Går det att få upp dragkroken på en Subaru Forester? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en Subaru Forester 2,5 XT från 2006. Köpte bilen för att lätt kunna dra husvagn men kroken sitter väldigt lågt varför skyddsbågen som sitter under husvagnsdraget ibland slår i vid bump/vägbulor eller större ojämnheter på vägen. När jag mätt kulans höjd på bilen och jämfört med andra bilar så skiljer det upp till 12,5 cm. Kulans läge ligger nästan exakt på nedre gränsen för vad som är tillåtet.
Jag har kontaktat dragets tillverkare som säger att det inte finns något alternativ till draget så jag undrar vad jag kan göra för att höja bilen bak och ändå i möjligaste mån behålla komfort och vägegenskaper. Eller kan jag höja dragkulan på bilen? Är lite orolig att husvagnens skyddsbåge ska slå i och därmed slå loss vagnen från bilens drag. Är i övrigt mycket nöjd med bilen som dragbil.
Lars Sigfridsson
Svar:
Den demonterbara originalkroken till Forester tillverkas av Monoflex/Westfalia och kan köpas i två olika höjder (standard och +6 cm). I EG-direktivet om kopplingsanordningar (94/20/EG) anges att kulans centrum ska vara mellan 350 och 420 mm över marken. Skulle din krok sitta lägre än så rekommenderar vi ett besök hos någon av våra återförsäljare eller verkstäder. De kan hjälpa dig att lösa detta.
Problemet med för lågt sittande kula är ovanligt. Anledningen kan förstås också vara att fjädrarna/stötdämparna bak är så dåliga så bilen hänger ned.
Thomas Possling, Subaru Nordic
Diskutera: Har du haft problem med höjden på dragkroken?
Fråga:
Jag har en Subaru Forester 2,5 XT från 2006. Köpte bilen för att lätt kunna dra husvagn men kroken sitter väldigt lågt varför skyddsbågen som sitter under husvagnsdraget ibland slår i vid bump/vägbulor eller större ojämnheter på vägen. När jag mätt kulans höjd på bilen och jämfört med andra bilar så skiljer det upp till 12,5 cm. Kulans läge ligger nästan exakt på nedre gränsen för vad som är tillåtet.
Jag har kontaktat dragets tillverkare som säger att det inte finns något alternativ till draget så jag undrar vad jag kan göra för att höja bilen bak och ändå i möjligaste mån behålla komfort och vägegenskaper. Eller kan jag höja dragkulan på bilen? Är lite orolig att husvagnens skyddsbåge ska slå i och därmed slå loss vagnen från bilens drag. Är i övrigt mycket nöjd med bilen som dragbil.
Lars Sigfridsson
Svar:
Den demonterbara originalkroken till Forester tillverkas av Monoflex/Westfalia och kan köpas i två olika höjder (standard och +6 cm). I EG-direktivet om kopplingsanordningar (94/20/EG) anges att kulans centrum ska vara mellan 350 och 420 mm över marken. Skulle din krok sitta lägre än så rekommenderar vi ett besök hos någon av våra återförsäljare eller verkstäder. De kan hjälpa dig att lösa detta.
Problemet med för lågt sittande kula är ovanligt. Anledningen kan förstås också vara att fjädrarna/stötdämparna bak är så dåliga så bilen hänger ned.
Thomas Possling, Subaru Nordic
Diskutera: Har du haft problem med höjden på dragkroken?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.