Frågeställaren undrar hur länge kamkedjan på en Saab 9-3 Aero från 2009 håller och vad det kostar att byta.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag undrar hur länge en kamkedja till en Saab 9-3 Aero (2009) kan tänkas hålla i bästa fall innan den behöver bytas och vad ett byte normalt kostar.
Daniel Andersson
Svar:
Om du sköter service och oljebyten noga kan kamkedjan säkert fungera utan problem i 20.000 mil eller mer. Med tiden kan den bli lite slak och börja rassla men en verkstad kan mäta upp hur den är spänd. Behöver kedjan bytas kommer kostnaden – för en vanlig tvålitersmotor – att hamna på cirka 10.500 kr.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Jag undrar hur länge en kamkedja till en Saab 9-3 Aero (2009) kan tänkas hålla i bästa fall innan den behöver bytas och vad ett byte normalt kostar.
Daniel Andersson
Svar:
Om du sköter service och oljebyten noga kan kamkedjan säkert fungera utan problem i 20.000 mil eller mer. Med tiden kan den bli lite slak och börja rassla men en verkstad kan mäta upp hur den är spänd. Behöver kedjan bytas kommer kostnaden – för en vanlig tvålitersmotor – att hamna på cirka 10.500 kr.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vilken grace den har alltså. Till skillnad från dagens SUVs
Det är väl inte helt självklart vad det handlar om för motor här?
Aero är ju på sena modeller ett utrustningspaket som visst fanns till även diesel som är något annat än 2.0 T och V6.
2.0 T och V6 håller betydligt över 30 000 mil beroende på att flertalet rullat så långt, fel är sällsynta. Diesel är mer ett frågetecken.
Hade en 1.8t som hade fått kedjan fixad vid 20000 mil.
Jag börjar bli "härsken" på detta krånglande med inloggning för att kunna läsa tester, gamla och nya, ingenstans finns det en knapp (som det borde) där det står "tryck här prenumerant"!!! Jag är prenumerant och inloggad som jag vet eftersom jag kan skriva det här t.ex. Ta bort krånglet NU! En annan sak som är FRUKTANSVÄRT IRRITERANDE att texten hoppar hit och dit eller någon annanstans när man läser denna digitala version. Jag vet att ni vill tjäna pengar på era annonser som är orsaken till detta elände MEN jag kommer inte att prenumerea i fortsättningen om ni inte gör något åt detta elände!
Har en 2.0t -04 som nu gått 28 000 mil utan problem med kedjan. De senaste 13 000 milen / 6 år har jag dock fått byta eller reparera fjädrar runtom, fjäderben vä, länkarmar bak båda sidor, tändningslås, bromsok bak, sensor backvarnare, generator (skramlade), kylvattenpump (läckte), kupéfläkt (slutade fläkta) och bränslepump (slutade pumpa). Bränslepumpen oväntat dyr, 8000. Har det med ökade icke-fossila tillsatser att göra tro? Men med tanke på att värdeminskningen denna sträcka varit 35 - 40 tusen betraktar jag det som ett bra köp ändå.
Och kanske det viktigaste av allt för utom en lång livslängd på maskinelementet kedjan - du får en varning i form av rassel innan den rasar och slipper blir ståendes vid vägkanten med en helmosad motor...
Fel bild i artikeln. Bilden visar en 2007 eller äldre modell.
Jag har en 9000 med järnspisen. Knappt inkörd - 27.000 mil. Vadå byta kamkedja?
Bra olja är A&O när man har kamkedja, och givetvis inte slarva med servicen. Saabmotorerna är generellt skottsäkra, så länge de är servade korrekt enligt intervall med korrekt olja. De bilar som fått byta kedja har oftast en rent av dålig servicehistorik eller så har de gått långt över 35k mil.
Ja, det är viktigt att alltid påtala att det viktigaste med en motor är dess skötsel. Den som funderar så kan man fråga om ( hen ) denne vill dricka sin måltidsdryck varje dag året om ur samma odiskade mugg.
Så är det med motorer de måste få ren olja och ett rent filter ofta. Ja vi kan säga var 1000 mil då håller grejorna bättre. I Saabs fall hade de en dubbelkedja som var stark och skottsäker men av kostnadskäl
gick man över till en typ cykelkedja och en stark turbomotor med dubbla kamaxlar så låg man på gränsen men det går att byta kedja enkelt på en sådan motor också men då måste man ha en bilmek som kan sin sak.Man bara skarvar in en ny kedja i den gamla och drar runt motorn tills den nya kedjan dyker upp och skarvar ihop ändarna med ett kedjelås. Biff och klart. Har gjort några gånger per år i 50 år. Men en verkstad idag skall ha 10.000 kr för jobbet och ( kanske de gör samma ) påstår att motorn måste tas isär m.m. Men som sagt från bilen är NY skall olja och filter bytas och du gör det absolut inte för ofta. En gammal Entreprenör i Grängesberg med över 100 stora entreprenad maskiner i drift sade en gång till mig att man kan aldrig smörja sig fattig utan olja och smörjmedel det håller en maskinpark levande. ( L-E. Andersson, Skrotis kallad i Grängesberg ) Levnadsregel för en motor. Smörjning och filter till oljan samt ren Luft ( luftrenare ) ren Bränsle ( filter ). Då har du en Motor som du kan kalla för en livskamrat. Johan i Borlänge.
9-3:ans motorer har väldigt sällan problem med kamkedja. Det gäller både dieslarna och bensinarna. En del smått som kan gå sönder på 9-3:orna, men sällan något riktigt allvarligt. Det är relativt driftsäkra maskiner. MY-08 och nyare är väldigt mycket bättre på många punkter.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.