"Hur ska jag göra det utan att behöva programmera om bilen efter en laddning?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en Jaguar XF 2,2 D 2015. Vad är det som gäller vid hemmaladdning av batteriet? Jag har en CTEK-laddare.
I instruktionsboken står det att man ska koppla bort och ta ur batteriet vid laddning. Är inte det något som tidigare gällde för de analoga laddarna som kunde ge överspänning och förstöra elektroniken? När jag talade med en auktoriserad Jaguarverkstad så kunde jag låta batteriet sitta kvar men fick inte koppla laddarens pluskabel direkt till batteriets pluspol. Jag skulle i stället ansluta pluskabeln till en ”batteripol” i motorrummet (mitt batteri sitter i bagageutrymmet). Anledning till detta var att elektroniken skulle reagera med att batteriet fick mer ström än vad det lämnat. Till saken hör att jag inte hittar någon plusanslutning i motorrummet. En annan Jaguarverkstad menade på att står det att batteriet ska frånkopplas vid laddning så ska jag göra det. Vad är det för skillnad att vid startproblem kunna koppla ett hjälpbatteri direkt till mitt bilbatteri enligt instruktionsboken. Hur ska jag göra det utan att behöva programmera om bilen efter en laddning? Kan jag koppla in laddaren till bilens 12 volts-uttag? Det var lättare förr.
Undrande Jaguarägare
Svar:
Från Teknisk Service för Jaguar Land Rover Scandinavia har vi fått följande svar: ”Vi rekommenderar att man kopplar CTEK laddarens pluskabel till batteriets pluspol och minus från laddare till kaross. Det beror på att bilar med start/stop har en sensor på minuspolen som kalkylerar batteriets laddningsstatus. Laddar man batteriet utanför bilen så måste man berätta för bilen (programmera) att ett fulladdat batteri är monterat, annars finns det risk att start/stop inte fungerar och det kan påverka laddnings-systemet om bilen har smart laddning.” Så det gäller bara att hitta en lämplig skruv eller bult i karossen eller, som tipsades från Jaguar Land Rover, på punkten där batteriets minuskabel går in i karossen. Och du ska inte koppla hjälpstartkablar direkt på batteriet heller, utan minus till kaross om bilen har nämnda laddningsövervakning.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Jag har en Jaguar XF 2,2 D 2015. Vad är det som gäller vid hemmaladdning av batteriet? Jag har en CTEK-laddare.
I instruktionsboken står det att man ska koppla bort och ta ur batteriet vid laddning. Är inte det något som tidigare gällde för de analoga laddarna som kunde ge överspänning och förstöra elektroniken? När jag talade med en auktoriserad Jaguarverkstad så kunde jag låta batteriet sitta kvar men fick inte koppla laddarens pluskabel direkt till batteriets pluspol. Jag skulle i stället ansluta pluskabeln till en ”batteripol” i motorrummet (mitt batteri sitter i bagageutrymmet). Anledning till detta var att elektroniken skulle reagera med att batteriet fick mer ström än vad det lämnat. Till saken hör att jag inte hittar någon plusanslutning i motorrummet. En annan Jaguarverkstad menade på att står det att batteriet ska frånkopplas vid laddning så ska jag göra det. Vad är det för skillnad att vid startproblem kunna koppla ett hjälpbatteri direkt till mitt bilbatteri enligt instruktionsboken. Hur ska jag göra det utan att behöva programmera om bilen efter en laddning? Kan jag koppla in laddaren till bilens 12 volts-uttag? Det var lättare förr.
Undrande Jaguarägare
Svar:
Från Teknisk Service för Jaguar Land Rover Scandinavia har vi fått följande svar: ”Vi rekommenderar att man kopplar CTEK laddarens pluskabel till batteriets pluspol och minus från laddare till kaross. Det beror på att bilar med start/stop har en sensor på minuspolen som kalkylerar batteriets laddningsstatus. Laddar man batteriet utanför bilen så måste man berätta för bilen (programmera) att ett fulladdat batteri är monterat, annars finns det risk att start/stop inte fungerar och det kan påverka laddnings-systemet om bilen har smart laddning.” Så det gäller bara att hitta en lämplig skruv eller bult i karossen eller, som tipsades från Jaguar Land Rover, på punkten där batteriets minuskabel går in i karossen. Och du ska inte koppla hjälpstartkablar direkt på batteriet heller, utan minus till kaross om bilen har nämnda laddningsövervakning.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bra svar från Jaguar
Är det inte generellt så att minus fästs i karossen? Även när du skall starta annan bil med startkablar så sätter man minus kabeln aldrig på minuspolen. Sedan skall man alltid vad jag minns koppla pluspolen först så ingen gnistbildning sker nära batteriet.
Karossen är minusladdad. Så det går bara med pluspolen på batteriet.
Märkligt att en auktoriserad Jaguar verkstad ger ett besked och att teknisk service för Jaguar ger ett helt annat svar, det borde vara likadana svar.
Innan jag monterar ur batteriet i nyare bilar, så kopplar jag in ett extra batteri på bilens kablar.
Plus på plus och minus på minuskabeln. Nu kan batteriet plockas bort och laddas separat..!!
Bilen är spänningssatt av det extra batteriet under tiden. Har sett att bilverkstäder har "Batterivagn",
som de nyttjar på detta sätt vid behov..!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.