Nästa artikel
Bilfrågan: Köra över vägbula diagonalt?
Bilfrågan

Bilfrågan: Köra över vägbula diagonalt?

Publicerad 18 augusti 2021 (uppdaterad 18 augusti 2021)
Vilken riktning bör bilen har när man kör över en vägbula? Illustration: Johan Isaksson.
"Har lärt mig att vrida lite på ratten, men konstaterat att jag är ensam i landet om att tillämpa det. Har det kommit nya rön som gör metoden skadlig för bilen?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har lärt mig att – om möjligt – vrida lite på ratten när jag ska passera en vägbula, hög asfaltskant eller annan upphöjning och försöka ta upphöjningen lite diagonalt. Detta främst för att bilen inte ska hoppa rakt upp som den gör när man kör rakt fram över ett hinder. Möjligen skulle det skona hjulupphängningen en smula också. Jag tycker metoden fungerar bra men jag har också konstaterat att jag är ensam i landet om att tillämpa den. Har det möjligen kommit nya rön som gör metoden otidsenlig eller skadlig för bilen?
Mikael Härild

Svar:
En vägbula eller en brant nedfart i ett garage, där man anar att en låg bil kan skrapa underredet, kan med fördel och med låg fart, passeras diagonalt. Att ta sig över en vanlig trottoarkant bör man helst undvika. Men där kan ju din metod vara nödvändig eftersom det annars blir svårt att komma över, eller nedför, med mycket låg fart och som du skriver utan stor fjädringsrörelse.
När det gäller andra ojämnheter man möter på vägen har jag lärt mig precis det motsatta. Av min körskollärare, som var lika rädd om körskolans bil som om det var hans egen splitt nya Saab 99, fick jag höra att en asfaltskant ska tas rakt på med rakt ställda hjul. Han menade att kraften då fördelas bättre, i stället för att bilens ena hjulupphängning får ta hela smällen och sedan den andra. Och om man bromsar för att mildra stöten, vilket han förordade om det var möjligt med tanke på trafiksituationen, så ska bromsarna släppas strax innan hindret så att man inte träffar kanten med belastad hjulupphängning.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (4)

  • 20 augusti 2021 Jo det är katastrof i…
  • 18 augusti 2021 Citroën har ju varit bra på…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.