"På ena sidan är strålkastarspolningen ur funktion. Hur går det vid besiktningen?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en Volvo V70 årsmodell 2012. På ena sidan är strålkastarspolningen ur funktion, dessutom saknas täcklocket. Hur går det vid kontrollbesiktningen? I fjol fick bilen inte någon anmärkning.
Svar:
Anledningen till att du inte fick någon anmärkning vid besiktningen i fjol är att din bil inte är utrustad med xenonljus, utan har vanliga halogenlampor. Det finns nämligen inget krav på strålkastarspolning – om inte bilen har xenonljus. Då måste den också vara utrustad med automatisk nivåreglering. Det beror på att xenonljus med smutsad lins eller feljusterad höjd bedöms utgöra en större bländningsrisk. Det finns också en regel som säger att om ljusintensiteten i ljusets huvudljusstråle inte överstiger 2 000 lumen så krävs vare sig strålkastarspolning eller nivåreglering, vilket är oftare är applicerbart på bilar med LED-belysning. Men det finns faktiskt också bilar med belysning kallad xenon light, som klarar sig under 2 000-lumengränsen. Du kommer alltså inte att få någon anmärkning vid kontrollbesiktningen i år heller. Å andra sidan kan man tycka att för bilföraren själv, är rena lyktor viktigare ju svagare ljuset är.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Jag har en Volvo V70 årsmodell 2012. På ena sidan är strålkastarspolningen ur funktion, dessutom saknas täcklocket. Hur går det vid kontrollbesiktningen? I fjol fick bilen inte någon anmärkning.
Svar:
Anledningen till att du inte fick någon anmärkning vid besiktningen i fjol är att din bil inte är utrustad med xenonljus, utan har vanliga halogenlampor. Det finns nämligen inget krav på strålkastarspolning – om inte bilen har xenonljus. Då måste den också vara utrustad med automatisk nivåreglering. Det beror på att xenonljus med smutsad lins eller feljusterad höjd bedöms utgöra en större bländningsrisk. Det finns också en regel som säger att om ljusintensiteten i ljusets huvudljusstråle inte överstiger 2 000 lumen så krävs vare sig strålkastarspolning eller nivåreglering, vilket är oftare är applicerbart på bilar med LED-belysning. Men det finns faktiskt också bilar med belysning kallad xenon light, som klarar sig under 2 000-lumengränsen. Du kommer alltså inte att få någon anmärkning vid kontrollbesiktningen i år heller. Å andra sidan kan man tycka att för bilföraren själv, är rena lyktor viktigare ju svagare ljuset är.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vän av ordning: ljusintensitet mäts i candela, lumen är SI-enheten för ljusflöde.
Följdfrågan ofrånkomlig, varför behöver inte LED-halvljus spolning när ljusflödet är minst lika högt som för xenon?
Exempel är Toyota Hilux med LED-halvljus som nästan når längre än bilens original halogenhelljus?
När man möter bilar med ledbelysning så kan de blända en enormt mycket. Jag antar att de har högt ljusflöde och att glaset är smutsigt så det bler en hel del spridningsljus.
Dum-snålt att inte montera strålkastartvätt...
Behövs det strålkastarspolning pga ljus skall det vara fungerande från fabrik. Att eftermontera är ju rena larvet. Har LED strålkastare. Aldrig jag skulle eftermontera. Däremot har jag stänkskydd runt om. Skulle aldrig tagits bort som krav....-
Och flera ggr har det konstaterats att spolning också ger bättre ljus på svenska, slaskiga, vintervägar. Nu tar även VW och BMW bort dem från sina modeller, MB gjorde det för länge sen. Bara Volvo kvar snart? Polestar har dessbättre också valt att ha dem kvar.
Har besiktigat min gamla Saab 9-3 i flera år utan fungerande strålkastarrengöring utan anmärkning. Så det är inga problem ur det perspektivet.
Länge leve H7-lampor (ca 79 kr/st) i kombination med gammaldags hederliga extraljus.3 st Hella Compakt som jag flyttar vid bilbyte. Detta räcker låååångt!! Hur svårt är det att torka av/tvätta strålkastarna vid behov. Tar max 30 sekunder.
Glimma, för att 30sek var 10minut inte är så kul.
Särskilt inte på saltade motorvägar med stoppförbud.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.