"Enligt försäkringsbolaget ska verkstaden bara byta ett däck. Men är det verkligen riktigt rätt?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har råkat ut för en olycka där min bil, en Subaru, blev påkörd. Det blev då också ett stort hål på vänster bakdäck som därför måste bytas. Enligt försäkringsbolaget ska verkstaden bara byta just det däcket. Men är det verkligen riktigt rätt? Jag har hört att det kan vara känsligt med däck på bilar med fyrhjulsdrivning?
Monica Broberg
Svar:
Det finns lika många svar som biltillverkare på den här frågan. Men det beror också på hur AWD-systemet fungerar. Generellt anser jag nog att man i vart fall bör ha samma däckfab-rikat och mönster och ungefär lika slitage på däck som sitter på samma axel. Men om man har en bil med fyrhjulsdrivning är det lugnast att följa tillverkarens rekommendation för att slippa dyra överraskningar. Så här svarar Thomas Possling, Pan Nordic PR Manager för Subaru: ”Upp till 1,5 millimeter skillnad i mönsterdjup är okej. Annars rekommenderar vi byte av alla fyra däcken.”
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Jag har råkat ut för en olycka där min bil, en Subaru, blev påkörd. Det blev då också ett stort hål på vänster bakdäck som därför måste bytas. Enligt försäkringsbolaget ska verkstaden bara byta just det däcket. Men är det verkligen riktigt rätt? Jag har hört att det kan vara känsligt med däck på bilar med fyrhjulsdrivning?
Monica Broberg
Svar:
Det finns lika många svar som biltillverkare på den här frågan. Men det beror också på hur AWD-systemet fungerar. Generellt anser jag nog att man i vart fall bör ha samma däckfab-rikat och mönster och ungefär lika slitage på däck som sitter på samma axel. Men om man har en bil med fyrhjulsdrivning är det lugnast att följa tillverkarens rekommendation för att slippa dyra överraskningar. Så här svarar Thomas Possling, Pan Nordic PR Manager för Subaru: ”Upp till 1,5 millimeter skillnad i mönsterdjup är okej. Annars rekommenderar vi byte av alla fyra däcken.”
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Däck av samma fabrikat, modell och självklart dimension är viktigt, sen ska däckfirman även kunna "slipa ner" däcket så att det matchar slitaget på övriga däck.
Slipa ner däcket? Nej tack. Låter som en dålig lösning från en däcktillverkare.
Slipa ner däcket? Nej tack.
Mln kompis med årsgammal BMW fick byta två däck för 4800:- när den ena revs upp mot kantstenen.
Surt sa han och han kör numera 2wd.
Claes: Om däcken är hyvsat nya och valet står mellan att betala tre nya däck själv, att slipa ner ett däck eller att byta diff (växellåda om det är mittdiffen, varierar beroende på modell, årsmodell och växellåda) så är valet lätt, åtminstone för mig. Är däcken slitna så byter jag hellre alla fyra, men Subaru sliter generellt däcken väldigt lite.
Hur kan fördelen med fyrhjulsdrift vara värt osäkerheten och merkostnaden??
Är det som vid val av dieselmotor, merkostnaden drabba inte mig.
Diameterskillnad på bakdäck/bakre diff, är sannolikt mindre känsligt än fram.
En skillnad på 1.5 mm ger - sannolikt - ungefär samma skillnad som om trycker skiljer 0.2 - 0.3 bar.
Försäkringsbolaget borde dock följa tillverkarens/generalagentens rekommendationer - men försäkringsbolagen är "stat i staten" och följer sina egna "lagar".
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.