Nästa artikel
Bilfrågan: Hur länge ska jag vara ägare?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur länge ska jag vara ägare?

Publicerad 18 februari 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren har sålt motorcyklar till Polen och vill bli avförd som ägare.
”Hur kan man vara registrerad ägare på fordon som bevisligen är sålda till annat land?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag sålde två veteranmotorcyklar till en person bosatt i Polen. Jag fick betalt och är nöjd med affären. Alla uppgifter om försäljningen har jag tillställt bilregistret hos Transportstyrelsen ihop med nummerplåtar och kopia av registreringsbevis. Detta räcker inte för att avföra mig som ägare. Juridiskt är jag inte ägare av motorcyklarna men måste ändå vara registrerad ägare hos Transportstyrelsen som menar att nya ägaren måste ha registreringsbevisets del 1 och 2 för att kunna registrera i annat land. Det har han fått. Hur kan man vara registrerad ägare på fordon som bevisligen är sålda till annat land?
Jag har nu ställt av motorcyklarna i väntan på att Transportstyrelsen ska ta bort mig som ägare.
Fop.
 
Svar:
Troligen är det någon brist i dokumentationen som gör att man inte har godtagit anmälan om ägarbyte och avregistrering utan att registreringsbevis del 2 i original använts, vilket annars är grundkravet. Läsaren har gjort rätt i att ställa av motorcyklarna i bilregistret. Om hojarna inte skulle vara avställda kan säljaren drabbas av kostnader för trafikförsäkring och fordonsskatt. Om man inte ”blir av med ägarskapet” till ett fordon som sålts kommer man ändå varje år att avkrävas 50 kr i vägtrafikregisteravgift även om fordonet är avställt.
Transportstyrelsen har en särskild grupp som gör ägarutredningar och som säkert har ärendet under behandling.
På informationsbladet till den här blanketten finns upplysningar om hur man kan styrka att ett fordon varaktigt lämnat landet.
 Bo Göingberg, Transportstyrelsen
 
Diskutera: Har du sålt något fordon utomlands?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-02-18 07:50
Hackenbush

Enkelt, den nya ägaren vill slippa skatt och försäkring, vilket ägaren till motorcyklarna måste stå för. Den nya ägaren struntar i att skicka in papperna.
Motorcyklarna är sålda, ja men de har inte bytt ägare än. Det är alltid bättre att den som säljer ett fordon ser till att skicka in papper på ägarbyte.

#2 • Uppdaterat: 2016-02-18 08:12
Deeds

Hur löste du det Gösp?
Jag har nämligen en gamma escort som jag lämnade till en paintball-bana en gång så de kunde ha som hinder men den banan är nedlagd för länge sedan. Bilen, som lär vara obruklig efter behandlingen, är borta. Dock så står jag som ägare på den. Skulle gissa att den står på någon bondgård någonstans strippad på allt som går att använda. Inte för att 65:- per år gör något men det skulle ju vara skönt att bli av med den.

#3 • Uppdaterat: 2016-02-18 09:18
Deeds

Tack för tipset ;)

#4 • Uppdaterat: 2016-02-18 17:23
Eric H

Myndigheter går alltid att komma överens med om man tar dem på rätt sätt.
Sålde en Volvo 460 (10000mil) i samband med en flytt. I röran som blev hittades inte reg handlingarna och lappen med köparens namn/tel försvann..
Jag blev alltså av med en bil, fått betalt men ägaren okänd. Efter 5 år och lika många reg avgifter snackade de jag med Trpt styrelsen och förklarade läget. De var mycket tillmötesgående.
Bilen skrotades, jag avfördes som ägare och har inte hört något sen dess..

#5 • Uppdaterat: 2016-02-18 22:24
duccedriver

Fordonen skullw ju, som gösp mycket riktigt påpekar, exporterats.
Eller rättare sagt, importerats, genom ett besök hos den polska tullen.
Tills dess aka skyltarna sitta kvar, då kommer skyltarna med post till siste svenske ägare, tillsamnans med intyg om utförsel.
Har funkat 3 ggr för mig, en scania till Irak, en volvo fh till polen och en bmw till norge.....
Till Irak tror jag den tullades ut i svenska tullen, inom eu/ees är det mottagarlandet som sköter allt.
Det enda man behövt göra, hade varit att fråga transportstyrelsen innan affär.
Och det gula ska alls inte skickas in, det behåller man tills man får plåtarna från tullen, och avregistrerar på.......
Det blåa skickar man med som underlag för nämnda myndighet.
Som kan jobba olika fort, i Polen tog det några månader,Norska tullen skickade skyltarna på några dagar, Svenska tullverket tog ett halvår....

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.