På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har just köpt en BMW 523 Touring av en bilhandlare som givit en ”Trafikförsäkrings-garanti”. Nu visar det sig efter en vecka att displayen på instrumentbrädan visar att bromsbeläggen är slitna. Bilhandlaren säger sig betala beläggen, men vem ska betala verkstadskostnaden? Är det jag eller bilhandlaren?
Stefan Lidenholm
Svar:
Om du fått en Trafikförsäkringsgaranti så har, eller borde, säljaren ha undersökt bilen på de mest väsentliga punkterna, särskilt när det gäller trafiksäkerhet. Och dit måste verkligen bromsarnas kondition räknas. Om bilen varnar för slitna bromsbelägg en vecka efter köpet så borde de ha bytts redan vid inbytet av bilen. De borde ha varit i normalt skick vid försäljningen och klara garantitiden – förutsatt att du sedan dess inte kört onormalt många mil.
Om säljaren ger dig bromsbelägg så innebär inte det att bilen är trafiksäker – förrän de sitter på plats. Säljaren ska med andra ord enligt min uppfattning stå för kostnaden att montera dem också.
Jag tycker i och för sig att ordet ”trafikförsäkringsgaranti” är aningen tvetydigt. Men uttrycket måste ju tolkas som en garanti för något. Kolla formuleringen i villkoren för garantin.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
mikylainen, ja det är inte svårt att kolla bromsarna, det är nog svårare att släcka gnället. Så det är mer anledningen till verkstadsbesöket tyvärr.
”Trafikförsäkringsgaranti” låter som den lägsta garantiformen för MRF-handlare och är det en sådan handlare så borde man vara såpass seriösa att man inte bara står för ev reservdelar utan även för kostnaden att montera dessa.
BMW har inprogrammerade bromsbeläggsgränser för verkstadsbesök.
Mina bakbromsar klagade vid 10-11.000 mil. Verkstaden sa "Kom in får vi titta. Äsch. Ser ju bra ut fortfarande, kör ett tag till".
Nu vid 12.000 mil gnäller bilen om frambromsarna. Jag har tittat på dem. Klossar och skivor ser ju fortfarande helt nya ut.
Så det handlar mest om att få åka till verkstaden för att få dem att släcka gnället i bilen just nu.
Jag kör nästan bara motorväg.
Tips: Använd ögonen och inspektera dina bromsar. Det är inte svårt att se om skivbromsar har slitage.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.