Frågeställaren har nyligen köpt en Peugeot 308 Bioflex, men återförsäljaren kunde inte svara på om det gick bra att tanka etanol i bilen.
”Finns det något jag ska ta hänsyn till i så fall? Hittar inget i instruktionsboken om körning på etanol.” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Köpte en begagnad Peugeot 308 Bioflex nyligen. Den har 9.000 mil på mätaren. Frågan är: kan jag tanka etanol och finns det något jag ska ta hänsyn till i så fall? Hittar inget i instruktionsboken om körning på etanol. Jag har frågat Peugeots återförsäljare men de bad mig kontakta bensinbolagen.
David Norell
Svar:
Det är egendomligt att Peugeots egna återförsäljare inte känner till att 308 Bioflex är en etanolbil. Den introducerades 2008 och såldes till 2011.
Du kan alltså tanka etanol, men Peugeot rekommenderar att du fyller tanken med bensin minst var fjärde, femte gång. När det är lägre temperatur än fem minusgrader bör du inte köra på etanol för det kan göra motorn svårstartad.
Det är också viktigt att du låter serva bilen varje år för etanolen är elak mot motorns komponenter. Ett vanligt problem med etanolbilar har varit att spridarna sätts igen, vilket kräver ett besök på verkstad.
Även bilens bränslepump kan ta skada av etanolen.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Köpte en begagnad Peugeot 308 Bioflex nyligen. Den har 9.000 mil på mätaren. Frågan är: kan jag tanka etanol och finns det något jag ska ta hänsyn till i så fall? Hittar inget i instruktionsboken om körning på etanol. Jag har frågat Peugeots återförsäljare men de bad mig kontakta bensinbolagen.
David Norell
Svar:
Det är egendomligt att Peugeots egna återförsäljare inte känner till att 308 Bioflex är en etanolbil. Den introducerades 2008 och såldes till 2011.
Du kan alltså tanka etanol, men Peugeot rekommenderar att du fyller tanken med bensin minst var fjärde, femte gång. När det är lägre temperatur än fem minusgrader bör du inte köra på etanol för det kan göra motorn svårstartad.
Det är också viktigt att du låter serva bilen varje år för etanolen är elak mot motorns komponenter. Ett vanligt problem med etanolbilar har varit att spridarna sätts igen, vilket kräver ett besök på verkstad.
Även bilens bränslepump kan ta skada av etanolen.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mitt grundtips för ovana etanol-förare är att se till att ha bilens motor igång minst 15 minuter efter att man startat den efter bränslebyte - annars kan det bli en tur till verkstan för "omprogrammering". Det har i alla fall gällt Ford och Renault. Styrsystemet måste helt enkelt programmera om sig själv efter det nya bränslet och då får man inte bara starta och stanna efter t ex 1 km eller nåt sånt - bilen måste alltså gå ett tag kontinuerligt för att denna programmeringscykel skall hinnas med.
Stoors inlägg verkar troll, eller försök att skämta! Verkligheten för etanolanvändning har visat sig betydligt kärvare, vilket otaliga klagomål från bilister över hela landet har visat. De har inte alla tankat på den macken, Stoor... David Norell gör klokast i att följa ViB:s råd i svaret.
Normalt är det inga problem med att köra på E85, men en bil som gått länge med bensin och sedan tankas med E85 kan få problem med partiklar som löses upp och sätter igen filter, pumpar och spridare.
Har bilen haft E85 som huvudbränsle blir det sällan några problem.
Och det är riktigt som Anders J skriver att ekonomiskt ger det knappast några fördelar, men man får ju ett bättre samvete om man är miljökänslig och man får (oftast!) märkbart högre effekt.
Det skiljer nu ca fyra kronor/liter mellan E85 och B95 och ska det gå jämt upp bör det vara fem om man räknar med tätare oljebyten, men byter man ändå olja före 1500 mil går det ungefär jämnt upp.
Är man orolig för startsvårigheter vintertid kan man ju blandtanka så man får t.ex. B50.
Beror på vilken motor som sitter i bilen. 1.6:an ska det inte bara några problem med men 2.0an har problem med kärvande spridare vid körning på ren E85 ( min egen har det, 308 SW Bioflex-09).
Vi har senaste åren kört på BF95 men blandtankar upp till 70-75% E85 emellanåt och det fungerar kanon.
Jag har en äldre Audi 100 från 88 som jag kör med E 85 på ibland inga problem
Det verkar mest vara de som har minst egen erfarenhet och kunskap om E85, som klagar mest på bränslet.
Jag tycker att svaret är fel ur flera synpunkter. För det första så ska förstås användning av fossilt bränsle alltid undvikas när det är möjligt. Vi vet alla att fossil olja/kol inte är en förnybar resurs och onödig användning som bränsle innebär då att vi berövar kommande generationer detta. Fossila bränslen ingår inte i dagens kretslopp och sedan tiotalet år är också klimatpåverkan en känd orsak att minska användningen av fossila bränslen. Det är nu också mindre än 12 år kvar till det fastställda målet att den svenska bilparken ska vara oberoende av fossila bränslen. För det andra så är råden att tanka bensin också felaktiga eftersom en bil som säljs som anpassad för E85 också ska fungera med det. Vi köpte en Focus kombi flexifuel 2007 som nu rullat 22 800 mil utan problem och den har bara tankats med bensin vid två tillfällen med totalt 70 liter och det var efter samma typ av felaktigt råd som ni ger. Vi gjorde en förbesiktning inför första kontrollbesiktningen 2010 och fick då rådet att tanka bensin för att etanolen skulle kunna påverka mätvärdena vid besiktningen. Vi tankade upp med bensin inför besiktningen 2010 och nästa besiktning 2012 men frågade då vid besiktningen om det verkligen var så att mätvärdena kunde påverkas och fick veta att så inte var fallet. Därefter har bilen bara tankats med E85. I familjen har vi sedan våren 2010 också en Volvo s 40 - 07 flexifuel som då köptes begagnad och som nu körts ca 10 000 mil. Den tankades med 25 l bensin inför besiktningen 2010 men har därefter bara tankats med E85. Det har inte varit något problem att använda E85 vintertid med de vintrar som varit i Mellansverige. Vi har plats i kallgarage för Forden medan Volvon i huvudsak disponerats av familjemedlem som endast haft tillgång till vanlig p-plats, nätter med minus 15-20 har då inte varit något problem. Lika självklart som att bilar som visar sig inte klara miljögränsvärden ska återtas och åtgärdas av bilfabrikanten så ska bilar som inte fungerar med det bränsle som de är avsedda för åtgärdas av bilfabrikanten.
Förnybar och återvinning!
Förekommer rätt ofta, men är inte sanningsenliga uttryck.
Ex, pet-flaskor som används som återvinning till div prylar.
Resultatet blir att det tillverkas fler flaskor eftersom de tryter till antal.
Lika är det när det gäller skogen, de skövlas skog för att få fram mera kvistar/bark/flis
för att framställa div ting, ex; Etanolen.
Resultatet är att de påverkar klimatet negativt
trots att det påstås vara klimatsmart.
Etanol är utan tvivel ett stor natur/klimat förstörelse.
Tänk all skogsskövling som sker bara för att få etanol
Skogsskövlingen har bidraget med många natur katastrofer och klimat påverkningar
Ex; alla dessa översvämningar som har skett.
Lika är det med Palmoljan.
Men vi har ju Miljöpartiet som är mycket för att skövla skog å framställa dessa klimat farliga bränslen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.