"Stolsklädseln på min Megane från 2015 har spruckit. Finns det något sätt att tvinga Renault att hålla garantin?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en Renault Megane från 2015 i vilken stolsklädseln har spruckit. Min Renaultverkstad tycker att där inte finns något fel på klädseln. Jag får ett negativt svar från Renault när det gäller garanti. Finns det något sätt att tvinga Renault att hålla garantin?
Johan B
Svar:
Gör en skriftlig reklamation där du beskriver felet, gärna med bifogad bild, och hänvisa till nybilsgarantin. Om klädseln går sönder efter två–tre år lär det ha funnits någon svaghet i det säte som gått sönder. Och när nybilsgarantin är fem år är det ett fel som borde rättas till utan kostnad för dig som konsument/ägare – om det inte är en skada som orsakats av dig själv. Om ni ändå inte kan komma överens återstår att göra en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden. Du kan göra en webbanmälan. Det är då bra att ha skriftlig dokumentation exempelvis köpehandling, garantihandling, din reklamation till säljaren, dennes svar, eventuellt omdöme från tapetserare/bilklädselexpert, bild på skadan etc.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Har du gjort en reklamation för något bilrelaterat?
Fråga:
Jag har en Renault Megane från 2015 i vilken stolsklädseln har spruckit. Min Renaultverkstad tycker att där inte finns något fel på klädseln. Jag får ett negativt svar från Renault när det gäller garanti. Finns det något sätt att tvinga Renault att hålla garantin?
Johan B
Svar:
Gör en skriftlig reklamation där du beskriver felet, gärna med bifogad bild, och hänvisa till nybilsgarantin. Om klädseln går sönder efter två–tre år lär det ha funnits någon svaghet i det säte som gått sönder. Och när nybilsgarantin är fem år är det ett fel som borde rättas till utan kostnad för dig som konsument/ägare – om det inte är en skada som orsakats av dig själv. Om ni ändå inte kan komma överens återstår att göra en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden. Du kan göra en webbanmälan. Det är då bra att ha skriftlig dokumentation exempelvis köpehandling, garantihandling, din reklamation till säljaren, dennes svar, eventuellt omdöme från tapetserare/bilklädselexpert, bild på skadan etc.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Har du gjort en reklamation för något bilrelaterat?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Man får vad man betalar för :)
Frun försökte häva köpet på sin megane efter 5 verkstads besök första 8 månaderna på grund av skrammel,bränslevärmare och återkommande vattenläckage varje gång bilen tvättades.
Två gånger var insyns skyddet som en bassäng med vatten.
Det slutade med att hon efter 9 månader bytte in bilen tvärs över gatan och köpte en S,,,a istället.
Nybilsgarantin täcker normalt klädsel, om verkstaden/tillverkaren inte godkänner det så är det för att de tror det är självförvållat dvs ägarfel och det täcks inte av garantin. Det är ingen bedömning vi som läsare kan göra. Jag har själv haft en Renault Mégane och det var en utmärkt bil med fin känsla i inredningen, det var min andra Renault och jag skulle absolut kunna tänka mig märket igen - men min favorit den korta versionen av nya Scenic tas inte in till Sverige, bara den längre Grand Scenic. Captur kommer som tvåa hos mig i Renault-toppen.
Alla fabrikat har mer eller mindre problem men när jag testade megane 2016 så kände jag tidigt att jag inte skulle kunna leva med bullret från bagaget så det blev en kort tur.
På min gamla Saab gick klädseln på förarsätet sönder efter ca ett år, garantin var två år då. Saab åtgärdade det direkt, utan att ifrågasätta. Jag upplevde alltid Saab som ärliga och tillmötesgående, men så gick de i KK också. Kanske finns det ett samband? Som kuriosa kan jag säga att man ännu inte vetenskapligt bevisat att det finns ett samband mellan nöjda kunder och lönsamhet i ett företag. Det kostar att vara alltför kundvänlig också.
mso 1000, du skulle ha provat med att spänna fast bagaget, då kanske det inte bullrat så mycket!
Hade tidigare en Grand Scenic där klädseln ruggat sig, fixades på garantin utan diskussion.
Saabium
Finns väl flera biltillverkare som fått bättre betyg än Saab, när det gäller kundvänlighet. Och som ändå går med vinst? Men även för mig, så svider det att dom konkade.
Eftersom de flesta enligt egen utsago köper bilar utan närmare eftertanke eftersom det är så tröttsamt att tänka, så är det väl inget att klaga på om bilen rasar i varierande omfattning, är det inte lika tröttsamt att bry sig om det?
I varje fall är det så de flesta biltillverkare uppfattat saken och erbjuder bilar därefter.
Japsen: Det kan du nog med alla bilar. Du kan även lägga i ny växel om varvtalen på motorn är rätt för växeln.
Saabium: Du har rätt i att folk köper i praktiken vilket skit som helst så länge det verkar premium. Man betalar mer för ett anseende än faktiskt kvalitet för pengarna osv. Men så är det med allt. Kläder är ju ett annat ypperligt exemel.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.