Frågeställaren är ute efter ett vitare sken och undrar om det finns speciella lampor för ändamålet.
”Har ni tips på lampor som har ”xenonlook” och går mot vit/blå?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag är lite inne på att byta ut mina vanliga H7 halogenlampor i strålkastarna. Tanken är att förbättra det gula ljuset och få vitare sken. Har ni tips på lampor som har ”xenonlook” och går mot vit/blå? Eller kan man köpa ombyggnadssats H7-LED istället, kommer de i så fall att passa där halogen suttit?
Svar:
De flesta tillverkare av bilglödlampor har i sina program H7-lampor med ”xenon-effekt”. Philips har exempelvis X-treme Vision, Racing Vision och White Vision. Dessa har vitare ljus, men inte nödvändigtvis längre. Osram har Night Breaker Laser och Night Breaker Inlimited. GE har Megalight Ultra +130, Megalight Ultra +120 med flera. Alla dessa lampor är godkända 55 W-lampor.
Man bör tänka sig för när ”rally” finns med i namnet, då kan det handla om en glödlampa som inte är godkänd och har högre effekt (gäller inte Philips Racing Vision).
100 W-lampor och med högre effekt skapar också högre värme, vilket armaturen inte självklart tål.
LED-lampor i insatser gjorda för halogen är inte tillåtet. LED-lampor skapar dessutom hög värme i ljuskällans bakre del – inte som från en glödtråd i en gasbulb som i en halogenlampa.
Det säkraste är att hålla sig till för armaturen godkända glödlampor och komplettera med extraljus.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Jag är lite inne på att byta ut mina vanliga H7 halogenlampor i strålkastarna. Tanken är att förbättra det gula ljuset och få vitare sken. Har ni tips på lampor som har ”xenonlook” och går mot vit/blå? Eller kan man köpa ombyggnadssats H7-LED istället, kommer de i så fall att passa där halogen suttit?
Svar:
De flesta tillverkare av bilglödlampor har i sina program H7-lampor med ”xenon-effekt”. Philips har exempelvis X-treme Vision, Racing Vision och White Vision. Dessa har vitare ljus, men inte nödvändigtvis längre. Osram har Night Breaker Laser och Night Breaker Inlimited. GE har Megalight Ultra +130, Megalight Ultra +120 med flera. Alla dessa lampor är godkända 55 W-lampor.
Man bör tänka sig för när ”rally” finns med i namnet, då kan det handla om en glödlampa som inte är godkänd och har högre effekt (gäller inte Philips Racing Vision).
100 W-lampor och med högre effekt skapar också högre värme, vilket armaturen inte självklart tål.
LED-lampor i insatser gjorda för halogen är inte tillåtet. LED-lampor skapar dessutom hög värme i ljuskällans bakre del – inte som från en glödtråd i en gasbulb som i en halogenlampa.
Det säkraste är att hålla sig till för armaturen godkända glödlampor och komplettera med extraljus.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
I många fall ger de halogenlampor som är avsedda att ge "blå look" också sämre sken, beroende på att den blå beläggningen helt enkelt hindrar ljusflödet.
Ett alternativ är att sätta in "ful-xenon", de finns i en radda olika färgtemperaturer. De ger bra ljus.
Men, lagliga är de inte.
Det värsta är att dessa lampor bara håller fjärdedelen av den tid som en vanlig lampa.
Får ont i ögonen av dessa vita ljus som man möts med på vägarna... Gult ljus är bra för mörkerseendet och kontrast.
Vill man ha "vitt ljus" kan ju en bra åtgärd vara att se till att det kommer full spänning till lamporna..
Ska leka lite i vår med halvljuset, ska montera 24V lampa och DC/DC omvandlare innan, 8-15V in - alltid 26.4V ut.
Ska bli spännande..
Raphael har (igen) rätt men gula ljus går ännu inte i mode.
26,4 V som motsvarar 10% överspänning kommer inte att ge något anmärkningsvärt ljus. Du behöver minst 28V
@bgl
Helt fel. (i detta ögonblick är det dessutom minst två här som inte kan basic el.. se 2xbromsa)
En "12V-lampa" är specificerad för 13.2V som skall vara nominell driftspänning.
En "24V" ska ha 26.4V som driftspänning. Systemspänningen i bilen under körning med bra batteri och laddande generator ligger på drygt 14V. 12V-system
Tyvärr är det alltför ofta som man inte ens kommer upp i 13,2 på lampsocklarna pga tunna kablar, mängder med dåliga kontaktpunkter innan strömmen hamnar hos lampan.
De som inte tror mig kan konsultera Philips eminenta broschyr som finns på nätet (36 sidor)
https://cdn.starwebserver.se/shops/bilupplysning/files/philips_allt_du_behover_veta_om_billampor.pdf?_=1497866357
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.