Illustration: Niklas Carle.
"Vilket av dem är att föredra på bilbelysningen?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en Tiguan 2017 som har LED-ljus på halvljuset och även de andra lamporna. Min fråga är vad är det för skillnad på LED-belysning och xenon mer än att LED är strömsnålare. Vilket är att föredra?
Staffan Lindell
Svar:
Vi skulle behöva betydligt mer utrymme – så här nämner vi bara några kortare omdömen. Xenon var ju en revolution när det slog igenom. Inledningsvis var inte systemet alltid bättre men absolut dyrare. Och efter några år blev det standard på dyrare bilar, främst eftersom det ger ett för ögat behagligare ljus och särskilt med projicerande linser också ett jämnare flöde. Xenon kunde också lättare få plats i låga fronter. En ballast, styrenhet, övervakar rätt start- och driftspänning. Xenon är ett gasurladdningslyse, som påminner om lysrör. Med hög startspänning tänds en ljusbåge, 4,3 mm lång mellan två elektroder i en bulb av härdat glas som bland annat innehåller ädelgasen xenon som ger ett intensivt och vitare ljus än halogenlampan, trots lägre förbrukning. När tekniken kom utlovades lång hållbarhet men också xenonlampor försämras över tid. Strålkastarna bildar ultraviolett ljus som måste filtreras bort för att inte påverka plastdetaljer i lampkonstruktionerna. Xenon med bra armatur ger ett mycket bra ljus, men lamporna åldras succesivt och armaturen är förstås dyrare än halogen. LED är än längre från glödtrådsteknik. Och när man väl åstadkom lysdioder med vitt ljus och hög effekt dröjde det inte länge förrän vi fick extraljus med LED-teknik och huvudstrålkastarna på nya bilar fick LED som alternativ. (Light Emitting Diod), eller lysdioden, är kan man säga en ljuskälla som är byggd på en halvledare, dioden. Dioden leder bara ström i en riktning, vilken är en användbar egenskap exempelvis i bilens generator. Men lysdioden och dess teknik är desto mer avancerad och ljuset bildas genom så kallad elektroluminiscens. Och som du säkert vet är några av lysdiodens stora fördelar att den är ytterst effektiv och dessutom ger mycket lång livslängd om den håller god kvalitet. LED är tålig mot stötar och genererar små mängder värme, men är själv känslig för överhettning och byggs därför med kylande fläns i dess bakdel. Kort uttryckt är den som gjord för bilar och maskiner. Monterade i bilar med avancerad styrning kan man få ljus som anpassar belysningen på vägen vid möten et cetera. Dessutom är ljustemperaturen i klass med dagsljus. LED tillåter också mer avancerad ljusstyrning. Men armaturen är mycket dyr att ersätta vid skador.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Fråga:
Jag har en Tiguan 2017 som har LED-ljus på halvljuset och även de andra lamporna. Min fråga är vad är det för skillnad på LED-belysning och xenon mer än att LED är strömsnålare. Vilket är att föredra?
Staffan Lindell
Svar:
Vi skulle behöva betydligt mer utrymme – så här nämner vi bara några kortare omdömen. Xenon var ju en revolution när det slog igenom. Inledningsvis var inte systemet alltid bättre men absolut dyrare. Och efter några år blev det standard på dyrare bilar, främst eftersom det ger ett för ögat behagligare ljus och särskilt med projicerande linser också ett jämnare flöde. Xenon kunde också lättare få plats i låga fronter. En ballast, styrenhet, övervakar rätt start- och driftspänning. Xenon är ett gasurladdningslyse, som påminner om lysrör. Med hög startspänning tänds en ljusbåge, 4,3 mm lång mellan två elektroder i en bulb av härdat glas som bland annat innehåller ädelgasen xenon som ger ett intensivt och vitare ljus än halogenlampan, trots lägre förbrukning. När tekniken kom utlovades lång hållbarhet men också xenonlampor försämras över tid. Strålkastarna bildar ultraviolett ljus som måste filtreras bort för att inte påverka plastdetaljer i lampkonstruktionerna. Xenon med bra armatur ger ett mycket bra ljus, men lamporna åldras succesivt och armaturen är förstås dyrare än halogen. LED är än längre från glödtrådsteknik. Och när man väl åstadkom lysdioder med vitt ljus och hög effekt dröjde det inte länge förrän vi fick extraljus med LED-teknik och huvudstrålkastarna på nya bilar fick LED som alternativ. (Light Emitting Diod), eller lysdioden, är kan man säga en ljuskälla som är byggd på en halvledare, dioden. Dioden leder bara ström i en riktning, vilken är en användbar egenskap exempelvis i bilens generator. Men lysdioden och dess teknik är desto mer avancerad och ljuset bildas genom så kallad elektroluminiscens. Och som du säkert vet är några av lysdiodens stora fördelar att den är ytterst effektiv och dessutom ger mycket lång livslängd om den håller god kvalitet. LED är tålig mot stötar och genererar små mängder värme, men är själv känslig för överhettning och byggs därför med kylande fläns i dess bakdel. Kort uttryckt är den som gjord för bilar och maskiner. Monterade i bilar med avancerad styrning kan man få ljus som anpassar belysningen på vägen vid möten et cetera. Dessutom är ljustemperaturen i klass med dagsljus. LED tillåter också mer avancerad ljusstyrning. Men armaturen är mycket dyr att ersätta vid skador.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.