”Jag anser att det är det värdet som jag ska betala skatt efter. Inte det som myndigheten anser. Eftersom jag alltid kör på biogas.” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en Subaru Outback 2012 som är en efterkonverterad biogasbil. Såld såsom dylik av Subaru. Jag är lite förvånad över att Transportstyrelsen beräknar alla CO2-utsläpp i enlighet med bensinförbrukningen och dess utsläppsvärde på 153 g/km.
Jag tycker inte det är okej. Informationen hur man räknat på den räkning som man skickar ut är obefintlig.
När jag köpte denna bil angavs utsläppsvärdet till 27 g/km vid biogasdrift och jag anser att det är det värdet som jag ska betala skatt efter. Inte det som myndigheten anser. Eftersom jag alltid kör på biogas.
Jan Wester
Svar:
Vi ställde frågan till Transportstyrelsen som gav följande svar: ”Tittar man i vägtrafikregistret på fordonet så anges värdet för CO2-utsläpp vid blandad körning med metangas till 153,0 gram per kilometer. CO2-värdet för utsläppen när bilen körs med bensindrift är 194,0 gram per kilometer vid blandad körning.
Det värde som du anger på 27 gram per kilometer är inget som är noterat i vägtrafikregistret. Det är för övrigt Skatteverket som beslutar vilken skatt ett visst fordon ska ha, inte Transportstyrelsen.”
Bilägaren Jan Wester påpekade att han hade reklambroschyren kvar sedan bilen köptes. Där framgår att körning på biogas ger 27 CO2 g/km i nettobidrag.
Vi tog slutligen kontakt med importören, International Motors Nordic, och frågade hur detta hänger ihop. Där svarade man att det är intressant fråga. ”Fordonsskatten är uträknat utifrån att bilen körs på naturgas. Det lägre värdet baseras på nettoutsläpp vid körning på ren biogas. Detta är inget som Transportstyrelsen kan ta hänsyn till, eftersom hur man ska beräkna fordonsskatt beslutas av Riksdagen. Problematiken är densamma när det gäller etanolbilar och laddhybrider.”
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Jag har en Subaru Outback 2012 som är en efterkonverterad biogasbil. Såld såsom dylik av Subaru. Jag är lite förvånad över att Transportstyrelsen beräknar alla CO2-utsläpp i enlighet med bensinförbrukningen och dess utsläppsvärde på 153 g/km.
Jag tycker inte det är okej. Informationen hur man räknat på den räkning som man skickar ut är obefintlig.
När jag köpte denna bil angavs utsläppsvärdet till 27 g/km vid biogasdrift och jag anser att det är det värdet som jag ska betala skatt efter. Inte det som myndigheten anser. Eftersom jag alltid kör på biogas.
Jan Wester
Svar:
Vi ställde frågan till Transportstyrelsen som gav följande svar: ”Tittar man i vägtrafikregistret på fordonet så anges värdet för CO2-utsläpp vid blandad körning med metangas till 153,0 gram per kilometer. CO2-värdet för utsläppen när bilen körs med bensindrift är 194,0 gram per kilometer vid blandad körning.
Det värde som du anger på 27 gram per kilometer är inget som är noterat i vägtrafikregistret. Det är för övrigt Skatteverket som beslutar vilken skatt ett visst fordon ska ha, inte Transportstyrelsen.”
Bilägaren Jan Wester påpekade att han hade reklambroschyren kvar sedan bilen köptes. Där framgår att körning på biogas ger 27 CO2 g/km i nettobidrag.
Vi tog slutligen kontakt med importören, International Motors Nordic, och frågade hur detta hänger ihop. Där svarade man att det är intressant fråga. ”Fordonsskatten är uträknat utifrån att bilen körs på naturgas. Det lägre värdet baseras på nettoutsläpp vid körning på ren biogas. Detta är inget som Transportstyrelsen kan ta hänsyn till, eftersom hur man ska beräkna fordonsskatt beslutas av Riksdagen. Problematiken är densamma när det gäller etanolbilar och laddhybrider.”
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är faktiskt helt rätt. Jag kör också uteslutande på biogas, med liknande avgasvärden som Subarun.
Jag har en årsskatt på 780kr. Inte såå farligt.
Andelen biogas varierar hos mackarna för fordonsgas, det vanligaste är att biogas är uppblandat med naturgas därför att utbudet av biogas inte räcker för att fylla mackarna till 100 procent, det kan vara 60 procent biogas och 40 procent naturgas i pumparna t ex - det är rätt vanligt. Skatteverket kan ju omöjligt veta eller kontrollera tankinnehållet i bilen när de tar ut skatt, så de måste gå efter riktvärden.
Det är klart att Co2-skatten är långt ifrån optimal.
Jan. Tyvärr har Subaru lurat dig. Som vissa andra tillverkare också gör. När bilen går på gas släpper den ut 153 g CO2 per km oavsett om det är biogas eller naturgas. Däremot har biogas lägre klimatpåverkan men det är inte det du betalar skatt för. Vad du istället får är 11 kr per gram CO2 över 111g CO2/km istället för 22 kr som för en bensinbil. Dvs. hälften. Du får dessutom skatt på det lägre värdet. Även om du alltid kör bilen på bensin. Dessutom har biogas klart lägre skatter på bränslet som gör att det nästan är samma pris som att köra på bensin. Fast det varierar ju dagligen. Att få drygt halva fordonsskatten plus subventionerat bränsle är väl inte så dåligt? I vissa kommuner kan du kanske också fortfarande få gratis parkering.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.