På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag köpte en begagnad Volvo hos en Volvohandlare i Älmhult och bor i Stockholm. Nu har jag nåt problem med den med missljud som följd (klonk och klink vänster fram). Jag fick garanti som inte har löpt ut än, frågan är om handlaren kan kräva att jag använder deras verkstäder vid reklamation eller om de som Volvohandlare kan godta att man lämnar in på vilken auktoriserad verkstad som helst? Har annars cirka 50 mil dit.
Olle
Svar:
Generellt är det säljaren som ska rätta till fel som reklameras inom garantitiden. Men i det här fallet kan det, förutom olägenheten att köra så långt, uppenbarligen finnas en risk med att köra till företaget där bilen köptes. Felet kan förvärras eller vara en säkerhetsrisk. Faller felet inom säljarens ansvar har du rätt till ersättning för att avhjälpa det. Kontakta säljaren och föreslå att din bil tas om hand på lämplig verkstad där felet kan kontrolleras och avhjälpas.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.