"Vad har man förändrat i motorn som gör det möjligt att tanka med HVO?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en Duster årsmodell 2015 Euro 6, som enligt Dacia inte kan tankas med HVO. Nya Duster tillverkade från och med vecka 42 2020 får däremot tankas med HVO med bibehållen garanti. Vad har man förändrat i motorn som gör det möjligt att tanka med HVO? I förra numret fanns en artikel där en BMW-förare med en äldre modell tankade HV0 utan några som helst maskinella problem. Hur ska man göra? Garantier har ju ändå utgått för min del.
Svar:
Vilka risker du tar är svårt att veta. Men att garantierna inte gäller talar väl knappast för att ta risker? Så här svarar Karin Lyrborn på Renault Nordic AB: ”Bilar tillverkade från v. 42 2020 (beroende på version, 4x4 startar tillverkningen v. 48 preliminärt) är av nya EU miljöklassningen Euro 6 D-full. Dessa motorer har en hel del ny hårdvara främst vad det gäller avgasreningen för att uppfylla de från årsskiftet hårdare kraven för utsläpp. Det är endast dessa motorer med denna senaste EU klassning vi har testat för HVO och det är även endast dessa som har ”XTL” (EU benämning av syntetisk diesel = bland annat HVO) specificerat i tanklock och instruktionsbok som godkänt bränsle.”
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Fråga:
Jag har en Duster årsmodell 2015 Euro 6, som enligt Dacia inte kan tankas med HVO. Nya Duster tillverkade från och med vecka 42 2020 får däremot tankas med HVO med bibehållen garanti. Vad har man förändrat i motorn som gör det möjligt att tanka med HVO? I förra numret fanns en artikel där en BMW-förare med en äldre modell tankade HV0 utan några som helst maskinella problem. Hur ska man göra? Garantier har ju ändå utgått för min del.
Svar:
Vilka risker du tar är svårt att veta. Men att garantierna inte gäller talar väl knappast för att ta risker? Så här svarar Karin Lyrborn på Renault Nordic AB: ”Bilar tillverkade från v. 42 2020 (beroende på version, 4x4 startar tillverkningen v. 48 preliminärt) är av nya EU miljöklassningen Euro 6 D-full. Dessa motorer har en hel del ny hårdvara främst vad det gäller avgasreningen för att uppfylla de från årsskiftet hårdare kraven för utsläpp. Det är endast dessa motorer med denna senaste EU klassning vi har testat för HVO och det är även endast dessa som har ”XTL” (EU benämning av syntetisk diesel = bland annat HVO) specificerat i tanklock och instruktionsbok som godkänt bränsle.”
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Dvs det är endast de som testats för HVO, vilket inte är samma sak som att de äldre inte fungerar. Men eftersom de inte testats så kan de inte garantera funktionen.
I tex USA är HVO godkänt
enligt den Amerikanska bränslestandard ASTM D975. Och HVO går bra enligt den. Så då kan man ju fråga sig vad problemet egentligen, så här är det att eftersom densiteten / vikten är några 10 tals gram lägre på HVO 100 än vanlig diesel är den ännu inte formellt godkänd men rent tekniskt fungerar HVO100 perfekt eller till och med bättre i alla dieselmotorer än vanlig diesel som innehåller RME som i sin tur sotar igen partikelfilter och orsakar bränslefilterhaverier / igentäppta bränslefilter pga att det växer dieselalger i den vanliga dieseln. HVO100 fungerar perfekt i alla dieselmotorer. Googla gärna och se efter vilka erfarenheter andra har av att tanka HVO i icke godkända motorer. 99,99% är helnöjda HVO100. Neste som tillverkar / levererar HVO100 till Sveriges alla bensinbolags mackar garanterar att den funkar problemfritt till såväl godkända som icke godkända motorer.
Enklaste är väl om frågeställaren köper en ny Duster.
Klart.
Svårare än så här är det inte:
En vanlig bensinmotor är certifierad för 95 oktan får därför INTE köras på 98 oktan eftersom den inte är godkänd / certifierad för 98 utan bara för 95 oktan. Motorn går bättre på 98 än 95, samma sak gäller med HVO100. Motorn är certifierad för diesel men går precis lika bra och till och med bättre med HVO100.
De har inte ändrat något. Tidigare motorer kör lika bra om inte bättre på HVO. Det finns inga risker. Tanka HVO i mängder i ny som gammal dieselbil.
@Swenssons: Det där är inte korrekt. Du ska köra på minst det rekommenderade oktanvärdet, högre är inga problem. Oftast är det inget problem att köra på 95 fast motorn borde ha 98 men man får lägre effekt och så får man tänka sig för när man gasar.
Följer man inte biltillverkarens rekommendationer är det inte säkert motorförsäkringen gäller.
Swenssons: Du skriver att "Neste som tillverkar / levererar HVO100 till Sveriges alla bensinbolags mackar garanterar att den funkar problemfritt till såväl godkända som icke godkända motor"
På vilket sätt garanterar de detta? Om jag kör en högprestandadiesel på HVO och det går åt helvete, påstår du då att Neste tar hela den kosten? Det tror jag inte ett smack på att de skulle göra, och gör de inte det så garanterar de inte ett skit.....
Men visa mig gärna länken till vart du kan finna att Neste "garanterar" som du skriver att alla bilar går att köra på det skadefritt?
Som vanligt när någon frågar liknande som frågeställaren att "Vad har man förändrat i motorn som gör det möjligt att tanka med HVO?" och vilken negativ påverkan HVO 100 kan ha, ges inga svar eller svävande sådana. Sannolikt går många gamla bilar att köra på HVO 100 utan några som helst problem, även om det inte råkar vara godkänt av biltillverkaren.
Det är inte svårare än att de inte testat och validerat bränslet.
Sånt görs lämpligen på den "senaste bilen på linan" och allt framåt.
Resten bryr man sig inte om.
Att det skulle vara några tekniska problem kan man ju fundera på.
De flesta kör på HVO utan problem. Faktum är att jag inte hört om någon som har HVO-problem.
Om man är väldigt känslig kan man känna skillnad i adaptionen på bränslet
Dvs, från en tom tank med vanligt bränsle till en full tank på HVO.
Men det går över ganska fort.
Som det påpekats i forumet flera gånger om så är det mest en densitetsskillnad som gör att bränslet inte kvalar för den gamla EN590.
Däremot så kvalar HVO för Amerikanska standarden (som påpekats).
Personligen tror jag inte en tillverkare skulle kunna se om du körde motorn på ren HVO eller inte om du blandade ut ren HVO med ren diesel.
Vanlig Svensk diesel består nämligen av upp till 50% HVO.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.