Frågeställaren vill kalibrera färddatorn i sin Volkswagen Passat från 2014.
”Det borde gå genom att ändra en konstant i färddatorns programkod. Enligt verkstan går det inte. Kan det vara sant?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en VW Passat 2,0 TDI, 140 hk, från 2014. Färddatorn visar en bränsleförbrukning som är cirka tio procent lägre än den faktiska. Den faktiska är räknad från påfylld bränslemängd och rullad sträcka. Vägmätaren visar rätt, den är kontrollerad med GPS.
Jag har varit till VW-verkstan för att få färddatorn kalibrerad. Jag tycker det borde gå genom att ändra en konstant i färddatorns programkod. Enligt verkstan går det inte. Kan det vara sant?
Bo Kimstrand
Svar:
Det kan ibland skilja mellan färddator och verklig förbrukning men det går att kalibrera färddatorn med hjälp av diagnosdatorn hos en auktoriserad Volkswagen-verkstad.
Det som emellertid kan ställa till det lite, är om bilen har en parkerings/tillsatsvärmare. Det den förbrukar kommer nämligen inte att framgå av färddatorn.
Marcus Thomasfolk, Volkswagen Group Sverige
Diskutera: Har du kalibrerat färddatorn på en bil någon gång?
Fråga:
Jag har en VW Passat 2,0 TDI, 140 hk, från 2014. Färddatorn visar en bränsleförbrukning som är cirka tio procent lägre än den faktiska. Den faktiska är räknad från påfylld bränslemängd och rullad sträcka. Vägmätaren visar rätt, den är kontrollerad med GPS.
Jag har varit till VW-verkstan för att få färddatorn kalibrerad. Jag tycker det borde gå genom att ändra en konstant i färddatorns programkod. Enligt verkstan går det inte. Kan det vara sant?
Bo Kimstrand
Svar:
Det kan ibland skilja mellan färddator och verklig förbrukning men det går att kalibrera färddatorn med hjälp av diagnosdatorn hos en auktoriserad Volkswagen-verkstad.
Det som emellertid kan ställa till det lite, är om bilen har en parkerings/tillsatsvärmare. Det den förbrukar kommer nämligen inte att framgå av färddatorn.
Marcus Thomasfolk, Volkswagen Group Sverige
Diskutera: Har du kalibrerat färddatorn på en bil någon gång?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vet man vad bilen förbrukar så är väl en kalibrering av färddatorn onödig.
Förbrukningen är något man kollar efter köp av bil en gång vid pumpen och då vet man vad normalförbrukningen är. Efter detta har i alla jag endast färddatorns siffror för att jämföra förbrukningen vid olika körtillfällen beroende på hur jag kör.
För mig känns det helt onödigt att kalibrera färddatorn.
Håller med dig Hacken för förbrukningen är ju för mig själv ett relativt värde och inget som man jämför med andras. Skall man vara så noga så lär man ju i så fall få kalibrera om beroende på däckdimension, däcktryck och förslitning också... Och visar den t ex 0,03 l/mil genomsnittligt fel så vet man ju det.
Ytterligare en liten faktor som kan spela in, är om merförbrukningen när partikelfiltret regenereras räknas in i snittförbrukningen. Vissa märken har av någon anledning valt att dölja den.
På min Peugeot stämmer färddatorn förvånansvärt exakt med uppmätt förbrukning.
Ja det går att ändra. Verkstaden gjorde detta på min Ecofuel.
Nu har VCDS så jag har ändrat själv. Lite olika på olika VAG-modeller men med tex välj 17-Instruments, Adaptation-10, channel 03. Standard är 100%. Uppdatera med skillnaden mellan verklig och visad förbrukning tex 112% om den drar 12% mer än visat värde.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.