På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag undrar hur man ska köra automatväxlad bil (DSG) i långa medlut utan att slita på växellåda/motor eller bromsarna i onödan. Åkte från Fryksås ned mot Orsa där det är långt, brant medlut. Körde utan farthållare först men då gick motorvarvet upp mycket högt och det lät ansträngt, lade i farthållaren och då var det normalt motorvarv. Vilket är rätt, sliter man på bromsarna med aktiverad farthållare eller ska man göra på något annat sätt? Har kört manuellt växlade bilar i nästan 40 år, men kör numer automatväxlad Skoda sedan ett halvår.
Uffe H.
Svar:
Från Skoda Sverige får vi svaret att man inte känner igen det som du upplevde. Om man inte kör på konstantfarthållare eller valt en växel manuellt (eller använder eventuellt ”sportläge”), så väljer vanligen växellådan kanske en högre växel när farten ökar i nedförslut. Bromsar man så väljer den så småningom en lägre växel om hastigheten minskar. Från Skoda menar man att ska köra som vanligt i automatläge och bromsa om man tycker att hastigheten blir för hög – vilket bilen lär göra själv om du använder konstantfarthållaren. Problemet i dag är väl snarare att vi bromsar för lite, varför de rörliga delarna motioneras för lite och att bromsytor inte hålls rena. Om oklarheter fortfarande finns hänvisar Skoda Sverige till din återförsäljare som kan hjälpa dig.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Kommentarer till artikeln (4)
- 11 november 2021 Eller använder den! Jag hade…
- 11 november 2021 Pi skrev: Om bilen har…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.