Frågeställarens Audi A4 ska övervintra i Frankrike.
"Återvänder och börjar använda bilen efter cirka tre månader. Klarar batteriet den tiden utan laddning?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en Audi A4, 2012 års modell som jag funderat på att lämna kvar i Sydfrankrike när vi åker hem för att förbereda och fira jul. Bilen står i garage där det inte brukar vara mindre än åtta grader och ganska jämn temperatur. Återvänder och börjar använda bilen efter cirka tre månader.
Klarar batteriet den tiden utan laddning med hänsyn till den förbrukning som bilens alla datorer har?
Mats Nyström
Svar:
Bilen drar lite ström även om den är avstängd, även om detta är mycket lite: 20–30 mA. Det som dock ytterligare påverkar det hela är vilken laddningsstatus batteriet har när bilen parkeras, batteritemperatur över tiden, samt att batteriet har en viss självurladdning, det vill säga även om batteriet inte har någon förbrukare inkopplad så kommer batteriet att ladda ur sig själv.
Det är då ett gränsfall att batteriet kommer att klara sig i tre månader utan att laddas. I våra egna föreskrifter för lagerbilar så sker kontroll av batteriets laddningsnivå var 45:e dag med påföljande laddning om så behövs.
Kunden bör även tänka på att öka däcktrycket till cirka 3,5 bar innan bilen parkeras för att undvika att däcken förstörs.
Irene Bernald, Audi Sverige
Svar:
Ett bra sätt att hålla liv i batteriet är att koppla in en underhållsladdare som finns i olika prisklasser från några hundra kronor. Bäst är att välja en pulsladdare som tillåter batteriet att ladda ur lite innan ny ström skickas dit. Pulsladdning minimerar risken för överladdning och ger även batteriet en viss ”motion” som gör att det håller längre. Enklare underhållsladdare ger ström även efter att full laddningnivå är uppnådd och det kan på sikt torka ur batteriet.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Har du tips på vad som är bra att tänka på när en bil ska stå en längre tid?
Fråga:
Jag har en Audi A4, 2012 års modell som jag funderat på att lämna kvar i Sydfrankrike när vi åker hem för att förbereda och fira jul. Bilen står i garage där det inte brukar vara mindre än åtta grader och ganska jämn temperatur. Återvänder och börjar använda bilen efter cirka tre månader.
Klarar batteriet den tiden utan laddning med hänsyn till den förbrukning som bilens alla datorer har?
Mats Nyström
Svar:
Bilen drar lite ström även om den är avstängd, även om detta är mycket lite: 20–30 mA. Det som dock ytterligare påverkar det hela är vilken laddningsstatus batteriet har när bilen parkeras, batteritemperatur över tiden, samt att batteriet har en viss självurladdning, det vill säga även om batteriet inte har någon förbrukare inkopplad så kommer batteriet att ladda ur sig själv.
Det är då ett gränsfall att batteriet kommer att klara sig i tre månader utan att laddas. I våra egna föreskrifter för lagerbilar så sker kontroll av batteriets laddningsnivå var 45:e dag med påföljande laddning om så behövs.
Kunden bör även tänka på att öka däcktrycket till cirka 3,5 bar innan bilen parkeras för att undvika att däcken förstörs.
Irene Bernald, Audi Sverige
Svar:
Ett bra sätt att hålla liv i batteriet är att koppla in en underhållsladdare som finns i olika prisklasser från några hundra kronor. Bäst är att välja en pulsladdare som tillåter batteriet att ladda ur lite innan ny ström skickas dit. Pulsladdning minimerar risken för överladdning och ger även batteriet en viss ”motion” som gör att det håller längre. Enklare underhållsladdare ger ström även efter att full laddningnivå är uppnådd och det kan på sikt torka ur batteriet.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Har du tips på vad som är bra att tänka på när en bil ska stå en längre tid?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Antagligen. Annars: underhållsladdare kostar 500kr och uppåt... medan en riktigt enkelt batteriladdare bara hälften. Om bilen inte startar: ladda batteriet över natten, sen är problemet ur välden. Jag skulle inte lämna ens en underhållsladdare utan uppsikt i 3 månader...
En annan lösning: koppla loss den negativa polen. Då är det bara batteriets självurkladdning med i bilden, och den är högst nån A per vecka (batteriet är ändå minst 3 år gammalt enligt frågeställaren).
Sommarbilen står i nära ett år ibland två år utan laddning och jag har inte märkt att batteriet varit svagare vid första start. Jag lyfter givetvis av minuskabeln med tanke på brandfaran, på nya bilar med elektronik och modern radio är det helt nödvändigt.
Man kan inte säga att självurladdningen är högst någon Ampere per vecka. Hade du istället skrivit högst någon Amperetimma per vecka så hade i alla fall sorten varit korrekt.
Nej man kan inte säga att självurladdningen är högst någon A per vecka. Naturligtvis.
Men att bilen skulle klara 3 månader utan laddning är en utopi. Vår Golf VI klarade långt ifrån det (visserligen vintertid). Möjligen kan man förlänga tiden genom att bl.a. stänga av den automatiska inspelningen av trafikmeddelanden. Då slipper man att radion startar 2 ggr per dag och lyssnar efter trafikmeddelanden.
25 mA ger vid handen att det behövs ett 56 Ah batteri för att landa på 0 efter 3 månader. Så batteritorsk inträffar betydligt tidigare än så; ca 2 månader (vilket stämmer med vad som hände med vår Golf).
Min bil behöver ström åtminstone en gång per vecka.
Det blev värre efter att jag lät batteriet bytas.
En underhållsladdare brukar vara inbyggd i de lite dyrare laddarna.
Hej snabb95 ( två år utan laddning och du märker inte att batteriet varit svagt vid första start). Vaknade du sedan ?!
Tack för påpekandet, självklart borde det ha stått Ah (ampertimme). ´h´-et laddades ur :)
Arbetar med bilar och biltester sedan 25 år.
Ett bilbatteri är gjort för att alltid vara fulladdat. Om inte förkortas livslängden avsevärt. 1-2 månader brukar inte vara något problem om det inte är under vintern. Om det är vinter och kallt behöver man underhållsladda batteriet om bilen skall stå mer än några veckor. Underhållsladdare finns för någon hundralapp att köpa.
Ett däck är gjort av vulkaniserat gummi som inte rör sig eller kryper. En bils däck klarar att stå stilla i flera år så länge som lufttrycket hålls hyfsat bra uppe och underlaget är torrt. Om däcken är täta räcker det att kolla trycket varje halvår. Man behöver inte som många gör att palla upp bilen i garaget så länge som golvet är torrt. Däcken blir inte ovala! Men förr, för kanske 20 år sedan behövde man det, då däcken inte var lika uthärdade i gummit som idag. Har själv flera entusiastbilar, givetvis nu med nyare däck som kan stå stilla i över ett år ibland.
PS. Om bilen ofta står längre tider rekommenderas specialbatteri, liknande så kallade fritidsbatterier. Men de betingar ett betydligt högre pris. Fråga efter vilket i en bra butik. Bilar med bränslevärmare behöver egentligen sådana batterier, såvida man inte har en nyare VW, de har dubbla batterier.
Fredda1:
Angående däcken.
Du har rätt i att moderna däck inte direkt blir förstörda om de får stå.
Men...
Jag har kompisar som kör sportbil, som får stå över vintern. Om man inte höjer trycket i däcken innan man ställer in bilen, kan däcken vara lite ovala första 5-10 milen. Det är rätt obekvämt, men brukar som sagt rulla till sig bara man lägger på lite mil så att gummit går till sig.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.