Frågeställaren har en BMW 3-serie från 2014 och undrar om det går att höja bilen mekaniskt eller eftermontera luftfjädring.
”Kan man höja bilen mekaniskt i syfte att skapa bättre terrängegenskaper?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Kan man höja bilen mekaniskt i syfte att skapa bättre terrängegenskaper? Alternativt om det finns luftfjädring som kan eftermonteras till min BMW 320d från 2014.
Tommy S
Svar:
Det är tillåtet att höja eller sänka en personbil eller en motorcykel utan att låta den genomgå ny registreringsbesiktning om samtliga nedanstående villkor är uppfyllda:
1. Enbart fjädrande element har bytts ut.
2. Höjningen eller sänkningen ligger inom fordonets ursprungliga variation vid färd på väg.
3. Hjul och däck har fritt utrymme vid fulla fjädrings- och manöverrörelser.
4. Hjulupphängning och stänkskärmar är i ursprungligt utförande.
5. Fordonets köregenskaper inte påtagligt försämras.
Om man ändrar bilen så att något eller några av villkoren inte kan uppfyllas krävs ny registreringsbesiktning. Vid en sådan besiktning får besiktningsorganet ta ställning till om bilen efter ändringen fortfarande uppfyller föreskrivna krav på beskaffenhet och utrustning och är tillförlitlig ur säkerhetssynpunkt och i övrigt lämplig för trafik.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen
Svar:
För att bedöma ett fordons kör- och vägegenskaper fullständigt erfordras omfattande kontroller som inte är möjliga att göra vid kontrollbesiktning.
Inställs ett fordon till kontrollbesiktning med ändrat fjädringssystem görs en bedömning av hur omfattande ändringen är.
Har fjädrar bytts ut mot fjädrar av samma typ i syfte att ändra karossens höjd över vägbanan görs kontroller av hjulfrigång och fjädringsväg.
Vid bilens tjänstevikt ska det finns fjädringsväg både uppåt och nedåt och fjädrarna ska inte riskera att komma ur läge om bilens kaross lyfts.
Begränsning av fjädringsvägen uppåt med ”remmar/band” är inte tillåtet och underkänns.
Har bilens fjädringssystem byggts om till en helt annan typ av system föreläggs bilen om registreringsbesiktning.
Morgan Isacsson, Bilprovningen
Svar:
Hos BMW går inte att köpa några komponenter för eftermontering till den som vill höja sin bil.
Det går heller inte att montera luftfjädring hos en auktoriserad BMW-verkstad. Däremot finns det säkert många andra verkstäder som kan åta sig jobbet med att höja bilen.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaren?
Fråga:
Kan man höja bilen mekaniskt i syfte att skapa bättre terrängegenskaper? Alternativt om det finns luftfjädring som kan eftermonteras till min BMW 320d från 2014.
Tommy S
Svar:
Det är tillåtet att höja eller sänka en personbil eller en motorcykel utan att låta den genomgå ny registreringsbesiktning om samtliga nedanstående villkor är uppfyllda:
1. Enbart fjädrande element har bytts ut.
2. Höjningen eller sänkningen ligger inom fordonets ursprungliga variation vid färd på väg.
3. Hjul och däck har fritt utrymme vid fulla fjädrings- och manöverrörelser.
4. Hjulupphängning och stänkskärmar är i ursprungligt utförande.
5. Fordonets köregenskaper inte påtagligt försämras.
Om man ändrar bilen så att något eller några av villkoren inte kan uppfyllas krävs ny registreringsbesiktning. Vid en sådan besiktning får besiktningsorganet ta ställning till om bilen efter ändringen fortfarande uppfyller föreskrivna krav på beskaffenhet och utrustning och är tillförlitlig ur säkerhetssynpunkt och i övrigt lämplig för trafik.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen
Svar:
För att bedöma ett fordons kör- och vägegenskaper fullständigt erfordras omfattande kontroller som inte är möjliga att göra vid kontrollbesiktning.
Inställs ett fordon till kontrollbesiktning med ändrat fjädringssystem görs en bedömning av hur omfattande ändringen är.
Har fjädrar bytts ut mot fjädrar av samma typ i syfte att ändra karossens höjd över vägbanan görs kontroller av hjulfrigång och fjädringsväg.
Vid bilens tjänstevikt ska det finns fjädringsväg både uppåt och nedåt och fjädrarna ska inte riskera att komma ur läge om bilens kaross lyfts.
Begränsning av fjädringsvägen uppåt med ”remmar/band” är inte tillåtet och underkänns.
Har bilens fjädringssystem byggts om till en helt annan typ av system föreläggs bilen om registreringsbesiktning.
Morgan Isacsson, Bilprovningen
Svar:
Hos BMW går inte att köpa några komponenter för eftermontering till den som vill höja sin bil.
Det går heller inte att montera luftfjädring hos en auktoriserad BMW-verkstad. Däremot finns det säkert många andra verkstäder som kan åta sig jobbet med att höja bilen.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaren?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Terrängkörning är förbjuden. Möjligt alternativ är körning på någon form av anpassad bana, men sämre fordon att använda än en "höjd" BMW när man ska leka med de stora grabbarna är svårt att tänka sig!
Att höja en bil är inga problem i sig. Exempelvis VAG (Volkswagen, Skoda etc) erbjuder så kallad "dålig väg" fjädring, eller "förstärkt" fjädring för de som kör mycket på dåliga vägar. Och det finns massor av kit till de flesta bilmodeller för att sänka fjädringar, höja och så vidare.
Problemet är:
det är en BMW. Att hitta ett höjningskit till en bil som förmodligen ytterst sällan höjs kan vara lite knepigt. Kräver förmodligen en del luskande.
Kolla med olika BMW-forum.
Inga problem. Vill jag höja bilen så trycker jag på knappen på mittkonsollen, ett tryck= 6 cm, två tryck 13 cm. Men det är förstås ingen BMW... Och visst kan jag sänka den också, vad nu poängen är med det. Den sänker sig iofs vid 120, men det märker man inte mycket av. Behöver frågeställaren en bil som klarar sämre vägar, får han väl byta till en X3 istället. Vanliga bilar ska ju vara "sportiga" numera, och blir allt lägre med åren. Kanske är syftet att tillverkaren ska få sälja en SUV när ägaren tröttnat (eller inte kan pga medicinska skäl) på att kliva upp ur bilen...
Problemet är att det inte är så enkelt som att bara montera in längre fjädrar. Gör man enbart det så kommer bilens så kallade "roll center" att flytta på sig, vilket kan leda till förändrade vägegenskaper. Höjda versioner av personbilar som t.ex Volvo XC70 har helt annan hjulupphängning än motsvarande låg modell. Jag skulle nog acceptera att jag köpt fel bil och köpa en X3:a istället.
Jag beställde en ny VW Golf 2016 från fabrik. Bland annat ville jag få den höjd och det valet fanns, dock endast med en förhöjning med två cm vilket jag valde. Dock blev den något styvare,vilket jag inte visste. Men det spelar inte mig någon roll för då går den klippstabilt i högre farter trotts höjningen. Min bil i Hammarby hade aldrig fått en sådan beställning, så den är smått ovanlig. dessutom ser ett ovant öga det knappt. Men som sagt det var en ny bil från fabriken i Tyskland.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.