här däcken är bra åretrunt däck?

#2 • Uppdaterat: 2015-05-25 15:35
Axelman

Året runt-däck... lika bra som konserverad gröt.

#3 • Uppdaterat: 2015-05-25 16:57
Bortom

".. dock inte i Sverige eller när temperaturen är under +7 C. "
I morse var det + 2 grader hos mig... så detta Sava däck duger inte ens som sommardäck... om man går på Mariannes linje.
Med tanke på att även i Mellaneuropa kan det bli lika kallt och halt som i Sverige är det lite fisförnämt att såga alla godkända åretrunt däck där som olämpliga här.

#4 • Uppdaterat: 2015-05-25 17:10
GWE6

M+S kan i vissa länder stå för mud and sand

#5 • Uppdaterat: 2015-05-25 17:17
trasten

Åretruntdäck, kassa året runt!

#6 • Uppdaterat: 2015-05-25 21:05
EnannanRobban

Det intressanta är att just nu i München så har minst 30% av alla bilar vinterdäcken kvar på och då pratar vi självklart om odubbade vinterdäck av "kontinentaltyp" Kom därifrån i helgen

#7 • Uppdaterat: 2015-05-25 23:00
duccedriver

Vintern är ju inte slut än i munchens närhet, än är alla vägar inte ens öppnade, över 1500 m är det inte ovanligt med snöfall i juni......
Ifjol fick vi vänta ut ett snöoväder i närheten av innsbruck, midsommardagen.
Jag har ju bara halvårsdäck på hojen.....

#8 • Uppdaterat: 2015-05-26 07:42
erikivan72

Att 30% tyskar kör på vinterdäcken under sommaren gör det inte till en bra idé.
Ett tyskt vinterdäck funkar dock bättre på sommaren än ett Svenskt vinterdäck. Orsaken är att man har en annan gummiblandning nere på kontinenten, som passar bättre för värme än i vårt land.
Kontinentala vinterdäck är däremot absolut INTE bra i Svensk vinter. De är inte gjorda för våra temperaturer.

Slutligen en känga till frågeställaren:
Sava - det hade varit bättre att köpa begagnade däck av ett bra märke än att köpa Sava!
Skrotar brukar ha vettiga däck till vrakpriser.

#9 • Uppdaterat: 2015-05-26 09:52
hultarn

Jag har noterat att många av Stockholms taxibilar har dubbfria vinterdäck (fortfarande i slutet av maj). Det är ett resultat av dubbdäcksförbudet på Söder.
Återigen blev det fel när politikerna tänkte....

#a • Uppdaterat: 2015-10-14 16:32
haklar

Föklaring
M+S = mud + sand
M+S *** = mud +snow
bara det sista får användas på vintern - men vem kollar ??

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.