"Tycker det verkar konstigt att den ska bytas redan. Och det blir ju dyrt. Kan detta stämma?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag undrar när man bör byta kamrem på min Citroen C4 av årsmodell 2015. Min verkstad säger att det är dags att byta. Men jag kör bara omkring 800 mil per år så nu står vägmätaren på 4 000 mil. Jag tycker det verkar konstigt att den ska bytas redan. Och det blir ju dyrt. Kan detta stämma?
Tommy
Svar:
Vi kontrollerade med en auktoriserad verkstad som med ledning av registreringsnumret svarade att den här bilens multirem och kamrem ska bytas efter 17 500 mil eller fem år – det som först uppnås. Din verkstad har givit dig korrekt information. Tidsintervallet har kortats avsevärt, från tidigare 120 månader till 60.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Har du gjort kamremsbyte?
Fråga:
Jag undrar när man bör byta kamrem på min Citroen C4 av årsmodell 2015. Min verkstad säger att det är dags att byta. Men jag kör bara omkring 800 mil per år så nu står vägmätaren på 4 000 mil. Jag tycker det verkar konstigt att den ska bytas redan. Och det blir ju dyrt. Kan detta stämma?
Tommy
Svar:
Vi kontrollerade med en auktoriserad verkstad som med ledning av registreringsnumret svarade att den här bilens multirem och kamrem ska bytas efter 17 500 mil eller fem år – det som först uppnås. Din verkstad har givit dig korrekt information. Tidsintervallet har kortats avsevärt, från tidigare 120 månader till 60.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Har du gjort kamremsbyte?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tackar vet jag kamkedja...
Franskt❓
Och tyvärr är det bara att gilla läget för att slippa riskera haveri för minst 50000:-
.
Det är konstigt att vw har över 20000 mil med endast krav på inspektion och ingen ålder.
Desmoholic, ducce har ju rem med 2 års intervall, ;-)
PSA leverar motorer till flertalet bilar och marknader, undrar om det är samma tidsintervall på dessa?
Jag hade en 406:a med 4 årsintervall på rem, samma motor i C5 som hade 10 årsintervall samma miltal 16000 mil har jag för mig, 406:an sålde jag efter ca 42 000 mil med 3 kamremsbytem på 19 år. Inga haverier.
@Susning; Om du har en medelgammal Ducce så ja då är det rem, till och med två. Har du en nyare är det kamkedja och har du en äldre så är det kamskaft.
Sedan är det ju lite skillnad på ett fritidsfordon och ett bruksfordon. Samt så är det lite enklare på en mc. Jag byter remmar själv på min Ducce. Kostar 600:- i material och tar 30minuter...
Men visst. Helst hade jag sett att Ducce körde på med kamskaften. Mest p.g.a. av att det ser så sexigt ut ;)
Det gäller att komma ihåg att kamremmen är av organiskt material och därför påverkas den mer av ålder än av miltal.
Med kedja är det tvärtom.
Hade en 945:a som gick 2000 mil över kamremsbytet innan jag sålde den, den smordes bra av läckande packbox från vevaxeln under körning.
Blank och fin var den och hade inga synliga fel.Bra kvalitet!
FullBrew, du hade tur, det syns sällan om remmen är på väg att gå av, den kan se hur hel och fin ut som helst, men ändå gå av och orsaka motorsallad.
En rem som ofta göms bort är aggregatremmen som också gör bien okörbar om den går av.
Den är lika viktig att byta i tid även om den sällan orsakar motorras.
susning #3.
Rekommenderat kamrembytesintervall varierar nog väldigt på samma motor i olika bilar, vilket indikerar att både tid och mil är en gissning och med mycket god marginal. Om motorn justerades marginellt så att ventilerna inte krockade med kolven så kunde intervallen mångdubblas.
På min 20 år gamla V70 140 har jag bytt rem en gång, troligen onödigt för remmen såg då ut som ny. Det är samma bytesintervall som på V70 med dieselmotor trots att den remmen belastas mycket hårdare då den även driver högtrycksbränslepumpen.
På min 36 år gamla 245:a har jag bytt rem två gånger. Senast för 21 år sedan.
Trots att ventilerna krockar med kolven i B200F motorn blir det inte av att byta remmen på en bil som går så lite. Skulle tro att det är så med de flesta s.k. veteranbilar trots att värdet nu motsvarar priset som ny.
Desmoholic:
jag kör halvgammal ducce med 2 remmar, mest tidskrävande momentet vid kamremsbyte är att få loss kåporna ;)
MSO1000:
Ja och VW har bidragit med long lifeolja, kamkedje-ras, rasade DSG växellådor. nu börjar dom nog få ordning på det
Skulle inte lita på 20.000 mils intervall på kamrem oavsett ålder, låter mest bra för första ägaren med så långa intervall
Även solen har sina fläckar.
Snabb95:
Har man en bil som frågeställaren med så lite mil och 5 år på nacken känns det lite mycket med hängslen och livrem att byta kamrem så tidigt, och det är så klart på egen risk att vänta,
Sen glöms ofta vatten pump och multirem bort vid dessa byten med tillhörande spännrullar, och det är som du säger en gissning hur länge remmen håller, sen vill återförsäljarna gärna tjäna så mycket som möjligt under bilens livslängd. Kör man så lite hade nog en bil med kedja varit att föredra typ koreanskt eller japanskt tråkigt men sant.
Min Gamla 406:a var en diesel så den gick nog rätt hårt, sen höll inte knappt remskivan kamremsintervallet, den fick man snällt byta vid missljud, har hänt att den fick kamremmen att haverera, kamremmen var alltid hur fin som helst vid byte.
Samma på Peugeot 308 från 2015 årsmodell med bensin. Som var i vår ägo i 5 år innan vi sålt den. Så det är tyvärr 5 år eller 17500 mil. Vi kom upp i 5000 innan vi sålde den.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.