Nästa artikel
Bilfrågan: Hur gamla kan däcken bli?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur gamla kan däcken bli?

Publicerad 6 februari 2015 (uppdaterad 6 februari 2015)
Att göra jämförande tester med gamla däck är praktiskt väldigt svårt och dyrt.
"Hur gamla kan däck vara innan de behöver bytas oavsett hur slitna de är?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
De flesta kör på ”begagnade” däck. Varför utför inte Vi Bilägare tester på däcks hållbarhet med hänsyn till deras ålder? Hur gamla kan däck vara innan de behöver bytas oavsett hur slitna de är? Hur bör man förvara sina däck mellan vinter- och sommarsäsongerna?
Göran Westman
 
Svar:
Det är praktiskt väldigt svårt och blir väldigt dyrt att göra jämförande tester med gamla däck. Hur däck åldras beror på vad de utsätts för; hur bilen körs, om den står mycket i solen och även på hur däcken lagras när de inte används. Vinterdäck bör bytas ut när de börjar bli alltför hårda. Det kan en gummiverkstad avgöra. Om däcken har sprickor är de också färdiga att kasseras.
 
Mellan säsongerna ska däck lagras som potatis, det vill säga svalt och mörkt. Det är också viktigt att däcken görs ordentligt rena innan de läggs undan. Saltslask torkar ur gummit. Råd om däck kan du få av Däckbranschens informationsråd: www.dackinfo.se.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Hur många säsonger håller dina vinterdäck?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-02-06 10:21
Bortom

En frågeställning som det inte finns nåt entydigt svar. Självklart ska skadade (sprickor på sidan) och för slitna däck kasseras.
Sen är det upp till var och en hur mycket friktion (=grepp) man vill få ut från sina däck. Om man kör på en solig sommardag i 50 km/t i sin veteranbil duger ett 30 år gammalt däck. Om man kör i 90 på dåliga vintervägar duger nog bara det bästa (högst några år gamla däck), oavsett slitage och perfekt förvaring. Enligt min erfarenhet har ett 10 år gammalt vinterdäck inte bättre grepp än en nyare sommardäck. Ett 5 -6 år gammalt premium-vinterdäck är nog bättre än ett sprillansnytt koreanskt/kinesiskt lågprisdäck.

#2 • Uppdaterat: 2015-02-06 20:59
Peugeote-Pär

Jag brukar köra 3 säsonger på mina vinterdäck innan jag byter ut dom... Brukar bli något liknande på sommardäcken också, där går jag mera på slitage än år.

#3 • Uppdaterat: 2015-02-06 21:41
jete

100000 km och 7 år på min gamla bakhjulsdrivna Volvo är normalt om man kör Michelin sommardäck. De sista åren bromsar de lite sämre för att de blir hårdare, men det vet man om så det är inget problem. Man kör ju inte så att man sladdar i kurvorna precis.

#4 • Uppdaterat: 2015-02-07 13:10
snabb95

Däckens ålder gör väldigt liten skillnad. Underlaget har mycket större betydelse och går inte att byta ut. Båda måste man förhålla sig till och kompensera för nu liksom förr i tiden.

#5 • Uppdaterat: 2015-02-07 15:40
Kandidat

Jag har, lika lite som någon annan här, något entydigt svar. Det jag däremot KAN berätta av praktisk erfarenhet är att de gånger jag provat vinterdäck som använts i sex-sju säsonger har greppet varit långt ifrån lysande i snöslask, för att uttrycka sig milt.

Och då är det Nokian Hakkapelitta (några år sedan, så generation 1) och Continental VikingContact 2 (nu den här vintern). De senare har varit rätt mycket förvarade på däckhotell. Så det har i grunden inte varit dåliga däck.

Så mina grundtips är: Märker du att vinterdäcken är klart läskiga i snöslask - Byt till nästa säsong. Märker du (djupare) sprickor i gummit på däcken (oavsett sommar- eller vinterdäck) - BYT OMEDELBART. Trafiksäkerhetsriskerna med att ha däck som kan gå i bitar mitt i helgrusningen tror jag samtliga läsare begriper utan närmare förklaringar. Veteranbilar möjligtvis undantagna (beror också på hur sprickorna ser ut).

#6 • Uppdaterat: 2015-02-07 16:20
L West

Enligt min erfarenhet ändras inte vinterdäcken speciellt mycket när dom fått några år på nacken förutom att gummit med tiden blir allt hårdare. Finns det tillräckligt med mönsterdjup (och dubb om man har dubbdäck) kvar kan man välja att fortsätta köra men man måste vara medveten om att greppet naturligt nog inte är riktigt samma som med nya däck. Detta märker nog en uppmärksam förare ganska lätt, t.ex. när bilen börjar glida lite oroande i rondeller. Dessutom lär man sig hur däckens grepp varierar med temperaturen och förhoppningsvis kör man därefter. Så är man beredd att tumma lite på komfortkraven och "kör med insidan av huvudet" så funkar gamla vinterdäck hyfsat bra. Men nya däck är ju alltid nya däck...

#7 • Uppdaterat: 2015-02-07 21:54
Kandidat

@L West: På den äldre av de båda däckuppsättningar jag nämnde i kommentaren innan pratar vi om att baken blev orolig i snöslask om man PETADE på gasen ut från en rondell vid slaskigt väglag. Helt uttorkade däck. Då rekommenderar jag varmt ett byte. Visst känner man skillnad redan efter ett par tre år, men som du så riktigt skriver, en förare som anpassar körningen till väglaget får inga direkta problem.

Men någonstans 6-7-8 år, då blir det enligt min erfarenhet riktigt obehagligt.

Hela detta resonemang förutsätter givetvis att däcken hinner bli så gamla innan de är nere i 3-4 millimeter mönsterdjup! För då ska man ju absolut byta!!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.