Frågeställaren undrar om det är okej att fylla på med 12 år gammal motorolja, så länge dunken har varit oöppnad.
”Åldras oljan i en oöppnad dunk eller är alla tillsatser fortfarande ok? Känns fel att bara lämna den till återvinningen!” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Har två oöppnade dunkar med motorolja i källaren, en OK Supersyntet SAE 5W-40 inköpt i mars 2005 och en OK Helsyntet SAE 5W-40 inköpt i juni 2006. Åldras oljan i en oöppnad dunk eller är alla tillsatser fortfarande ok? Kan man använda oljan i en bil av årsmodell 2016? Känns fel att bara lämna den till återvinningen!
KS
Svar:
Det är ingen bra idé att hälla tio–tolv år gammal olja i motorn. Även om dunkarna är oöppnade har oljan försämrats. Plasten som dunkarna är gjorda av läcker in lite luft som med tiden försämrar oljans kvalitet. Tillsatserna kan börja separera eller brytas ned och smörjegenskaperna försämras. Dagens bilmotorer kräver dessutom andra oljekvaliteter än vad som fanns för ett decennium sedan. Gammal olja uppfyller troligen inte alls kraven som biltillverkarna numera sätter upp. Om något händer med en motor som smörjs av fel olja gäller inga garantier.
Olja köpt hos OKQ8 har garanterad kvalitet i fem år. Den kan hålla längre om den lagras svalt, men att använda dubbelt så gammal olja avråder OKQ8:s experter från.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Håller du med om svaret?
Fråga:
Har två oöppnade dunkar med motorolja i källaren, en OK Supersyntet SAE 5W-40 inköpt i mars 2005 och en OK Helsyntet SAE 5W-40 inköpt i juni 2006. Åldras oljan i en oöppnad dunk eller är alla tillsatser fortfarande ok? Kan man använda oljan i en bil av årsmodell 2016? Känns fel att bara lämna den till återvinningen!
KS
Svar:
Det är ingen bra idé att hälla tio–tolv år gammal olja i motorn. Även om dunkarna är oöppnade har oljan försämrats. Plasten som dunkarna är gjorda av läcker in lite luft som med tiden försämrar oljans kvalitet. Tillsatserna kan börja separera eller brytas ned och smörjegenskaperna försämras. Dagens bilmotorer kräver dessutom andra oljekvaliteter än vad som fanns för ett decennium sedan. Gammal olja uppfyller troligen inte alls kraven som biltillverkarna numera sätter upp. Om något händer med en motor som smörjs av fel olja gäller inga garantier.
Olja köpt hos OKQ8 har garanterad kvalitet i fem år. Den kan hålla längre om den lagras svalt, men att använda dubbelt så gammal olja avråder OKQ8:s experter från.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Håller du med om svaret?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Använd oljan i en gräsklippare eller snöslunga, har du ingen sådan kan du ju kränga oljan till någon bekant.
Dessa maskiner har så primitiva motorer så de klarar även olja av betydligt högre kvalitet än den enkla "specialolja" som säljs till ockerpriser.
Kontrollera åtminstone att beteckningen på oljan överensstämmer med de krav din bil har.
Om Ok garanterar oljan i fem år kan inte heller 10 år försämrat oljan märkbart. Oljan tål givetvis frisk luft. Det kondensvatten som ev. kan bli av att plastdunken andas är mikroskopiskt i förhållande till det vatten som bildas vid förbränningen i motorn och som läcker förbi kolvringarna ner till oljan. Om bilen körs längre sträckor så dunstar detta vatten bort liksom den promille som man ev. fyllde på med oljan från den gamla dunken.
För 50 år sedan hade varningen varit befogad för då händ det att polymererna separerade från oljan och låg som snor i botten på dunken med de s.k. multigradeoljorna. I dag har jag aldrig sett att det händer. Men som Roj skriver: ”Kontrollera åtminstone att beteckningen på oljan överensstämmer med de krav din bil har.”
3D, gräsklippare och snöslungor har mycket enkla motorer med en väldigt låg litereffekt.
B&S ser ungefär lika ut nu som för femtio år sedan, största skillnaden är att vissa fått OHV.
De kinatillverkade japanmotorerna, som vissa är försedda med, är inte heller de komplicerade, de är enkla konstruktioner i billiga material.
De klarar sig med vilken olja som helst som ligger runt SAE 30, alltså går 5W-40 utmärkt.
Det enda man bör tänka på är att byta olja, minst var 10e drifttimme eftersom motorerna nästan undantagslöst saknar oljefilter.
Oljan är ju miljoner år gammal när den pumpas upp ur moder jord, så några ytterligare år hit eller dit borde väl inte vara något problem? ;-)
Jag håller med i svaret då jag har en far som då han fortsatt körde bil hade olja undanstoppat i bilen och lite så överallt och visste inte helt var hade sina oljor.
På den tiden så var kanske flaskorna inte helt så bra och täta som idag och att dem började att svettas o jäsa ut olja och att det är så att motorolja med tiden separerar och det händer även andra saker när syre kom till, konsistensen och lukten var obeskrivligt äcklig, jag får kväljningar bara när jag sitter här o minns.
Jag undrar att varför ska man hälla i över tio år gammal olja i en motor?
Om dunken/flaskan är obruten och ser ok ut så är den knappast sämre än en olja som åkt runt i en motor några hundra mil så är klassningen ok för din motor skulle jag köra på den. Men har du en nyare bil med högre klassning så är det bara dumsnlålt då duger den säkert i gröaklipparen eller i till att smörja div andra ting med.
Skulle jag använda den i en bil med årsmodell 2016? Nej för i skogen nej. Jag kan i princip garantera att oljan från 2005 inte har rätt oljeklass för en bil från 2016. Skulle jag riskera en ny bil (det står årsmodell 2016...)? Aldrig. Då är man bara dumsnål och nästan garanterat sabbar alla former av garanti på bilen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.