"Jag har fått priser på mellan 6 350 till 13 800 kronor." Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en Renault Mégane 2014 1,5 diesel uttagen i trafik i juli 2015. När ska man byta kamrem och vad bör ingå i bytet. Jag har fått flera olika svar från märkesverkstad och icke märkesverkstad och priser på mellan 6 350 till 13 800 kronor?
R Karlsson
Svar:
Det är minsann ingen billig historia. Att priserna varierar så mycket kanske beror på vad de olika verkstäderna inkluderat i arbetet, vilket förstås också påverkar antalet reservdelar, pris på dem och arbetskostnaden. Den auktoriserad Renaultverkstad i Stockholmsområdet som lämnat pris och omfattning av servicearbetet till Vi Bilägare, påpekar att ”på motorer där kamremmen driver vattenpumpen så bör alltid vattenpumpen bytas ut i förebyggande syfte för att undvika ytterligare kostnader”. Med det menas att om bilen rullat ett antal tusen mil skulle ju vattenpumpen kunna drabbas av slitage efter kamremsbyte och om lagret ger sig, rappar kamremmen och gör mos av ventilerna. Av den totala kostnaden för kamremsbyte på denna auktoriserade verkstad, 13 500 kronor, utgör ny vattenpump, byte av denna samt kylvätskebyte ungefär 3 900 kronor. Resten är kostnaden för byte av kamrem, tillbehörsrem, brytrullar diverse packningar och bultar. Bytesintervallet är 6 år/15 000 mil.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Har du gjort kamremsbyte och vad betalade du?
Fråga:
Jag har en Renault Mégane 2014 1,5 diesel uttagen i trafik i juli 2015. När ska man byta kamrem och vad bör ingå i bytet. Jag har fått flera olika svar från märkesverkstad och icke märkesverkstad och priser på mellan 6 350 till 13 800 kronor?
R Karlsson
Svar:
Det är minsann ingen billig historia. Att priserna varierar så mycket kanske beror på vad de olika verkstäderna inkluderat i arbetet, vilket förstås också påverkar antalet reservdelar, pris på dem och arbetskostnaden. Den auktoriserad Renaultverkstad i Stockholmsområdet som lämnat pris och omfattning av servicearbetet till Vi Bilägare, påpekar att ”på motorer där kamremmen driver vattenpumpen så bör alltid vattenpumpen bytas ut i förebyggande syfte för att undvika ytterligare kostnader”. Med det menas att om bilen rullat ett antal tusen mil skulle ju vattenpumpen kunna drabbas av slitage efter kamremsbyte och om lagret ger sig, rappar kamremmen och gör mos av ventilerna. Av den totala kostnaden för kamremsbyte på denna auktoriserade verkstad, 13 500 kronor, utgör ny vattenpump, byte av denna samt kylvätskebyte ungefär 3 900 kronor. Resten är kostnaden för byte av kamrem, tillbehörsrem, brytrullar diverse packningar och bultar. Bytesintervallet är 6 år/15 000 mil.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Har du gjort kamremsbyte och vad betalade du?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Har en precis likadan bil. Jag betalade totalt 8500 kr på en mekonomenverkstad efter lite prutande och småkompis med kundmottagaren..
Då ingick kamrem, vattenpump, spännrullar, allt annat tillhörande och även multiremmen. Lånebil en hel dag ingick.
Jag skulle tro att för 6350 så är det "Bosses bil och solarier" som utför jobbet och exkluderar byte av multirem.
6-12 tusen, det är väl ungefär vad det kostar i runda slängar på dom flesta bilar och prisintervallet är väl också så beroende på verkstad, märkesverkstad och region.
Det lönar sig ofta ganska bra att ringa runt lite på en bil med mil på mätaren.
Det är trots allt ofta ett lite större jobb med diverse reservdelar.
Inte för att det hör hit men vissa nya elbilar har ju glykolbyte för 7-10 tusen kronor vart tredje år så allt är ju relativt.
3900 kr extra vid byte av vattenpump. Kanske det finns pumpar tillverkade av guld.
Jag bytte kamremssatsen på just en sån Renault som min dotter ägde. Det var första och hittills enda gången jag bytt kamrem på en sån motor och i mitt tycke borde det vara förhållandevis billigt att byta rem på denna modell. Inga konstigheter eller annat strul. Lite trängre än på en gammal Volvo 740 dock. En föredömlig konstruktion.
Jag har en Renault med kamkedja, det var ett köpargument för mig att slippa kamremsbyte.
Med matriel och lön så blir det minst 6000:- beroende på hur mycket som ska plockas isär och ihop, tycker hen att det är orimligt kan hen göra det själv för det är ju inte direkt svårt, det tar bara tid.
Jag bytte kamrem, multirem, vattenpump och glykol för 1700:- i matrielkostnad, 3 timmar av min egentid bestående av googling, Youtube och skruvande samt mina verktyg som jag köpt genom åren, så jag räknat ihop detta till cirka 3500:- totalt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.