På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Går i tankar om att skaffa laddhybrid. Hur är dessa när det kommer till bränsleförbrukningen? Tjänar man något på en laddhybrid om man pendlar 6,4 mil per dag tur och retur, där större delen av vägen är motorväg med hastigheter på 110–120 och endast en mindre del är stadskörning? Eller tjänar man mer på en modern diesel alternativt modern bensinbil?
Tim Andersson
Svar:
Det beror helt och hållet på hur mycket du kan köra på el och hur långt du kör per år. Om vi antar att en laddhybrid kostar omkring 400.000 och motsvarande bensin- eller dieselversion kostar omkring 280.000–350.000 kronor så blir det en hel del att ”köra in”, för att laddhybriden ska gå ihop ekonomiskt. Men man måste också ta hänsyn till fordonsskatten som vid nyköp är betydligt högre för fossildrivna alternativ, särskilt de tre första åren. När vi testade Hyundai Ioniq klarade den 47 km på batteriet vid vårt räckviddstest i hastigheter mellan 80 och 100 km/tim. Här har olika laddhybrider olika gräns för när bensinmotorn startar. För Ioniq gick den vid 120 km/tim. Så i ditt fall klarar du inte din vardagliga körning på bara el, om du inte sänker hastigheten. Dessutom kan bensinmotorn starta för att hålla igång AC eller värme. Men kör man bara sex mil per dag blir ändå bränsleförbrukningen mycket låg om man laddar varje dag. Vid vårt ”semestertest” (ViB 10/2018) drog Kia Optima Plug-in 5,4 l/100 km. Den klarade också 57 respektive 62 km på en laddning beroende på klimatanläggningens inställning.
Om du inte kör långa sträckor varje dag, så kanske du ska avvakta och se om inte en helelektrisk bil kan bli bästa valet för dig. Det kommer nya EV-bilar (helelbilar) redan nästa år med förhoppningsvis överkomliga priser, exempelvis Kia Niro och Hyundai Kona.
Ett alternativ skulle kunna vara en modern diesel med AdBlue och SCR-katalysator eller med ACCT (en modifierad AdBlue teknik som sägs ligga nära noll utsläpp av kväveoxider) och sedan köra den på biodiesel. Men där är vi inte än, framför allt inte då det gäller myndighetens bedömning av en sådan motors miljöpåverkan.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ett privatköp kommer man aldrig räkna hem ekonomiskt på en laddhybrid.
Jag har i snitt förbrukat 0,29 liter/mil med min Optima på de 6500 mil jag kört. För mig är det skönt att köra elektriskt för att slippa oljud och vibrationer. Som bonus behöver jag inte åka till macken så ofta.
Hybrider är dyra för de innhåller två framdrivningsystem. Håller med VIB att det är bättre att avvakta och kika på en ren elbil i stället, när det finns fler och förhoppningsvis billigare på marknaden.
Det bästa ur miljösynpunkt vore att konvertera din nuvarande bil till ren eldrift. Vanliga bilar kan förhållandevis lätt konverteras och i USA är det en mycket växande företeelse. Speciellt i Kalifornien. Det finns mycket delar och kunnande på den sidan och till vissa bilmodeller finns färdiga monterings-kit.
En bil påverkar miljön som mest när den byggs. Därför gäller det att få bilarna att leva så länge som möjligt. Kan konvertering göra att bilen slutar använda bensin/diesel och kör på el eller annat klimatneutralt bränsle så vore det bäst för det globala klimatet.
De politiker och myndighetspersoner vi har och har haft de senaste decennierna är otroligt okunniga på att faktiskt ordna regler och förutsättningar för att göra något vettigt. Det flaxas än hit än dit. Vi har de bilar vi har och det dröjer 25-30 år innan 95% av alla bensin- och dieselbilar är ersatta med bilar som drivs klimatneutralt. Därför borde incitamentet vara att med ROT/RUT och typ-godkända lösningar snarast konvertera fordonen till E85/HVO eller ren eldrift istället för att slänga iväg elbilsbidrag till Norge.
En ren elbil för max 220 k, så borde de flesta kunna börja byta bort sina fossilt drivna bil.
Spelar ingen roll för klimatet om bilar som fått supermiljöpremie hamnar utomlands, såklart, Norge är väl dessutom det land som faktiskt har renare elproduktion än Sverige. Däremot får vi här i landet lukta på och lyssna på förhållandevis onödigt stor andel otäcka dieselbilar. Men, nationalism är egentligen helt onödigt även i detta sammanhang.
Frågan kan lika gärna vara: Lönsamt med bil? Det är det knappast heller, det är på andra premisser man väljer Laddhybrid eller el-bil.
Över huvud taget ska man inte köpa nytt just nu. Det händer så otroligt mycket just nu, och massor av nya modeller är på väg.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.