Frågeställaren har en Mercedes GLC och undrar om det går att installera farthållare som anpassar sig till rådande hastighet.
”Går det att eftermontera eller ändra farthållaren så den blir adaptiv”? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag äger en Mercedes 250 GLC med farthållare och bromsassistans och en massa annat. Går det att eftermontera eller ändra farthållaren så den blir ”adaptiv” och anpassar farten till rådande trafik helt automatiskt?
Roland
Svar:
Det du efterfrågar är förmodligen det radarbaserade systemet som Mercedes kallar Distronic. Dessvärre är det inte möjligt att eftermontera.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Har du provat adaptiv farthållare och vad tycker du om det?
Fråga:
Jag äger en Mercedes 250 GLC med farthållare och bromsassistans och en massa annat. Går det att eftermontera eller ändra farthållaren så den blir ”adaptiv” och anpassar farten till rådande trafik helt automatiskt?
Roland
Svar:
Det du efterfrågar är förmodligen det radarbaserade systemet som Mercedes kallar Distronic. Dessvärre är det inte möjligt att eftermontera.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Har du provat adaptiv farthållare och vad tycker du om det?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Perfekt. Något jag saknade på mina tidigare bilar med enbart farthållare. Sedan finns det olika varianter har jag hört, där vissa inte reagerar för omkörning.
Den jag har kan jag ställa in avstånd till framförvarande i antal sekunder, vid omkörning och jag aktiverar blinkers accelererar bilen.
Använder adaptiv farthållare varje gång jag kör bilen och skulle inte kunna tänka mig att köpa en bil utan den funktionen.
Självklart går det att eftermontera men det blir definitivt inte billigt.
Hacken - var inte så säker på det eftersom de fabriksmonterade ingår i hela säkerhets-systemet inkl bromssystemet och där avstånds-radarn, liksom bromsen, är en väsentlig del. Så jag tror nog att svaret är relevant och riktigt.
Kan vara så Pi men finns det inte eftermarknads adaptiva farthållare att köpa?
Det är det att detta ingår i bilens bromssystem och allt annat som jag skriver att det går säkert att fixa men det blir hutlöst dyrt och därmed inget att tänka på, blir nog lättare att köpa ny bil då.
Med tanke på att det är Mercedes så lär det vara en hel del som är special beroende på vilken utgåva man köper. Inte ens säkert att det är samma vindruta. Kabelpiskor etcs lär behöva bytas iallafall. Plus troligen datorn som styr ABS etc. Skulle inte förvånas om det hamnade runt en 100 papp :P Så nej är nog ett rätt bra svar ;) Men ja i teorin så kan man ju byta allt. Man kan byta karosstyp med. Bygga om sin S90 till en V90. Delarna som skiljer är nog inte så jättemånga :P Bytet däremot ;)
Tror inte att adaptiv farthållare finns som eftermarknadsprodukt - av nämnda orsaker. Och min tolkning av "att det går" innefattar också att det är realistiskt vilket det inte är. Man KAN göra mycket som också Roger S påpekar men det kan vara helt orealistiskt.
Jag hörde en historia en gång om att Mercedes hade missat att montera en dragkrok vid en nybeställning. Eftermonteringen kostade MB över 50kkr. Så det är nog aldrig billigt att eftermontera orginalutrustning.
Jag kör med adaptiv farthållare, företrädesvis på motorväg. På mindre vägar och i tät landsvägstrafik tycker jag den är mer störande än nyttig.
Axel61 : Tror det var så att på "äldre" Mercor, typ tidigt 2000-tal, så var man tvungen att montera extra oljekylare på automatlådorna (kanske de manuella med? Osäker). Det gjorde det sjukligt dyrt med dragkrok. Sen kunde du säkert sätta dit en om du bara skulle åka med ris till tippen osv, men det var nog inget Merca-verkstaden hade ställt upp på.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.