Nästa artikel
Bilfrågan: Hur testa AC:n?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur testa AC:n?

Publicerad 26 maj 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren undrar hur man testar AC:n när det är kallt ute.
”Hur kan jag ta reda på om AC:n fungerar när det är kallt ute och jag står där hos en bilfirma eller privat bilsäljare?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Innan ett begagnatköp bör man ju testa bilens alla funktioner och då även att luftkonditioneringen fungerar. När det är varmt ute är det enkelt att känna om luftkonditioneringen kyler som den ska, men hur kan jag ta reda på om AC:n fungerar när det är kallt ute och jag står där hos en bilfirma eller privat bilsäljare?
Jacob Ahl
 
Svar:
Tittar du på en bil i kall väderlek kan du inte alls testa att luftkonditioneringen fungerar, för i moderna bilar slår elektroniken av kylfunktionen vid en viss temperatur. Det enda du kan göra är att ställa in bilen i ett varmgarage och låta den stå länge – helst över en natt – för att kylmedlet ska uppnå rätt tryck och elektroniken ställa om till kyla. Du kan eventuellt också få hjälp att kolla AC-funktionen hos någon märkesverkstad eller ett företag som är specialiserat på luftkonditionering.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Håller du med om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-05-26 08:38
Hackenbush

Skruvar man ner inställningen för temperaturen riktigt lågt på en klimatanläggning så skall det blåsa kallt oavsett utetemperatur.
Har man bara en ren AC kanske det inte fungerar att göra så.

#2 • Uppdaterat: 2016-05-26 09:58
Bortom

Varmkör bilen. Höj kupétemperaturen till max och se till att det är bastu i kupén.
Ställ luftcirkulationen på återcirkulation!
Dra ner temperaturen till min. Tryck på AC knappen.
Temperatursensorn som reglerar kompressorn sitter i luftkanalen efter förångaren (=där kylan bildas) och eftersom du just nu vispar runt en massa varmluft via återcirkulationen ´tror´ systemet att det är varmt ute. Kalluften ska komma inom ca. 30 sekunder. Kommer den: då funkar AC-n. Annars inte.

#3 • Uppdaterat: 2023-08-11 12:28
Gäst (ej verifierad)

Lyssna om kompressorn går när man slår till/från AC.

#4 • Uppdaterat: 2016-05-27 09:52
bgl

Det finns inget generellt svar på frågan: helt beroende av fordonsålder, märke, modell och utförande på AC/ACC!

#5 • Uppdaterat: 2016-05-29 01:38
snabb95

Hackenbus, kanfjall och bgi
Om utomhustemperaturen är under noll C hjälper det inte oavsett vilken typ av AC Ni har.
Då måste Du göra som Bortom beskriver, men börja med återcirkulations knappen.
Kylkompressorn får ej gå med en förångare som är under noll C för då blir förångaren en lufttät isklump.

#6 • Uppdaterat: 2016-05-29 07:36
bgl

Tyvärr @snabb95, det finns nog inget generellt svar.
Beror bl. a. på var sensorn som styr kompressorn sitter. Fordon tänkta för varma, ekvatornära länder kan ha konstruktion som inte är tänkt för nordliga breddgrader.

#7 • Uppdaterat: 2016-05-29 19:38
snabb95

bgl @ I så fall kommer väl inte Jacob Ahl i kontakt med en sådan bil, eller?

#8 • Uppdaterat: 2016-05-29 21:35
bgl

Det finns tillräckligt många begbilar i landet som importerats begagnade, både av privatpersoner och bilhandlare, från sydeuropa eller USA, utrustade med klimatsystem för varmare länder. Även Jacob Dahl kan råka ut för en slik. Ett exempel är de italienspecade tyska bilar som för drygt 10 år sen togs in begagnade till Sverige med annat utförande på klimatsystemet. Vid import från USA är det ofta en fördel att bilen använts i torra, varma delstater som ger mindre rostskador. Min kommentar utgår från en jänkare där AC av funktionen att döma bara läste av utetemperaturen.

#9 • Uppdaterat: 2016-05-30 22:53
duccedriver

Lätt att lyssna om kompressorn slår till när den inte ska göra det under 3-5 plusgrader....
Eftersom det skall blåsa 6-8 grader kall luft när den är inställd på lägsta om ac kyler bra, och det är 3 grader ute kommer den blåsa 3 gradig uteluft, typ... .
Så det går inte att kolla utomhus, om den kyler.
Man kan få en indikation på systemets funktion på om den torkar bort imma fort, det gör den inte med otätt system.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.