På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Vad ska jag köra på för oljeinblandning till min moped från 60-talet?
Oldies but goldies
Svar:
Så här svarar Teknisk Service och Support på OKQ8: ”Generellt är det motortillverkarens riktlinjer som gäller eftersom det är den inblandning som motorn är konstruerad och utprovad för. Två procents inblandning är allmänna riktlinjer vilket fungerar i de allra flesta 2-taktsmotorer, nya som gamla. Bättre basoljor och effektivare tillsatspaket i form av förbättrat slitageskydd och gynnsammare smörjning har gjort att de flesta motorer kan hantera en tvåprocentig inblandning, även de som tidigare krävde en fetare inblandning. Vet man inte rekommenderad inblandning för sin motor är två procent en bra grundregel. För än äldre motorer kan en lite fetare inblandning vara att rekommendera.”
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Svar:
Vilken procentinblandning av olja man ska ha i tvåtaktsmotorer beror på hur motorn är konstruerad. Jag har arbetat för SACHS i Sverige sedan 1968 och enligt deras tekniker och konstruktörer så är oljeinblandningen viktig för att smörja motorn, men också för att kyla den.
Tidigare motorer som har en glidlagrad kolvbult kräver 4 procent oljeinblandning oberoende av oljefabrikat och kvalité. De senare motorerna med nållagrad kolvbult ska köras med 2 procent oljeinblandning.
Bengt Eriksson, CyMo Uppsala
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.