Nästa artikel
Bilfrågan: Hur stänger jag av extravärmaren?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur stänger jag av extravärmaren?

Publicerad 4 juli 2019 (uppdaterad 5 november 2020)
”Den drar ur batteriet. Jag vill koppla ur eller manuellt kunna styra extravärmaren.” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Vår Skoda Roomster 2011 med 1,2-liters TDI dieselmotor har en elektrisk extravärmare som går på 12 V-batteriet för att snabbt få upp kupévärmen efter start. Under den kalla årstiden och korta körsträckor drar värmaren ur batteriet. Vi måste återkommande stödladda batteriet, som är ganska nytt. Den elektroniska klimatanläggningen kopplar in värmaren automatiskt, man känner i luften när den går på. Jag vill koppla ur eller manuellt kunna styra extravärmaren. Har någon haft motsvarande problem och löst det? Här på västkusten skulle dieselmotorns egen värme räcka långt.   
Stefan L
 
Svar:
Vi bad Skoda om hjälp med denna fråga: 
”Det är inte troligt att det är värmaren som drar ur batteriet utan det är bara en av många förbrukare vid kallstart, till exempel eluppvärmda säten, el-bakruta, ventilation etc.
Normalt sett skall generatorn alstra tillräckligt med ström för att kunna ta hand om alla dessa förbrukare. Bilen är även försedd med automatisk förbrukaravstängning som stänger av någon förbrukare, till exempel sätesvärmen om effektuttaget är större än laddningen.  
Kunden bör lämna in bilen för att se så den inte har någon annan förbrukare som står på och drar ur batteriet när bilen står parkerad. Bilägaren kan inte själv stänga av kallstartförvärmningen utan behöver då uppsöka en verkstad för att koppla ur funktionen.”   
Veronica Nilsson, Skoda Sverige

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-07-04 08:30
Raphael

Låter uppenbart som ett fel om batteriet laddas ur. Elfel kan vara kniviga. Min mosters Fiesta hade ett elfel som min morbror försökte fixa, han är elektriker... Han sa det var en kabelhärva och han fick byta en hel box, för det gick inte felsöka kabel för kabel.

#2 • Uppdaterat: 2019-07-04 11:01
Lima

Om säkringen till sätesvärmen ska gå, så är det om värmen drar mer än den ska. Generatorn kan inte trycka på mer än värmen förbrukar, men jag kanske missuppfattade resonemanget.
Fordonen på mitt jobb har mängder med extrautrustning i form av datorer mm och där finns ”förbrukaravstängning”. Det mäts inte på enskilda förbrukare, utan totalen. Överskrider det vad som är möjligt eller om batteriets spänning sjunker under viss nivå, så finns en fast ordning vilka förbrukare som stängs av.
Oavsett, låter som verkstadsbesök för att få reda på vad som drar ur batteriet.

#3 • Uppdaterat: 2019-07-04 13:41
mso 1000

Ja ett verkstadsbesök och dom får göra en uppmätning av strömförbrukning och spänningen.
Låter absolut som det är ett generator fel eller nån annan elkomponent.
Alternativt att det enbart är extrema kortkörningar (som man borde gå) på kilometern och inget annat och smällkalla vintern då suger startmotor/glödgning extra mycket på en diesel bil.
Den suger betydligt mer ström än en liknande bensinare.

#4 • Uppdaterat: 2019-07-04 14:20
L West

På vår ena Octavia hade vi för ett par år sen problem med att batteriet var dött efter en vecka även om bilen var parkerad i varmgarage och inte kördes. Jag bytte batteriet (som var ca 4 år gammalt) men efter nån vecka var det samma sak igen. Jag kom på att belysningen i handskfacket var på hela tiden, en 3 W lampa drar ändå lite ström, så jag fick justera brytaren. I samma veva märkte jag att när man låser bilen kopplas matningen till sagda lampa bort. Men vi låser aldrig bilen i garaget...

#5 • Uppdaterat: 2019-07-04 17:48
bgl

Om nu batteriet är "ganska nytt" är det rimligen bytt. Har det byte gjorts på rätt sätt eller tror bilen att det fortfarande finns ett gammalt bedagat batteri och laddar därefter?

#6 • Uppdaterat: 2019-07-04 18:19
Hackenbush

Vid korta körsträckor hinner inte batteriet laddas upp, därför bör man köra lite längre emellanåt så batteriet laddas upp fullt.

#7 • Uppdaterat: 2019-07-04 19:11
skarj

Missar alla det uppenbara? Givetvis bör även extravärmaren vara avsäkrad, plocka bort den säkringen är svaret som frågeställaren ska ha. Han/hon frågar inte efter ett dyrt verkstadsbesök, visst kan det vara ett annat fel, men nu frågas det specifikt om att stänga av extravärmaren, såklart det går utan ett besök hos märkesverkstad, ta "bara" reda på var säkringen till värmaren sitter så går det finnemang att glida runt med en kall bil sedan (under de korta sträckorna. Alternativet är att ladda batteriet 1 gång/vecka och strunta i allt annat och på köpet få en varmare kupé.

#8 • Uppdaterat: 2019-07-04 09:01
milkylainen

Delar av det låter som en total lögn. "Förbrukaravstängning" ifall sätesvärmaren har högre effektuttag än laddningen. För det första så tror jag inte bilen mäter strömmen på alla förbrukare och för det andra får jag hoppas att säkringen till stolsvärmen går långt innan laddeffekten från generatorn.. annars lär någon få sitt fläsk stekt.

I övrigt så håller jag med. Har motorn startat bör generatorn orka hålla alla laster plus batteriet. De stora batteribovarna är sånt som drar ström när motorn är avslagen.

#9 • Uppdaterat: 2019-07-04 12:43
milkylainen

Lima: Ja det är möjligt och rimligt. Men inte samma sak som om att bilen vet om vad enskilda förbrukade drar.

#a • Uppdaterat: 2019-07-04 21:16
milkylainen

Om man kopplar ur den elektriska stödvärmaren på en 1.2l TDI så lär man ju aldrig få någon som helst värme i kupén under kortare vinterkörning... Vet inte hur smart det är? Det lär ju vara fukt och annat som måste avfrostas för att man ska se något överhuvudtaget? Finns kanske en poäng med den där stödvärmaren?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.