Frågeställaren undrar om hållbarhet på bränsledunkar. Illustration: Johan Isaksson.
”Dunkarna har stått ett bra tag – jag minns inte vilket år de köptes. Hur länge kan bränslet vara användbart?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har i min trädgårdsbod ett par plastdunkar bränsle: alkylatbensin till gräsklipparen och tvåtaktsbensin till min trimmer. Dunkarna har stått ett bra tag – jag minns inte vilket år de köptes. Hur länge kan bränslet vara användbart?
MN
Svar:
Om dunkarna har stått torrt och svalt, utan stora temperaturväxlingar, kan bränslet vara bra i ett par, tre år. Men i en oisolerad trädgårdsbod kan det ju ibland vara hett och ibland frysgrader och då bildas det kondens i dunkarna, speciellt om det bara finns lite bränsle kvar. Med vatten i bränslet blir redskapen svårstartade.
Man kan försöka med att hälla i karburatorsprit (etanol), men bäst är att lämna de gamla soppadunkarna hos återvinningen och köpa nytt bränsle.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Håller du med om svaret?
Fråga:
Jag har i min trädgårdsbod ett par plastdunkar bränsle: alkylatbensin till gräsklipparen och tvåtaktsbensin till min trimmer. Dunkarna har stått ett bra tag – jag minns inte vilket år de köptes. Hur länge kan bränslet vara användbart?
MN
Svar:
Om dunkarna har stått torrt och svalt, utan stora temperaturväxlingar, kan bränslet vara bra i ett par, tre år. Men i en oisolerad trädgårdsbod kan det ju ibland vara hett och ibland frysgrader och då bildas det kondens i dunkarna, speciellt om det bara finns lite bränsle kvar. Med vatten i bränslet blir redskapen svårstartade.
Man kan försöka med att hälla i karburatorsprit (etanol), men bäst är att lämna de gamla soppadunkarna hos återvinningen och köpa nytt bränsle.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Håller du med om svaret?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tog i går 2 halvfulla 5-litersdunkar med 2-takts alkylatbensin från 2010, som stått i en oeldad redskapsbod, slog ihop dem och hällde den i min lika gamla 995kronorstrimmer från Jula från samma år, som legat orörd i 4 år. Den gick igång direkt. När den stabiliserat sig verkar tomgången också OK. Kan kanske vara värt att pröva? Blir det verkligen så mycket vatten i ett par täta dunkar? Alkylatbensin är stabilt och funkar tydligen efter flera år. Hade aldrig gått med vanlig bensin naturligtvis.
Är vanlig bensin bara tillräckligt gammal, dvs utan etanol, verkar den tåla mycket lång lagringstid. En jordfräs med Hondamotor, köpt på auktion i våras för en billig peng startade på första rycket! Den lär inte ha varit använd sedan början på 1990-talet. Undanställd fulltankad och inga problem att köra ur tanken och flera till.
Mängden kondens är ju direkt avhängigt volymen luft i dunken. Är de fulla bildas ingen kondens. Är det en liter i botten på en jeepdunk är scenariot det värsta. Fyllde på gräsklipparen en gång för något år sedan utan att tänka mig för och det var i princip bara vatten..... fattade inte alls varför klipparen tvärvägrade att starta.
Har aldrig råkat ut för nåt som helst problem med att "säsongs-maskiner" inte startat efter att ha stått oanvända i förvaringsbod under vinter eller sommar. Likaså med utombordsmotorer och dess tankar. Känns som att "kondensvattenproblemet" är en aning överdrivet.
för flera år sedan var jag och en kompis och hämtade en volvo 142 som stått i ett garage i nästan tio år med 98 oktan från förr i tanken , vi bytade vattenpump och membran i förgasaren o fyllde däcken med luft , i övrigt ingenting , startade ok ,körde sedan hem denna bil från södra skåne till norra skåne utan problem,så soppa från förr som stått bra i varmgarage funkade ok =)
Är dunken tät så kan det inte bildas kondens mer än av den luft som fanns i dunken när locket skruvades på, ger som mest några droppar vilket etanolen i bensinen tar hand om. Det är annorlunda med bilars bensintankar som inte är täta utan "andas", dom kan accumulera kondensvatten, aldrig en tät behållare.
Dyra gräsklippare, tex. Honda, har ett lock på tanken som andas endast i nödfall. Dessa startar även efter ett helt år. Billiga gräsklippare, t.ex. Briggs, har hål i locket som gör att bensinens lättflyktiga ämnen dunstar, detta gör att motorn inte startar efter vinterförvaringen. Har du ett sådan lock, kör gräsklipparen tills den självdör inför vinterförvaringen!
Märkligt - min gamla klippare från typ 1990 med Briggs-motor har under alla år utom 2 startat på första rycket varje vår - trots vanlig 95 oktan soppa i tanken som varit kvar ifrån fjolåret. De övriga 2 åren behövdes det 2 ryck...:) Men sen 1 år tillbaka är det en Toro-klippare med Honda-motor som körs på alkylat-bensin liksom min Toro snöslunga och hittills har det fungerat bra.
Min honda-klippare står utomhus med soppa i tanken och förgasaren hela vintern, och startar på första rycket....
Bensin i dunk, åtminstone en fulltankad, borde funka länge, var ska fuktig luft för kondensbildning komma in?
Alkylat borde funka ännu längre, den drar inte alls åt sig vatten.
Bensin som står, fäller ut hartser som en bottensats, så om den står i en tank eller länge i förgasaren, kan problem uppstå, bensinen funkar nog, men bottensatsen kan ställa till det....
"Skit i förgasaren" kallas det.....
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.