Frågeställaren undrar om det är risk att dieseln blir gammal om bilen står länge.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Hur länge kan en dieselbil stå i ett garage med 15–20 plusgrader utan risk att bränslet bil gammalt? Kan det vara så att dagens diesel åldras tidigare än den gjorde tidigare?
Sören
Svar:
Dagens diesel innehåller fem procent RME – rapsmetylester – och den tillsatsen får bränslet att oxidera (åldras) fortare än tidigare. Mer än ett år bör dieseln inte stå i tanken. Förr kunde bränslet lagras minst dubbla tiden. Vintertid i norra Sverige blandas dock ingen RME i dieseln så har bilen tankats då och där kan den stå längre.
När RME oxiderar bildas olösliga föreningar i bränslet och dessa sätter igen bilens filter.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Har du låtit en dieselbil stå en längre tid och hur gick det?
Fråga:
Hur länge kan en dieselbil stå i ett garage med 15–20 plusgrader utan risk att bränslet bil gammalt? Kan det vara så att dagens diesel åldras tidigare än den gjorde tidigare?
Sören
Svar:
Dagens diesel innehåller fem procent RME – rapsmetylester – och den tillsatsen får bränslet att oxidera (åldras) fortare än tidigare. Mer än ett år bör dieseln inte stå i tanken. Förr kunde bränslet lagras minst dubbla tiden. Vintertid i norra Sverige blandas dock ingen RME i dieseln så har bilen tankats då och där kan den stå längre.
När RME oxiderar bildas olösliga föreningar i bränslet och dessa sätter igen bilens filter.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Har du låtit en dieselbil stå en längre tid och hur gick det?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Med dagens så kallade "diesel" kan algbildning ske redan efter 6-7 månaders lagring.
Även om dieseln är lagrad i dunk och placerad mörkt och svalt.
Prova, tanka en dunk och ställ den i 7 månader. Genomlys sedan dunken med en stark lampa och se slöjorna av alger som börjat bildas.
Jag har kört min personbil tusentals mil på 100 % RME året runt och en tank brukar räcka 3-4 veckor. Har haft RME lagrad upp till ett år i dunkar som stått mörkt och svalt och jag har aldrig någon gång haft problem med bränslet. Rätt hanterad och använd är RME minst lika driftssäker som vilken dieselsort som helst.
Värt att nämna är att även fossil diesel utan RME, kan drabbas av bakterier och alger.
Fast nej - du kan inte köra HVO i "ALLA" dieslar. En vän som är kundmottagare på Ford har en kund som envisas med att tanka HVO. Sen sätter det igen filtret och bilen går dåligt, och han undrar varför. Gång på gång på gång. Säger väl mer om kunden än bilen kanske ifs. Men mest om bränslet.
Sedan har du ju problemet med tillväxter i diesel, som ibland sätter igen filter.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.