"Hittade en laddare man skulle kunna koppla in till cigarettändaren. Fungerar det att koppla in en sån?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en Volvo V40, sex år gammal som aldrig givit mig några problem tidigare. Men för en månad sedan slutade start/stoppsystemet att fungera. När jag någon dag senare skulle till verkstaden med bilen gick den inte att låsa upp. Det konstaterades att batteriet var slut. Detta byttes, inget annat fel hittades. Nästa gång jag skulle använda bilen gick den ändå knappt att låsa upp. Då var det batteriet i nyckeln som skulle bytas. Jag fick också veta att man måste köra ett antal mil per vecka för att batteriet ska hållas i skick. Har kollat på nätet och hittade en batteriladdare man skulle kunna koppla in till cigarettändaren eller kupévärmaruttaget i bilen. Fungerar det att koppla in en sån batteriladdare?
Karin
Svar:
Det är inte onormalt att ett startbatteri ger upp efter sex år. Bilar med start/stopp har dessutom oftast två batterier – ett som bara håller elektriska funktioner igång när motorn stängs av. Förmodligen kollade verkstaden skicket också på det batteriet. Nej, jag kollade på en V40 från 2016 och det går inte att ladda via bilens strömuttag. Volvo hävdar också att man bara ska använda en ”modern batteriladdare med kontrollerad spänning”. Köp rekommenderad laddare och koppla pluskabeln på batteriet och minus i chassiet. Det är inte så svårt. Be din verkstad att visa hur. Placera aldrig minuskabeln på batteriet, utan i chassit. Det finns en styrenhet för laddningen av extrabatteriet som annars kan ta skada. Gäller om du ska ge eller ta emot ström från en annan bil också. Det är riktigt att man bör köra regelbundet med bilen – Volvo rekommenderar minst en kvart i veckan. Men det låter lite på vinterhalvåret. Så en laddare är en bra idé.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Fråga:
Jag har en Volvo V40, sex år gammal som aldrig givit mig några problem tidigare. Men för en månad sedan slutade start/stoppsystemet att fungera. När jag någon dag senare skulle till verkstaden med bilen gick den inte att låsa upp. Det konstaterades att batteriet var slut. Detta byttes, inget annat fel hittades. Nästa gång jag skulle använda bilen gick den ändå knappt att låsa upp. Då var det batteriet i nyckeln som skulle bytas. Jag fick också veta att man måste köra ett antal mil per vecka för att batteriet ska hållas i skick. Har kollat på nätet och hittade en batteriladdare man skulle kunna koppla in till cigarettändaren eller kupévärmaruttaget i bilen. Fungerar det att koppla in en sån batteriladdare?
Karin
Svar:
Det är inte onormalt att ett startbatteri ger upp efter sex år. Bilar med start/stopp har dessutom oftast två batterier – ett som bara håller elektriska funktioner igång när motorn stängs av. Förmodligen kollade verkstaden skicket också på det batteriet. Nej, jag kollade på en V40 från 2016 och det går inte att ladda via bilens strömuttag. Volvo hävdar också att man bara ska använda en ”modern batteriladdare med kontrollerad spänning”. Köp rekommenderad laddare och koppla pluskabeln på batteriet och minus i chassiet. Det är inte så svårt. Be din verkstad att visa hur. Placera aldrig minuskabeln på batteriet, utan i chassit. Det finns en styrenhet för laddningen av extrabatteriet som annars kan ta skada. Gäller om du ska ge eller ta emot ström från en annan bil också. Det är riktigt att man bör köra regelbundet med bilen – Volvo rekommenderar minst en kvart i veckan. Men det låter lite på vinterhalvåret. Så en laddare är en bra idé.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är säkert dags att byta batteriet speciellt om det är en dieselbil. Bytte på min S60 diesel för någon månad sedan och den är bara 4 år, sista halvåret har jag fått ladda minst en gång i veckan för att start/stopp skulle funka. En laddare är bra att stödladda med på vintern då och då. Man kan testa att nolla batteriövervakningen (BMS) innan byte, sitter en liten kontakt på batteriets minuspol, koppla ur den och vänta ca 1 minut, koppla in den och stäng och lås bilen, låt den stå i minst sex timmar.
Anslut extern laddare enligt instruktion för aktuellt fordon. Inte alltid rätt att koppla +pol direkt till (endera av) batteri(er).
Precis som Vi Bilägare säger skaffa en modern laddare typ Ctek, och låt laddaren stå på tills den visar färdig, och gör det en gång i månaden så får du inga problem.
Tycker det låter som om någon kör väldigt korta sträckor med mycket energiförbrukare påslagna.
Själv skulle jag bara bli glad om stopp/start slutade att fungera. Ett otyg.
Jag hade problem med ett nytt batteri. Du kör för lite påstod säljaren. Pyttsan! Efter några påstötningar kollades batteriet, och där var felet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.