"Hur miljövänligt är det att en motor startar ibland, och att katalysatorn då blivit kall?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Bilar där motorerna startar och stängs av efter behov – hybrider, mildhybrider och så vidare – vad gäller för avgasreningen? En katalysator fungerar ju först när den blivit varm. Hur miljövänligt är det att en motor startar ibland, och att katalysatorn då blivit kall? Och hur mår en motor som återkommande startas upp, med tanke på att kallstarter sliter på motorn samt även bidrar med fukt till motorolja samt fukt till avgassystemet som kanske då aldrig hinner torka upp?
Zakarias Åkesson
Svar:
I en hybrid av exempelvis Toyotas version, så jobbar ju systemet integrerat och med ett förhållandevis litet batteri. Motorn är regelbundet involverad i drivningen och hinner inte bli kall. Och antalet starter verkar inte medföra ett märkbart ökat slitage. Vi Bilägare har ju kört redan den första Prius-modellen mycket långt utan problem. Laddhybrider gynnas visserligen i den nya testnormen WLTP, där den korta teststräckan innebär en mycket låg angiven bränsleförbrukning. VW Passat GTE exempelvis, ska enligt WLTP-normen förbruka 1,6 l/100 km. Men i verkligheten stannade den vid 4,3 l/100 km. Å andra sidan – hur många rymliga familjebilar med samma prestanda, klarar den genomsnittsförbrukningen? Och låg bränsleförbrukning måste innebära låga emissioner, även om motorn aktiveras. Med korta körsträckor varje dag på batteriet kan den förstås nå ännu lägre. Men du har rätt i att hybrider inte ger kortare serviceintervall på grund av att bilen körs ett antal mil på batteri. Tillverkaren vill försäkra sig om att motoroljan inte späds ut för mycket.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Fråga:
Bilar där motorerna startar och stängs av efter behov – hybrider, mildhybrider och så vidare – vad gäller för avgasreningen? En katalysator fungerar ju först när den blivit varm. Hur miljövänligt är det att en motor startar ibland, och att katalysatorn då blivit kall? Och hur mår en motor som återkommande startas upp, med tanke på att kallstarter sliter på motorn samt även bidrar med fukt till motorolja samt fukt till avgassystemet som kanske då aldrig hinner torka upp?
Zakarias Åkesson
Svar:
I en hybrid av exempelvis Toyotas version, så jobbar ju systemet integrerat och med ett förhållandevis litet batteri. Motorn är regelbundet involverad i drivningen och hinner inte bli kall. Och antalet starter verkar inte medföra ett märkbart ökat slitage. Vi Bilägare har ju kört redan den första Prius-modellen mycket långt utan problem. Laddhybrider gynnas visserligen i den nya testnormen WLTP, där den korta teststräckan innebär en mycket låg angiven bränsleförbrukning. VW Passat GTE exempelvis, ska enligt WLTP-normen förbruka 1,6 l/100 km. Men i verkligheten stannade den vid 4,3 l/100 km. Å andra sidan – hur många rymliga familjebilar med samma prestanda, klarar den genomsnittsförbrukningen? Och låg bränsleförbrukning måste innebära låga emissioner, även om motorn aktiveras. Med korta körsträckor varje dag på batteriet kan den förstås nå ännu lägre. Men du har rätt i att hybrider inte ger kortare serviceintervall på grund av att bilen körs ett antal mil på batteri. Tillverkaren vill försäkra sig om att motoroljan inte späds ut för mycket.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.