Illustration: Johan Isaksson.
"Är det möjligt att få bort allt sot genom sådan körning och egen regenerering?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en Porsche Cayenne Diesel och har lite problem med mitt dieselpartikelfilter. Det är igensatt men jag har lyckats släcka motorlampan genom att köra ut den på motorväg med höga varvtal och låg växel. Min fråga är, är det möjligt att få bort allt sot genom sådan körning och egen regenerering?
Nudar Aziz
Svar:
Jag ställer mig lite tveksam till din lösning. Den är nog kortvarig. Har man kommit så långt att bilens eget diagnossystem säger ifrån är det risk att det finns en hel del sotpartiklar i filtret. Uppenbarligen har inte bilens eget system för regenerering klarat av att hålla partikelfiltret tillräckligt rent. Du lär upptäcka om det räcker att ”köra” bort sotet eller inte. Men en rengöring är förmodligen en mer hållbar lösning, särskilt om man oftast kör korta sträckor. Din auktoriserade verkstad kan förstås hjälpa dig men också någon av de större icke märkesbundna verkstadskedjorna.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Jag har en Porsche Cayenne Diesel och har lite problem med mitt dieselpartikelfilter. Det är igensatt men jag har lyckats släcka motorlampan genom att köra ut den på motorväg med höga varvtal och låg växel. Min fråga är, är det möjligt att få bort allt sot genom sådan körning och egen regenerering?
Nudar Aziz
Svar:
Jag ställer mig lite tveksam till din lösning. Den är nog kortvarig. Har man kommit så långt att bilens eget diagnossystem säger ifrån är det risk att det finns en hel del sotpartiklar i filtret. Uppenbarligen har inte bilens eget system för regenerering klarat av att hålla partikelfiltret tillräckligt rent. Du lär upptäcka om det räcker att ”köra” bort sotet eller inte. Men en rengöring är förmodligen en mer hållbar lösning, särskilt om man oftast kör korta sträckor. Din auktoriserade verkstad kan förstås hjälpa dig men också någon av de större icke märkesbundna verkstadskedjorna.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Dessa filter är båg, det blåser ju ut partiklar i lite högre farter, problemen i städerna blir något mindre men för miljön i stort är diesel fortfarande ett jätteproblem.
Att få filtret rejält varmt kan nog ändå hjälpa i vissa fall. Men säkert inte alltid.
Kan ju vara så att motortypen passar utmärkt till nuvarande ägare, kan ju vara så att han har köpt bilen billigt med ett "fullt" filter. Troligen är det just som föregående skrev, att regenereringen fick chans att jobba vid under den hårda och kanske längre åkturen. För att få en beständig förbättring krävs nog en urspolning, alternativet är att köra med en dator i bilen samtidigt som man startar en kraftigare regenerering, sök på youtube för att se hur det går till.
Kan det vara så enkelt att en givare är trasig. Har själv drabbats av det.
Lämna in den. Kan inte kosta mer än 50 tusen på originalverkstaden. Vill man vara fin får man lida pin - som det heter.
Förvånande att Sveriges främsta konsumenttidning för bilister inte kan komma med ett konkret svar. Som tidigare kommentarer påpekat är det enda sättet att få rent ett fullt partikelfilter att antingen byta det (ofta mkt dyrt) eller lämna in det för en mekanisk rengöring (askan kan inte brännas bort). Mig veterligen finns det ett fåtal företag som utför en kvalitetssäker rengöring, där partikelfiltret kapas isär, rengörs med vatten eller bränns rent i ugn och sedan svetsas ihop igen och monteras tillbaka i bilen. Kostar ofta bara i storleksordningen 4000-6000 kr för en personbil.
/Pierre Kjellin, journalist
Frågeställarens metod fungerar utmärkt. Vad han gör när han kör en längre sträcka på motorväg är att ge motorns system för regenerering en chans att fungera som avsett.
Vid korta körcykler hinner inte motorn regenerera utan partikelfiltret fyll successivt på tills tryckfallet blir så stort att diagnosen larmar.
Vid regenerering sprutas extra bränsle in i motorn för att höja avgastemperaturen och på så sätt bränna ur DPF'en. Om regenereringen avbryts resulterar det i att dieseln hamnar i oljesumpen med ökad oljenivå som följd, sålunda bör frågeställaren även kontrollera oljenivån och eventuellt få den åtgärdad på verkstad.
Frågeställarens metod fungerar utmärkt. Vad han gör när han kör en längre sträcka på motorväg är att ge motorns system för regenerering en chans att fungera som avsett.
Vid korta körcykler hinner inte motorn regenerera utan partikelfiltret fyll successivt på tills tryckfallet blir så stort att diagnosen larmar.
Vid regenerering sprutas extra bränsle in i motorn för att höja avgastemperaturen och på så sätt bränna ur DPF'en. Om regenereringen avbryts resulterar det i att dieseln hamnar i oljesumpen med ökad oljenivå som följd, sålunda bör frågeställaren även kontrollera oljenivån och eventuellt få den åtgärdad på verkstad.
Finns det någon som testat partikelutsläppen vid regenerering när partikelfällan är full och måste brännas ur vilket inte testas av EU vad jag förstår?
Är det någon som följt upp var tar dieselarnas partiklar tar vägen när kanalerna i filtret blir fullt och måste bytas ut eller spolas rent?
Fattar inte lösningen överhuvudtaget.
1. Nej. Man kan inte "gasa" rent ett partikelfilter utan att starta regenereringen.
2. Du kan inte starta en regenerering själv utan verktyg som kan prata med motorstyrningen.
3. Nej. Ett partikelfilter blir aldrig rent. Det blir bara rent på sot. Förbränningsbart material.
Efter förbränningen ligger all aska kvar, i all evighet tills filtret byts ut eller rengörs från aska.
4. Anledningen till att motorlampan slocknade var nog att bilen startade en regenerering på motorvägen själv. Den försöker nog hela tiden när den är full, men det är inte lätt när användaren envisas med att köra 50meter till korvmojjen varje gång.
Den bästa lösningen är att skaffa dig en motortyp som passar din körprofil bättre om du hela tiden packar igen filtret.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.