Nästa artikel
Bilfrågan: Konstigheter efter service?
Bilfrågan

Bilfrågan: Konstigheter efter service?

Publicerad 20 maj 2014 (uppdaterad 21 maj 2014)
Kan 2.0-uppdateringen som Volvoverkstaden gjorde orsaka problem?
Kan den så kallade 2.0-uppdateringen som Volvoverkstaden gjorde ligga till grund för konstigheter? Vi Bilägare svarar.
FRÅGA:
Jag har en Volvo S80 2,4D som efter 6 000-milaservice uppträder lite annorlunda än före service. När jag kopplar till elektriska motor/kupévärmare startar stöldlarmet efter en liten stund och vid låsning med fjärrlås får jag oftast trycka två–tre gånger för att låsknappen ska stanna i nedtryckt läge. När jag lyssnar på radio och sändningen bryts för trafikinformation sänks volymen istället för att höjas.
När jag frågade den auktoriserade Volvoverkstaden fick jag till svar att det är värmen från kupévärmaren som sätter fart på luften så att larmet utlöses och att dörrlåset behöver bytas till en kostnad av cirka 4 500 kr. Min undran är, kan den så kallade 2.0-uppdateringen som Volvoverkstaden gjorde ligga till grund för dessa konstigheter?

Bert-G. Bäcklund, Sollentuna

SVAR:
Enligt Volvo kan inget av de problem du beskriver relateras till service 2.0. Vad gäller larmet och centrallåset är det en fråga för verkstaden respektive återförsäljaren att titta närmare på. Vad gäller radions uppträdande är det enligt Volvo något du själv kan ställa in i menyn.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-05-20 09:29
Luke

Vad gäller trafikinfo så ställer du önskad volym under infosändningen så kommer den att stå kvar. Samma gäller för backvarnare.

#2 • Uppdaterat: 2014-05-20 10:46
Thommys

Än idag har inte folk fått klart för sig hur man ställer in volymen för trafikinformation. Funktionen har den fördelen att man kan ha på radion i bakgrunden medan trafikinformationen förstärks. Mycket bra. Men många har inte fattat det hela. I början ringde folk in till Sveriges Radio och klagade över högt ljud när det i själva verket var i deras egna bilar inställning skulle göras.

Man kan skylla en del på undermenyer, för visst skulle det vara lättare att förstå om det fanns ett separat vred som det stod "ljudvolym trafikinformation" på. Men hur många knappar och vred skulle det då inte finnas i bilen om de inte hade multifunktioner.

Det gäller att orka läsa igenom instruktionsboken ibland. Jag som ändå är mycket intresserad av teknik funderar ibland över hur många funktioner som finns i alla prylar och apparater som folk inte känner till men ändå skulle bli glada över om de visste att de hade.

Hur många som kör Mercedes vet t ex att om man håller inne återcirkulationsknappen på klimatorn så hissas alla fönster upp och takluckan stängs. När du sedan åter håller knappen inne så återgår fönster och takluckan till tidigare läge.

Det är lika dant med komfortvädring som många bilmärken har idag. När du håller inne öppningsknappen på fjärrkontrollen till dörrarna lite längre, eller som hos vissa, trycker två gånger i rad så åker fönstren ner.

Det kan inte vara roligt att vara konstruktör och ingen känner till det som de utvecklat. Det är som portionsförpackningen till paret sockerbitar som få vet hur man ska öppna egentligen. Han tog visst livet av sig den stackarn.

#3 • Uppdaterat: 2014-05-20 10:52
hl9363

Hej, jag har en V70 - 08 som börjar larma när kupevärmaren startar. Förmodligen en vibration eller kanske värmen från kupevärmaren som sätter igång larmet.
Lösningen är att när man slår av motorn och vet att kupevärmaren kommer att gå igång pga kyligt väder så ska man sänka larmnivån på panelen.

#4 • Uppdaterat: 2014-05-21 09:27
Bortom

Även om jag inte kan uttala mig specifikt kan jag bestämt säga att visst kan felen ha nåt samband med uppdateringen att göra. Dagens bilar är ju rullande datorer... och alla vet ju att datorer gör fel. Både p.g.a. dålig mjukvara och av andra orsaker.
Min bil uppträder också annorlunda efter varje service... nån klåfingrig ingenjör i nåt fjärran land ändrar värden höger och vänster, och sen får jag dras med idiotierna.

#5 • Uppdaterat: 2014-05-21 15:02
Foxhunter

Jag hade också en Volvo S 80 för några år sedan. Efter just den uppdateringen uppförde min bil sig också illa. Bl.a. slogs avgasreningen ut. Allting som hande med lambda sonden lyste. Först vill inte Rejmes i Halmstad erkänna men så småningom erkände de att felen berodde på det. Jag fick bilen fixad till ett mycket förmånligt pris, 4 biobiljetter, två luncher och 50 % rabatt på nästkommande service som ersättning. Så stå på dej!

#6 • Uppdaterat: 2016-01-30 08:04
Uff.

En dator som fungerar ska i akta er för alla uppdateringar. Samma sak om datorn i bilen fungerar gäller samma sak. Jag väljer service av den lägre graden som utesluter uppdateringar så länge bilen fungerar utmärkt. När jag frågat om vad sista uppdateringen innehåller vet ej service teknikern detta. Med andra ord var försiktig med uppdateringar !

#7 • Uppdaterat: 2020-10-13 18:43
Svenne60

Vi får leva med krånglande bilar i takt med att mer elektronik införs, och problemen blir bar värre framöver. Redan idag tar det flera timmar att läsa igenom instruktionsboken, samt några dagars träning för att kunna ställa in det viktigaste. Tacka vet jag äldre bilar som var användarvänliga.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.