På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Hur långt och länge och i vilken hastighet behöver man åka för att bilbatteriet ska bli laddat?
Undrande bilägare
Svar:
Det är svårt att svara på. Det beror på laddningsstatus innan du startar, batteriets skick och kapacitet och förstås på om generatorn laddar som den ska. Är allt i gott skick och bilen startar omgående sätter generatorn igång att återladda direkt efter start. Men samtidigt drar alla strömförbrukare också en hel del ström. Så frågan handlar mer om hur länge generatorn får ladda än om hur långt du kör.
Vid kyla och mörker gör man förstås också av med mer energi såväl vid start som under körning.
Jag har kört till och från min arbetsplats vintertid och då kört 50 minuter i ena riktningen plus 70–80 minuter i den andra. Inga problem. Men korta körtider kan snabbt ge problem.
Batteriets laddningstillstånd kan enkelt kollas med en voltmeter. 12,8 v eller mer betyder fulladdat, vid 12,0 v eller lägre är det tomt, bör ej vara under 12,4.
Underhållsladdning kan vara nödvändig om man kör lite och är ofta nödvändigt om bilen står länge utan att köras.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Fråga:
Hur långt och länge och i vilken hastighet behöver man åka för att bilbatteriet ska bli laddat?
Undrande bilägare
Svar:
Det är svårt att svara på. Det beror på laddningsstatus innan du startar, batteriets skick och kapacitet och förstås på om generatorn laddar som den ska. Är allt i gott skick och bilen startar omgående sätter generatorn igång att återladda direkt efter start. Men samtidigt drar alla strömförbrukare också en hel del ström. Så frågan handlar mer om hur länge generatorn får ladda än om hur långt du kör.
Vid kyla och mörker gör man förstås också av med mer energi såväl vid start som under körning.
Jag har kört till och från min arbetsplats vintertid och då kört 50 minuter i ena riktningen plus 70–80 minuter i den andra. Inga problem. Men korta körtider kan snabbt ge problem.
Batteriets laddningstillstånd kan enkelt kollas med en voltmeter. 12,8 v eller mer betyder fulladdat, vid 12,0 v eller lägre är det tomt, bör ej vara under 12,4.
Underhållsladdning kan vara nödvändig om man kör lite och är ofta nödvändigt om bilen står länge utan att köras.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nej, frågan är inte alls särskilt korkad, från en som nog inte har bilar som specialintresse - och Rönnbloms svar är riktigt bra. Det är däremot inte GRP:s och Ivarssons tramsiga kommentarer...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.