På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag undrar om min Toyota Verso med automatväxellåda är en bra bil att dra en husvagn på 1.300 kg med, eller blir den för klen?
Berndt
Svar:
Nog ska Verso orka med husvagnen, på svensk mark. Men det gäller förstås att följa korrekta vikter, inte överstiga hur mycket bilen får dra, eller maximalt tillåten last för både bil och husvagn. Maxfarten i Sverige för detta ekipage är 80 km/tim. Kör du husvagn ofta, eller ger dig ner till alperna kan det bli mer vilsamt med en starkare motor, kanske diesel.
Vi har kollat med Toyota Sverige om det finns några tveksamheter gällande den bilens automatväxellåda och husvagnskörning – men det gör det inte.
Det bästa är att köra en sommar och själv utvärdera hur du tycker det fungerade.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Jag undrar om min Toyota Verso med automatväxellåda är en bra bil att dra en husvagn på 1.300 kg med, eller blir den för klen?
Berndt
Svar:
Nog ska Verso orka med husvagnen, på svensk mark. Men det gäller förstås att följa korrekta vikter, inte överstiga hur mycket bilen får dra, eller maximalt tillåten last för både bil och husvagn. Maxfarten i Sverige för detta ekipage är 80 km/tim. Kör du husvagn ofta, eller ger dig ner till alperna kan det bli mer vilsamt med en starkare motor, kanske diesel.
Vi har kollat med Toyota Sverige om det finns några tveksamheter gällande den bilens automatväxellåda och husvagnskörning – men det gör det inte.
Det bästa är att köra en sommar och själv utvärdera hur du tycker det fungerade.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Min erfarenhet av Toyota och husvagn är ytterst begränsad - och det till en Corolla Kombi 1,6 -03 - och det är att bilens motor faktiskt klarade en husvagn i den viktklass som nämns ovan även det givetvis var mycket märkbart med så mycket vikt på kroken men det som bilen egentligen felade på var den klena bakfjädringen. Samma sak med fullt bagageutrymme och hela familjen i bilen. Och kollade man sen bilens maxlast så blev det ju rätt uppenbart men olyckligtvis gjorde jag inte det före köpet. Nåja - bilen gick ju inte så ofta full-lastad så det löste sig men ett tips kan trots allt vara att kolla hur mycket maxlast bilen är godkänd för - det kan i alla fall ge en liten antydan till hur stor lasttåligheten är. Jämförelsevis så klarade den Focus som vi köpte efter Corollan ca: 200 kg högre maxlast och det var en mycket stabilare bil med mycket last i bilen eller släp på kroken. Sen är det ju som det är med en mindre motor och ett relativt tungt släp men det kan man ofta leva med om man inte kör så långa sträcker med den kombinationen årligen.
Troligtvis är det 1,8 i Verson och då är det inga bekymmer, kör min 1600kg husvagn utan bekymmer och även om det är 1,6 så lär det funka fint
Testade hänga på vår 1200kg husvagn en kortare sväng på fruns Auris 1.6 -12 halvkombi med manuell låda och det funkade förvånansvärt bra. Relativt låg utväxling gjorde att den fixade det.
Verso har ganska kort överhäng bak så det bör gå bra. Annars håller jag med Pi om att bakfjädringen är klen på Toyota. Märkligt nog finns inte förstärkt lastfjädring ens som tillval. På Volvo, som exempel, är det standard på kombimodellerna. Så lite hängande rumpa får man nog räkna med när husvagnen är på kroken på en Toyota... Det gäller att packa rätt/lätt. ;-)
Funka kommer det väl att göra men blir segt i uppförslut. En 4.2 TDI är såklart det härligaste om man ska släpa runt med ett hus på dragkroken..
Man kan dra en husvagn med kroppen, så nog ska ett fordon klara det.
Det bästa är nog att ha tung diesel motor under huven, då lär knappast husvagnen lyfta framänden av bilen allt för mycket. Diesel är också att föredra om man kör mycket med släp och husvagn. Behöver man så stor husvagn att man måste dra två ton, då för man bättre i att hyra stuga istället och skippa husvagnen. Inser att husbilar ökar i populäritet, smidigt att slippa häkta på en vagn efter bilen. Nackdelen med husbilar är att de oftast är för stora för att köras enkelt i städerna.
Husbilar är ju lite jobbiga om du ställt upp åbäket på en camping och vill göra en utflykt med :P
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.