Nästa artikel
Bilfrågan: Jag vill serva min Toyota själv
Bilfrågan

Bilfrågan: Jag vill serva min Toyota själv

Publicerad 9 mars 2020 (uppdaterad 2 november 2020)
"Kan man få tag på protokoll vad som ingår i en 3 000-milaservice?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Kan man inte få tag på protokoll vad som ingår i en 3 000-milaservice? Tänkte göra servicen själv på min Toyota Yaris Hybrid.
I Hedman

Svar:
Se efter i service- och instruktionsbok. Där brukar servicepunkter och tillägg finnas med. Om du bara har digital servicebok kan det vara svårare eftersom inte alla tillverkare tillhandahåller inloggningsmöjligheter. Då får du kontakta en återförsäljare. Att serva en bil själv som knappt är tre år innebär till exempel att du bör kontrollera vad tillverkaren kräver för att rostskyddsgarantin ska gälla. Det kan också bli svårigheter med att få ersättning via avgasreningslagen (fem år/8 000 mil). Kolla också försäkringskrav vid ersättning för maskinskada. Vid originalservice görs en diagnos av hybridsystemet med belastningstest, kontroll av hybridbatteri, dess isolering och kylsystem. Om den inte utförs så lär inte heller Hybridgarantin på fem år/10 000 mil gälla. Så det har sina sidor att själv underhålla en så pass ny och teknisk avancerad bil, även om du har extraordinära kunskaper. En fråga att ta hänsyn till är också hur andrahandsvärdet påverkas. Det kommer ju inte att finnas en dokumenterad servicehistorik, annat än det du själv kan påvisa. Jag har inte funnit något du kan ha hjälp av på internet. Kunde heller inte hitta Haynes rep/servicebok för en så ny Toyota.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

Jag tycker det är dumsnålt att göra servicen själv på en så pass ny och avancerad bil.

#2 • Uppdaterat: 2020-03-09 08:42
LeifV

#John2008: 3000-mila service kan ju göras vid 9-12-15 tusen mil, och vid den åldern/slitaget/bilvärdet kan det finnas en poäng i att göra service:n själv. I synnerhet om hela servicen bara är ett fåtal punkter i verkligheten (en hel del kontrollpunkter ser man ju själv dagligen..), eller om man vill göra en bättre och ärligare service än vad verkstan sysslar med. Inte sällan ägnar sig verkstäder åt att blåsa folk, och vilket kan bli rätt dyrt.

#3 • Uppdaterat: 2020-03-09 09:51
ML1610

Även om Toyota har digital servicebok så står det i service- & garantiboken vad som ingår vid mellanservice (1500 mil) och fullservice (3000 mil).

Som bilförsäljare så upplever jag många av de kunderna som servar själva dels bara byter olja och inte tänker på tändstift, luftfilter, bromsvätska osv, dels inte antecknar vad de gör och när. Allt som finns är en tom servicebok och ägarens ord på att han brukar byta olja ibland. På en lite äldre bil så skulle annars sparade kvitton på delar och noteringar om när arbetena har gjorts kunna vara en fullgod ersättning för en stämplad servicebok när man ska värdera bilen för inbyte - under förutsättning att rätt saker är utförda vid rätt tid.

#4 • Uppdaterat: 2020-03-09 09:59
Simon no1

Så dumt att man undrar om det är sant, spara in några tusenlappar på service och förlora många gånger mer vid inbyte, ja, ja, det är ju fritt val :)

#5 • Uppdaterat: 2020-03-09 10:24
lsoderlund

Allt kommer ju till en viss gräns. Att serva en bil som fortfarande har komponenter under garanti är bara dumsnålt. Att däremot serva själv mellan dessa servicar skadar dock inte. När det inte längre finns några garantier (verkar vara 5 år på denna toyota) så är det ju fritt fram att serva själv.
Olja och filter är inte så svårt, inte heller luftfilter, kupéfilter och dylikt. Tändstift kan vara lite lurigare då de skall ha upp en tändspole. Hört om flera "hobbymekaniker" modell äldre som förstört tändspolar, satt dem fel och gjort massa konstigheter. Det går som sagt till en viss gräns.

#6 • Uppdaterat: 2020-03-09 11:25
Svenne60

De som spar massor med pengar genom att serva själv gör följande
1:Köper helst en välskött lågmilare av en pensionär som har kört försiktigt, mest sommartid till o från stuga och barnbarn, som är så pass gammal att den inte är beroende av auktoriserad service i garantifrågor. Ta också reda på om det finns en kunnig verkstad för just den modellen i din närhet som inte är auktoriserad, men med gott rykte, innan du köper bilen i fråga. Toyota brukar vara ett gott val. Köp aldrig laddhybrider, dessa blir till ett ekonomiskt helvete att serva och reparera när de blir lite äldre
2: Efter köp, lämna in på rostskydd lite beroende på modell, och byt motorolja o filter.
3: Byt motorolja + filter efter 50-100 mil igen, och därefter dubbelt så ofta som rekommenderat.
4: Tvätta o vaxa mycket noga noga minst 2 gånger år.
5: Byt alla oljor/ vätskor enligt rekommendation, som bromsvätska, kylarvätska och byt även i växellåda även om det inte finns med i serviceföreskrift. Håll noga reda på bytesintervall för kamrem
6: Ev. reparationer som du inte klarar att göra själv, anlita verkstad enligt ovan. För egen servicebok med datum och miltal, spara kvitton på material som hör till detta. Reservdelar köps som regel bäst och billigast från Tyskland, sök på nätet

#7 • Uppdaterat: 2020-03-09 17:41
skidoo1238

Bra där svenne60.
Har varit iden sitsen i 25 år och billigare bilägande kan man inte få.
Skrev upp alla mina oljebyten och reservdelar i OKs körjournal och ingen ifrågasatte detta när jag sålde bilen nåt eller ett par år senare.

Fattar inte vika som har så lite i pannbenet att dom gör tummen ner på ditt inlägg.

#8 • Uppdaterat: 2020-03-09 19:20
Styggavargen

Kan det vara så dyrt att göra service på en nästan helt ny Toyota?? Borde kosta max 3500 kr...

#9 • Uppdaterat: 2020-03-09 19:38
Rille_L

Serviceprotokoll Yaris hybrid : http://tims.elanders.com/webbroschyr/blanketter/BH001-F_kopia.jpg
Med lyfthöjder.
Gäller för fullservice var 3000:e mil

#a • Uppdaterat: 2020-03-20 18:29
jete

Verkar ibland som att återförsäljarna tror att dom fortfarande äger bilen fast man har betalt den kontant för längesedan. Vad som skulle göras för 4300kr skulle jag få se när jag fick protokollet efteråt. Efter en tid fick jag faktiskt protokollet ändå till påseende. Nyfiken bara, servar alltid själv. Förstår att dom inte vill visa det för en fackman som ju kan se och vet att det är praktiskt taget inget att göra på en ny bil de första 2-3 åren.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.