På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en ny Renault Megane Sport Tourer 1.2 TCe 130, årsmodell 2018. Motorn rycker och hackar vid 40 km/tim samt vid 90 km/tim. Om jag har AC aktiverad eller inte, har ingen betydelse. Det har heller ingen betydelse om jag har Eco-knappen aktiverad eller inte. Enligt Renault-verkstaden där jag köpte bilen, så är det en egenskap som denna motor har och ingen åtgärd finns för att lösa detta problem. Men de menar samtidigt att just denna motor är snålställd från fabrik och därav problemet med att motorn hackar och rycker. Renault anser inte att detta är en garantifråga. Jag kan inte se att den är så snålställd att problemen ska bero på det – cirka 0,7 l/mil per kallar jag inte precis snålt.
Jörgen Vikman
Svar:
Vi vidarebefordrade frågan till Renault Sverige och fick i stort sett samma svar som frågeställaren. PR-chef Karin Lyreborn svarade:
”Det är inget produktfel utan i detta fall en upplevd produktegenskap. Allt handlar om vad man har för krav och förväntningar. Vi beklagar att kunden inte är nöjd och det är möjligt att en känslig förare upplever detta negativt.”
På vår följdfråga om Renaultpersonal provkört kundens bil fick vi svaret att: ”…de har provkört bilen och förklarat läget”.
Vi Bilägare testkörde den här versionen av just denna modell med samma motor i nr 05/2018. Testföraren minns testet och att denne noterat vissa invändningar som just gällde ryckig gång, men att detta berodde på dubbelkopplingslådan. Jörgen Vikmans Megane har en sexväxlad manuell låda och har enligt ägaren inte provkörts av Renault, däremot av en annan verkstad som skriftligt noterat ryckig gång.
Allmänna Reklamationsnämnden avvisade tvisten med motiveringen att ärendet är alltför omfattande för att kunna avgöras av nämnden.
Renault har enligt ägaren inte provkört bilen, vilket måste vara ett minimikrav vid en reklamation och vi anser därför att det bör göras för att klargöra om bilen uppfyller tillverkarens specifikation.
Erik Rönnblom, VI Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
ARN har på senare tid börjat begränsa tillämpningen av Konsumentköplagen på ett sätt som sätter lagen delvis ur spel.
Exempel på skäl för att inte skydda konsumenten:
1. Alltför omfattande problembild
2. Felet visar sig inte hela tiden
3. Lång utredningstid och många misslyckade reparationsförsök accepteras
4. Bilen sätter inga felkoder!
Dessa skrivningar från ARN observeras noga och tas tacksamt emot av hela bilbranschen, som bilkonsument har vi numera inte ringa stöd kvar jämfört med den ursprungliga tanken med Konsumentköplagen.
ARN ÄR ETT STORT SKÄMT!
Jag hade en anmälan hos ARN.
I min anmälan så har jag utskrift från bilens självdiagnos (minnet OBH)
Där felorsaken är tydligt angivet.
Men ARN påstår att det inte är ett bevis att det är fel på bilen.
Men BILPROVNINGEN i Europa får underkänna bilar,
när det visar sig att det är registrerat ett fel gällande miljöbiten.
De visar hur låg kompetens nämndemännen har på ARN
Brevet ovan punkt 4. *Sätter inga felkoder*
Ena minuten så påstår ARN detta (punkt 4), den andra minuten gäller inte felkoderna som bevis!
Men va f-n är det fortfarande problem med Renaults ryckighet. Minns med fasa svärfars Megane från cirka 2008......Usch det fick mig att rata Renault....
Man får vad man betalar för.
Billiga men inte värd pengarna.
Om folk testade lite olika bilar innan köp skulle många välja annan bil.
Fransk bullerburk skulle jag säga om dom Renaulten jag kört.
Måste man välja franskt tror jag man skall välja en peugot.
Det är underligt att sånt här skrot fortfarande släpps ut från fabrikerna och att de tillverkarna inte försvinner från marknaden.
Tragiskt, före EU-inträdet var intresset att ta strid för sina `medlemmar´ mycket större hos exempelvis Motor och Vi Bilägare.
Och varför använder sig `alla´ företag av kvinnliga talespersoner när det kommer till att krångla sig ur problem-garantisituationer?
Måste vara någon sorts strategi!
Det vore väl ärligt och korrekt om Renault meddelade sina bilköpare innan köp att denna bil har denna
" Upplevda produktegenskap "
Hmm, kommer inte ihåg detta från mina provkörningar men dom kan ju ändra på programmet när som helst. Det är ju några år(?) sedan jag körde den. Vågar inte säga hur pass det skulle störa mej utan att ha provkört, därför skulle jag vara väldigt försiktig att hacka på dom? Gå och provkör och berätta hur ni andra känner? Vissa är väldigt känsliga (jag anser mej vara) och andra mindre.
Att inte folk lär sig att låna hem nybilen innan köp och kör riktigt länge och känn dig för och prova många fabrikat.
Renault i ett nötskal!
MVH AL
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.