På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga: Finns det någon begränsning eller regler som reglerar hur högt ett gupp får vara på en allmän gata i tätort? Har man en lite lägre bil så kan man ha svårt att passera vissa höga gupp. Jag har själv fått be bakomvarande bil att backa så att jag också kan backa och vända för att försöka hitta en annan väg.
P Rydberg
Svar: Trafikverket svarar att det finns regler för vägar och gators utformning (VGU) som används vid projektering av statliga och kommunala vägar. Och i VGU-guiden finns tydliga råd om vilka fartgupp som bör användas vid olika trafikscenarior och beskrivning av hur guppen ska utföras. På gupp är höjden inte över tio centimeter, överfarter undantagna.
En engelsman, G R Watts, var tidigt ute med experiment av hur vägbulor borde se ut. 1973 designade han det som nu också är ett av Sveriges vanligaste fartgupp. Han kom fram till att den optimala höjden är tio centimeter. Då blir hindret obekvämt att åka över i 30 km/tim eller mer. Men vid lägre hastighet blir varken åkande eller fordon särskilt påverkade.
En hel del möda läggs på hur bussar och annan tung trafik påverkas. Men det finns som bekant olika typer av gupp, till exempel svenska ”Måsen” som tillåter bussar att gränsla hindret utan påverkan men tvingar bilar att sakta ner.
Kommentarer till artikeln (4)
- 19 februari 2023 Ett bostadsområde la lite…
- 13 februari 2023 bejje skrev: Min förra bil…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.