Nästa artikel
Bilfrågan: Kamremsbyte för tidigt i Sverige?
Bilfrågan

Bilfrågan: Kamremsbyte för tidigt i Sverige?

Publicerad 9 februari 2022
"Hur kan det skilja så mycket i serviceintervall mellan de två länderna?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga:
På min Peugeot 308 HDI från 2016 vill auktoriserad verkstad byta kamrem, fläktrem och vattenpump redan efter fem år. En affär på närmare 15 000 kronor.
När jag vid en resa i Frankrike begär en offert på samma arbete på auktoriserad Peugeotverkstad blev svaret att de delarna byts först efter 10 år!
Hur kan det skilja så mycket i serviceintervall mellan de två länderna?
NK

Svar:
Vi valde att kontakta importören för Peugeot i Sverige, K.W. Bruun Automotive, eftersom intervallet varierar mellan olika motortyper och årsmodeller. Och det kan faktiskt skilja på utrustning och servicerekommendationer för bilar i Mellaneuropa respektive Norden:
”Den svenska auktoriserade Peugeotverkstaden har angivit korrekt intervall för byte av kamrem. Det är ett intervall på 5 år eller 175 000 kilometer som är rekommenderat för den aktuella modellen.
Sedan är det svårt att med säkerhet veta hur den franska Peugeotverkstaden har resonerat. Men jag gissar att de inte hanterat bilen som en skandinavisk bil, som är anpassad för kallare väder och därmed kan ha andra förutsättningar och serviceintervall.”
Ola Martinsson, PR & Communications Manager

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (5)

  • 10 februari 2022 Konstigt att tidsintervallen…
  • 10 februari 2022 Det bör inte skilja så…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.