"Skall vi behöva vara oroliga för att samma fel uppstår igen efter tre år?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
I somras slutade vår klimatanläggning att ge kyla. Felsökning visade att kondensorn ärgat sönder vid anslutningen mot torkfiltret, vilket orsakade gasläckage. Eftersom skadan uppstått på grund av korrosion täcktes den ej av maskinskadeförsäkringen och eftersom nybilsgarantin gått ut ville varken vår bilfirma eller importören ta kostnaden för skadan. Reparationen kostade oss 8 700 kronor. Vår VW Tiguan är tre år gammal och hade gått knappt 5 000 mil i Norrlands inland i huvudsak på osaltade vägar. Varför kondensorn ärgat sönder efter så kort tid har vi inte fått något svar på. Vår teori är att skadan beror på galvanisk korrosion på grund av ett från början olämpligt materialval/utförande och vi vill hävda att leverantören har ett moraliskt ansvar för att åtgärda detta fel utan kostnad för oss. Bilen i övrigt omfattas ju av 12 års garanti mot genomrostning men det gäller tydligen ej kondensorn. Är detta ett vanligt fel hos VW Tiguan? Skall det anses som normalt underhåll att byta kondensorn vart tredje år och skall vi behöva vara oroliga för att samma fel uppstår igen efter tre år?
N Olsson
Svar:
Den enda tillgängliga statistik som finns, är Länsförsäkringars rapport från maskinskadeförsäkringen 2020. Enligt den kan vi se att VW visserligen har den högsta andelen av fall då det gäller kyl- och värmeanläggningar, men främst handlar det då om fel på vattenpumpen. I genomsnitt gjordes 1,7 skadeanmälningar per 100 bilar och år till Länsförsäkringar enligt rapporten 2020, som gäller skador 2018 (alla försäkrade fabrikat). Och det vanligaste felet är motorskada tätt följt av skada på kyl- och värmesystem, som står för 27 respektive 25 procent av alla maskinskador. Å andra sidan, när det gäller skada på kyl- och värmeanläggning, så handlar det i 33 procent av fallen om fel på just kondensorn. Skada på kondensor är den enskilt vanligaste i hela rapporten. Men just där sticker alltså inte VW ut. Samtidigt innebär skada på gruppen kyl- och värmeanläggning den lägsta reparationskostnaden för ägaren – 9 600 kronor i genomsnitt. Reparation eller snarare byte av just kondensor har kostat bilägarna i medel 8 600 kronor. Fel på dessa komponenter uppträder i genomsnitt efter 7 500 mil. Maskinskadeförsäkringen gäller för en oförutsedd skada som påverkat bilens funktion. Att någon del blir angripen av korrosion eller rost bedöms inte som en oförutsedd skada och innefattas inte inom maskinskadeförskringen.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Fråga:
I somras slutade vår klimatanläggning att ge kyla. Felsökning visade att kondensorn ärgat sönder vid anslutningen mot torkfiltret, vilket orsakade gasläckage. Eftersom skadan uppstått på grund av korrosion täcktes den ej av maskinskadeförsäkringen och eftersom nybilsgarantin gått ut ville varken vår bilfirma eller importören ta kostnaden för skadan. Reparationen kostade oss 8 700 kronor. Vår VW Tiguan är tre år gammal och hade gått knappt 5 000 mil i Norrlands inland i huvudsak på osaltade vägar. Varför kondensorn ärgat sönder efter så kort tid har vi inte fått något svar på. Vår teori är att skadan beror på galvanisk korrosion på grund av ett från början olämpligt materialval/utförande och vi vill hävda att leverantören har ett moraliskt ansvar för att åtgärda detta fel utan kostnad för oss. Bilen i övrigt omfattas ju av 12 års garanti mot genomrostning men det gäller tydligen ej kondensorn. Är detta ett vanligt fel hos VW Tiguan? Skall det anses som normalt underhåll att byta kondensorn vart tredje år och skall vi behöva vara oroliga för att samma fel uppstår igen efter tre år?
N Olsson
Svar:
Den enda tillgängliga statistik som finns, är Länsförsäkringars rapport från maskinskadeförsäkringen 2020. Enligt den kan vi se att VW visserligen har den högsta andelen av fall då det gäller kyl- och värmeanläggningar, men främst handlar det då om fel på vattenpumpen. I genomsnitt gjordes 1,7 skadeanmälningar per 100 bilar och år till Länsförsäkringar enligt rapporten 2020, som gäller skador 2018 (alla försäkrade fabrikat). Och det vanligaste felet är motorskada tätt följt av skada på kyl- och värmesystem, som står för 27 respektive 25 procent av alla maskinskador. Å andra sidan, när det gäller skada på kyl- och värmeanläggning, så handlar det i 33 procent av fallen om fel på just kondensorn. Skada på kondensor är den enskilt vanligaste i hela rapporten. Men just där sticker alltså inte VW ut. Samtidigt innebär skada på gruppen kyl- och värmeanläggning den lägsta reparationskostnaden för ägaren – 9 600 kronor i genomsnitt. Reparation eller snarare byte av just kondensor har kostat bilägarna i medel 8 600 kronor. Fel på dessa komponenter uppträder i genomsnitt efter 7 500 mil. Maskinskadeförsäkringen gäller för en oförutsedd skada som påverkat bilens funktion. Att någon del blir angripen av korrosion eller rost bedöms inte som en oförutsedd skada och innefattas inte inom maskinskadeförskringen.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.